Parasittbehandling

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvite prikker i pelsen betyr sannsynligvis lus:
http://parasite.natur.cuni.cz/jirovec/i ... bi738n.jpg
og
http://www.corkyspest.com/MA01_07.gif
Rottelusene er blodsugende, små oransjebrune og avlange, litt flattrykte. Som oftest er det arten Polyplax spinulosa.
Jeg er ikke helt sikker på hvilken middart som er vanligst på rotter i Norge, for dyrlegen er ikke så gode til å artsbestemme... men i laboratorier worldwide er det en pelsmidd som heter Radfordia ensifera. Den suger ikke blod, men kan gi kløe i huden. Den legger egg på hårene akkurat som lus, men eggene er mye mindre og vanskelige å få øye på uten lupe. Jeg har selv bare møtt på en annen type midd hos rotter, nemlig øreskabb, Notoedres muris:
http://awas.nvg.org/faq/sarcoptes.html
Den skrev jeg litt om over her.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Heidi, nå har jeg sett på de mindre koselige bildene av øreskabben. Kan den ødelegge ørene? Altså spise seg innover og fjerne noe av ørene, eller blir ørene fine igjen etter behandling?

Da jeg var hos dyrlegen sa de at de måtte sjekke lusa i mikroskop slik at de kunne være sikker på hvilken art det var, siden blodlus og pelslus ikke er følsomme for samme type behandling.

Er pelslus noe som rotter kan ha, og hvordan fungerer den? Hva spiser den, på en måte?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Lever øreskabbene egentlig bare der hvor rotter ikke har pels, eller lever de på hele rotta bare at man ikke ser den under pelsen??

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det finnes lus som ikke suger blod, ja, men jeg kan ikke finne noe info om det hos rotter. Noen lus lever i pelsen og spiser døde hudceller. Spør dyrlegen din hvilke arter han/hun tenkte på? Jeg vil gjerne undersøke det mer da. Men jeg mener pelslus vil dø av Ivomec, siden pelsmidden (som også spiser hudceller) gjør det.

Ja, ørene kan bli permanent skadet, men da tror jeg det må gå ubehandlet en god stund. Som du så på mine to så så det ikke pent ut, men jeg har sett det verre, uten at rotta fikk varige skader. Det er for det meste de hårløse områdene som blir angrepet (ører og hale), i noen tilfeller også beina. Jeg vet ikke hvorfor den ikke graver seg ned i huden under pelsen, kanskje fordi hårsekkene der er for kraftige, eller fordi temperaturen er for høy?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

http://folk.uio.no/heidisj/midd.html for de spesielt interesserte...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det var vel ikke egentlig dette du etterlyste, Melody, men jeg vil bare komme med en oppfordring til ALLE:

Sjekk rottene dine jevnlig for utøy! Ser du små, dråpeformede hvite prikker som sitter på hårstråene, så er det sannsynligvis lus. Nå har vi for 3. gang på 5 måneder blitt infisert etter kontakt med andre rotter. Det er jo lett å bli kvitt, men det er irriterende likevel, å stadig skulle behandle rottene, eller å være nødt til å isolere oss helt fra alle. Lus ser dessverre ut til å ha fått en oppsving i det siste, med ganske mange tilfeller rundtomkring. Flere dyrebutikker har lus hos sine rotter, og de gjør sjelden noe med det. Det skal ikke mye kontakt til før lusa spres, så ta ansvar, og isoler deg og dine ved mistanke om utbrudd, til behandling er gjennomført.

Min anbefalte behandlingsmetode mot alt av ektoparasitter (lus, midd, og lopper) er Ivomec hos dyrlegen, på ALLE rotter i huset, selv om de går i hvert sitt bur. Gjentagelse etter 1 uke og etter 14 dager. Så er man med ganske stor sikkerhet kvitt det. Vasking og desinfisering av bur og utstyr skader ikke, men er ikke tvingende nødvendig med mindre det er snakk om lopper.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Veterinæren sa at behandling nr 2 er for å være på den sikre siden, fordi det er ikke alltid lusen og eggene forsvinner etter 2 uker.
La ikke merke til denne før nå. Dette er jo ikke helt riktig. Hvis rottene bare får en dose, kan du være ganske sikker på at noen egg vil klekke og lusene overleve. Derfor SKAL det alltid være en 2. behandling, etter 7-10 dager. Eller finnes det virksomme stoffet i exspot i blodbanen i 14 dager? Isåfall er det vel ikke rart at ungene døde, det må ha vært en kjempedose! Ivomec har bare ca 20% residual hos en voksen rotte etter 5 dager.

Shelly

Post by Shelly »

Min første rotte klødde fælt så jeg tok henne med til dyrlegen (Groruddalen). De sa det var sansynligvis midd men tok ikke en prøve for å være sikker. Rotta fikk behandlingen med Ivomec men dyrlegen sa at vi trengte ikke, men burde komme inn igjen for enda en behandling. Siden hun sa det var ikke 100% nødvendig, trodde jeg at hun prøvde bare å lure mere penger ut meg så jeg takket nei. Jeg tror midden forsvant likevel, men jeg er ikke sikker. Jeg vet ikke hvor mye rotter 'skal' klø seg, så har jeg enda litt paranoia om midd.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Problemet er at de ikke trenger å klø seg noe særlig selv om de har både midd og lus. Det er derfor det er så utrolig vanskelig å oppdage til tider.

Det er likevel lurt at man sjekker rottenes pels og hud en gang iblant, særlig hvis man møter andre rotter. Selv har jeg fått litt angst for å la mine rotter møte andre rotter... :roll:

Jeg tror likevel det er lurt å være forsiktig, bare man ikke blir paranoid. (Jeg har nok ikke så lenge igjen... :lol: )
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg fikk tak i Pilee på Tropehagen Zoo, Valentinlyst i Trondheim... Et par dager etter at hun flyttet inn til oss merket jeg at hun hadde små klumper på ørene.. ut i fra symptomene regnet jeg med at det var øremidd, og ringte dyrlegen min. Fikk beskjed om å ta med meg alle rottene jeg hadde til behandling... Pilee var 7 uker da hun fikk behandlingen. Alle tre fikk sprøyte med ivomec, og måtte tilbake for ny behandling.. Stakkars Lemmy fikk et stort sår der sprøytestikket var, og fikk betennelse.. han klødde av ruren, og plagdes tydelig med dette. Jeg ringte å klaget til dyrlgen jeg brukte, men han mente at dette var det ingenting han kunne gjøre med...! Dro derfor til en ny dyrlege i byen, og fikk rett behandling der. Måtte smøre på en salve som var bakteriedrepende. Lemmy brukte ca. 2 mnd på å bli helt bra igjen etter dette.... Lemmy reagerte allergisk på ivomec, derfor fikk han såret..
Mvh Ida S. Eggen

kriztin

Post by kriztin »

Den typen lus som rottene har "naturlig" (dvs konstant på seg, som lever naturlig med rottene, og ved spes anledn. så blir de mange/utbrudd), som dyrlegen min sa det, hvilket navn har de? Husker det ikke. Fikk se i mikroskopet, ganske hæslig...

Kristin

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Rottene skal ikke ha noen lus konstant på seg.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

kriztin wrote:Den typen lus som rottene har "naturlig" (dvs konstant på seg, som lever naturlig med rottene, og ved spes anledn. så blir de mange/utbrudd), som dyrlegen min sa det, hvilket navn har de? Husker det ikke. Fikk se i mikroskopet, ganske hæslig...

Kristin
Hadde vært artig å vite hvor dyrlegen din har dette fra. Første gangen jeg har hørt noen mene dette!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked