bitt/flenge/sår-hjelp

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anne Kathrine

bitt/flenge/sår-hjelp

Post by Anne Kathrine »

Hei.
Idag så vi at stakkars lille sinsen har blitt skadet, må ha skjedd sist natt.
Men vi har ikke hørt noe bråk fra dem...
Ser ut som en flenge der huden henger noe/er åpent.
Han blør ikke, og ser ikke ut til å ha det vondt, selv om han virket litt redd da jeg renset det.

Bilde av skaden

Burde jeg få ham til legen?
Tror dere han må sy? (dere kan se str. i forhold til q-tippen)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det ser ut som om han har fått seg et bitt, ja! Er det to hanner du har? Hvor gamle er de?

Såret ser relativt pent ut, og slike sår lukker seg ofte veldig fort og gror fint. Rens med litt pyrisept og se det an til i morgen. Er det tegn til betennelse bør du dra innom dyrlegen.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Det som er farlig med bittsår, er at rottetenner er lange, og kan perforere huden dypere enn det ser ut som. Så selv om du renser såret i overflaten og det lukker seg og ser fint ut, kan det finnes bakterier og skader dypt i huden som det etterhvert blir betennelse i. Resultatet kan bli en stor verkebyll, som igjen kan føre til et mye større sår senere, og som da blir mye vanskeligere å bli kvitt.

Jeg ville sjekket såret hos en veterinær og få den behandling til rotta som han/hun foreskriver. Kanskje bør den få antibiotika eller smøres med salve eller sys allerede nå. Kanskje er det verk innenfor såret som gjør at såret bør holdes åpent inntil det har grodd innenfra, slik at verk kan dreneres ut i mellomtiden for å unngå bylldannelse. Jeg synes forøvrig at såret var vanskelig å se skikkelig på bildet, det er umulig å bedømme farge og dybde og om det evt er væskefyllt under sårskorpa eller puss i såret allerede nå.

Men du kan selvsagt gjøre som Heidi sier i stedet, og rense såret og smøre på en sårsalve, og krysse fingrene og håpe at alt gror som det skal. Men følg i så fall ekstra nøye med på om det blir "posete" der såret har vært (=væske-/pussfylt), og om det blir hevelser, begynner å komme puss fra såret, og om rotta virker som den har vondt i området eller blir slapp. I såfall bør den absolutt sjekkes nøye av veterinær så fort som mulig. Lykke til uansett hva du gjør.
Mvh Ragnhild

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja hør på Ragnhild, hun kan dette! :)

Jeg har heldigvis aldri opplevd at det har gått betennelse i bitt eller rifter (har dessverre hatt noen av dem), men jeg har opplevd at en rotte fikk knoklebetennelse, muligens pga betent spyttkjertel. Enden på visa: Avlivning pga koldbrann og oppsmuldret beinvev i snuten. Ingen hyggelig opplevelse, så er du usikker på om såret er betent så gjør som Ragnhild sier og få det sjekket hos dyrlege.

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Takk for svarene.

Nå har det gått noen dager og Sinsen ser ut til å heles bra.
Han var redd for Røyskatt i flere dager etter skaden, så vi tror at de har slåss. Røyskatt er nemlig ganske så mat-agressiv....(de har kranglet noen ganger siden Sinsen ble skadet også)
Men nå idag ser det ut som de er venner igjen, de sov sammen iallefall.

Såret er tørt, og huden føles fast og fin.
Det gikk bra, ser det ut til.

Hilsen Anne Kathrine.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Det var jo fint! Da blir både Sinsen, du og lommeboka glad! :)
Mvh Ragnhild

Anne Kathrine

nå igjen...

Post by Anne Kathrine »

Uff, nå har Sinsen blitt bitt igjen...
Skjedde natt til torsdag, han har et sår bak sitt høyre bakben.
I tillegg har han vondt i det andre benet og vegrer seg for å bruke det.
Mulig han har slått det i et fall...
Skal til dyrlegen i 14 tiden idag og evt sy.
Er nervøs for narkosen, redd for å miste ham...

