øyekatar

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

øyekatar

Post by kikky »

heihei
jeg tror muligens ho ene ho rotta mi har fått øyekatar, litt rødt smusk rundt øyna, men ellers er ho pigg, ikke no tegn til at det er noe annet feil med a, skal til dyrlegen for å sjekke det... tenkte jeg kunne spørre om det var noen her som tror det kan væra no annet, eller no?

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det er nok porphyrin du ser; rødbrun væske fra nese / øyne. Årsak kan være stress eller sykdom. Se etter stressfaktorer - veterinærsjekk hvis det vedvarer.
Anita

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Ser ut til at mine 4 har samme greie...Og det har de hatt lenge...
Ingen av de har tegn på sykdom og noe stressfaktor har vi ikke...
De lever et rolig liv i et gedigent bur..
Eneste jeg kan tenke meg som gjør at de alle har rennende øyner og nese til tider er maten..
Men det får vi sjekket når vi får rm1 foret i posten...Håper det kun er forendring som må til......
Det er de to lyse jentene vi ser det best på de er er lyserosa i nakken stort sett hele tiden men friske å raske som bare det.....
Mvh
Elin:o)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

det er blitt bedre i dag, passa på så det ikke trekk hvor ho er... ho mi er hvit med røde øyne ho også så jeg får vel bytte for :wink: og se hva som skjer.... tror ikke det kan være stress og ho og de andre to jentene er like kvikke og raske alle sammen... men ho har ikke rennende veske fra nesa, bare litt størkna rødt over det ene øye.... men hvis det blir noe verre så drar vi til dyrlegen...

Locked