Grønn bæsj

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
tessa

Grønn bæsj

Post by tessa »

Rottene mine har av og til grønn bæsj. Er det noen som vet hva dette kan komme av?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sannsynligvis pga noe de spiser. Har du lagt merke til om det er sammenheng mellom mengden grøntfor og fargen på bæsjen? ;)

tessa

Post by tessa »

Det kan kanskje være fra agurken som dem får om kvelden. Men det er ikke hver dag, det er av og til... Men det er vel ikke alvorlig/farlig?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Nei jeg tror ikke det er spesielt alvolig... :D

Kine M

Post by Kine M »

Hei!!

Du burde ikke ta det for gitt at det bare kan ha noe med maten de spiser å gjøre. Den første rotta mi, Fiffi, hadde også grønn bæsj. Den lukta også litt spesielt. Gønnfargen var tydelig grønn. Vi dro til dyrlegen med henne, og dyrlegen så på avføringen hennes i mikroskop. Han fant ut at det var en type sopp som hun hadde i avføringen.
Så fikk vi en antibiotika og så gikk det over etter en uke eller to. Det er jo ikke sikkert det er dette din rotte har, det kan jo ha noe å gjøre med maten, som Heidi sier. Du kan jo prøve å gi litt annen mat en periode og se om avføringen endrer seg etter matbytte..

Vennlig hilsen Kine

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg er enig med Kine, man skal ikke ta for gitt at det er maten. De fleste tamrotter spiser grøntfôr temmelig ofte, og jeg har ikke hørt om noen andre som har hatt rotter med grønn avføring.

Heldigvis kan dyrleger finne ut mye ved å se på rottenes avføring, så om det fortsetter, hadde det nok vært lurt å kontakte en dyrlege.

Hold oss oppdatert, da! :)
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Kanskje det har noe med vitaminer å gjøre?? Jeg har gitt rottene mine vitaminer (pasta) og siden det har de også litt grønn og større bæsj... Jeg var også litt beskumret først, men så leste jeg på internett at det er vanlig hvis man gir vitaminpasta.. Ellers vet jeg ikke hva den kommer av.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hva slags vitaminer er dette, da? Er de spesielt utviklet for rotter?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Vitaminene er ikke spesielt utviklet for rotter, men for gnagere... Den heter "Gimborn Nager-Malt" og er med papaya. Rottene mine elsker den og "suger" seg fast på den når de får litt. Her er et bilde av den:
Image

tessa

Post by tessa »

Nå er bæsjen til rotta mi normal igjen, har kuttet ut agurken i noen dager nå så det var nok problemet. Den andre rotta mi hadde ikke grønn bæsj så den får agurk når den andre rotta ikke ser det, hehe... :D

Locked