Tror det er Røyskatt som har slått til igjen, han er så veldig matagressiv og Sinsen er ikke lur nok til å stikke av i tide, slik broren (Nimh) gjør..
Sinsen er for tøff i trynet og tar igjen...og taper...
Vel å merke har Nimh også fått juling mange ganger, men han har aldri blitt (synlig) skadet...

Vurderer nå seriøst å kastrere Røyskatt.
Men først vil jeg prøve å gå over til å mate dem utenfor buret (med alt som ikke er tørrfor), siden det ser ut til at maten er det som utløser problemene.

Hilsen AK

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Du bør i hvert fall holde et godt øye med Røyskatt. Jeg hadde ikke godtatt et eneste bittsår fra noen av mine rotter, det skal ikke være nødvendig å sette seg selv om andre rotter i fare på den måten, uansett hvor glad man er i rotta. Hvordan er Røyskatt mot dere og hvordan er han når han er ute av buret, sammen med dere?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Han (Røyskatt) er den mest sosiale og nysgjerrige av dem.
Han har snittet oss ett par ganger men aldri dypt, og det er lenge siden nå og vi tror det var hovedsakelig uhell...
vanligvis er han flink til å si ifra om han vil være i fred (gnager litt vel hardt på fingeren vår og/eller dytter den vekk).
Han er ganske rampete og sta.
-Og det virker som han savner Sinsen, som har ligget i et annet bur inatt.

Vanligvis er han veldig kosete og rampete, men en sjelden gang blir han litt for bøllete og agressiv mot de andre...

Han er forresten ikke matagressiv mot oss menneskene, kan være utrolig forsiktig når han lirker havreflak utfra mellom fingrene våre.

Jeg er veldig glad i ham og klarer ikke å avlive ham da dette ikke er noe som skjer hele tiden...enda...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvor gammel er Røyskatt?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Han er ca 1 år om jeg skal tro dyrebutikken.
kjøpte ham i beg. av juli ifjor, og da sa de at han var ca 8 uker...
han kan ha vært yngre.
(han sto sammen med 2 jenter fra samme kull...!)

han var alene i ca 1 mnd før jeg fikk de 2 andre brødrene.
de er muligens ca 1 mnd yngre.

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Men, nå må jeg dra til dyrelegen, wish me luck....
(jeg gruer meg...)

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

nå er vi tilbake, han overlevde. :D
det var ganske dypt det bittet, men hun sydde det helt fint.
Hun sa at de hadde dårlige erfaringer med gassnarkose.
Han fikk sprøytenarkose (ikke full, bare så han sovnet) og lokalbedøvelse.
Jeg fikk komme inn og se ham når han sov, etter at hun hadde skylt såret.
Så gikk jeg ut og ventet til han var ferdigsydd og hadde fått oppvåkningssprøyten.
Nå ligger han i reiseburet på badegolvet med varmekabler sånn at han ikke blir for kald.
Han er så groggy og desorientert stakkar... :roll:
Han skal få smertestillende i 5 dager og vibramycin i 10 dager...

Skal få masse kos når han ikke er groggy lenger.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sa hun spesifikt hvilke problemer de hadde hatt med gassnarkose?

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Ikke egentlig, men hun sa det etter at jeg sa at jeg var skeptisk til sprøytenarkose pga at de dør lett av det, ifølge det jeg har lest her på sidene.Så jeg tolker det dit hen.
-At de dør lettere av det.
Men jeg vet det jo ikke sikkert.

Hun sa noe om at gassnarkosen er så ujevn.

Forresten, er det noen som vet hvor lenge det er normalt at en rotte er groggy og svimmel etter sprøytenarkose?
Dyrlegen sa at jeg burde være forberedt på at han var rar resten av dagen eller iallefall ganske lenge idag.

Stakkaren ligger fremdeles og virrer svakt med hodet og ramler til siden når han prøver å gå...dakar, han vil ikke ha vann. Mulig han er for ør til å forstå at jeg prøver å gi ham vann...

Locked