slag

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Guest

slag

Post by Guest »

Hei
Jeg tror rotta mi kan ha fått et slag, for hun er kraftløs i hele venstre side, men ikke lam. Hun har problemer med å tygge harde ting, så jeg har kokt velling( med havregryn, kli, gullerot, gulost og en dråpe tran) som hun slikker ivrig i seg. Har noen noe erfaring med dette. Kan hun klare å trene seg opp igjen, eller bør jeg avlive henne? Det virker ikke som hun har vondt, men hun sover mer enn vanlig. Hun er ca 20 mnd gammel.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har ikke selv sett rotter som har hatt slag, men jeg har hørt om dem, og de klarer jo sjelden ting selv. Det er vanskelig for andre som ikke har sett rotta å avgjøre om du skal avlive eller ikke, det får uansett bli din egen avgjørelse, men jeg hadde nok gjort det hvis rotta mi led! :(
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

Post by Guest »

Min lille Fanny fikk noe av det samme men det var i bakkroppen.legen trodde det kunne være en nerveskade eller et slag,men det er ikke offte rotter før slikkt ,så det er vanskelig å si 100%.
Men jeg avlivet henne,etter å lenge å ha snakket med dyrlegen.
Man vet ikke hvordan de andre rotten også reagerer på en så syk rotte,men også hvordan den syke rotten har det ,rotter er gnagere så hvis den har problemer med gnage tygge på harde ting så vil tennene bare vokse og vokse.Det er veldig trist når en rotte blir syk.
Dra til en dyrlege i morgen og snakk med dem om hva som kan bli gjort.
Noen ganger kan de også bli kraftløse hvis de har vært syke over en lenger perioder.Har den hatt noen form for luftveisproblemer?rotter som har hatt syke lunger over legere tid kan fort bli kraftløse.

lykke til hilsen henrik olavesen

Guest

Post by Guest »

Glemte å logge meg på .lykke til hilsen henrik olavesen :oops:

Guest

Post by Guest »

Hei
Takk for fine svar. Hun har ikke vært syk før. Har tenkt til å prøve den alternative veterinæren på Hvalstad i morgen.

Hilsen
Solvor

Kine M

Post by Kine M »

Hei du!

Håper det kommer til å ordne seg med rotta di.
Jeg har aldri vært borti rotter som har hatt slag, men det er vel sannsynlig å tenke seg at også de kan få det..

Men noe annet jeg kom til å tenke på når du sa at hun var lam i den ene sida, var min lille Fiffi. Hun var nemlig syk en periode, sannsynligvis en infeksjon av noe slag. Hun ble ikke akkutt syk, men gradvis dårligere, var slapp, spiste lite osv. Vi behandlet henne med antibiotika for dette, og hun ble bedre en periode.
Men en stund etter hun var ferdig med antibiotikakuren for infeksjonen ble hun igjen syk. Og det var da hun ble helt skeiv, og på en måte lam, i den ene siden. Hun var helt skakk når hun gikk, var svak og mista vekt. Hun klarte ikke tygge maten.
Vi tok henne med til dyrlegen og fikk vite at det ganske sannsynlig var en sterk ørebetennelse. Og balansenerven ligger jo nettopp i øregangen, og det var derfor vi opplevde henne som lam. Hun ble med engang satt på en kraftig antibiotika kur, men vi måtte tilslutt avlive henne, veldig trist. Hun led veldig mye, og var blitt veldig tynn. Vi foret henne mye med grøt, men det hjalp ikke..

Så jeg anbefaler deg å dra til en dyrlege så snart som mulig. Kanskje hun kan bli frisk!!

Lykke til!

Vennlig hilsen Kine

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Kine, høres ut som rotta di hadde betennelse på innerøret (eller hva det kalles) noe som forårsaket headtilt. Ble hun lam? Jeg har heldigvis sluppet å se dette med egne øyne, men har sett bilder av rotter som var temmelig hardt angrepet, og det var ikke hyggelige bilder! :?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Kine M

Post by Kine M »

Hei du!

Ja, det var nok en ørebetennelse som hadde nådd helt inn til innerøret, er det ikke der balansenerven ligger? Hun var helt skakk ja, hadde problemer med å gå og spise.

Det virka ikke som hun var fullstendig lam, men hun hadde problemer med å bevege seg, spesielt på den ene sida som gjorde at hun så lam ut. Det var derfor jeg kom til å tenke på at det kanskje var dette den rotta til "Gjest" hadde fått, og da lønner det seg å raske på til dyrlegen, hvis ikke er det ganske stor sjangse for at rotta ikke blir frisk:(

Det var ikke noe hyggelig i det hele tatt, hun ble så svak og syk, at det var vondt å se på. Hun bare lå inne i huset sitt hele tiden, orka ikke reise seg eller spise. Hun klarte i starten å få i seg litt maisgrøt, men etterhvert hadde hun også problemer med å slikke i seg maisgrøten. Så vi kunne ikke la henne lide mer, og måtte avlive henne hos dyrlegen:( Det var ikke noe hyggelig, men vi kunne ikke gjøre noe mer for henne...
Håper "Gjest" slipper å oppleve det samme!

Vennlig hilsen Kine

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Dakar lita... det er så trist når de skal være nødt til å lide og det er alltid vanskelig å være nødt til å ta en avgjørelse mellom liv og død, man vil jo som regel prøve det man kan selv om det er ganske små sjanser for forbedring! :?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Heisann !
Ja, rotter kan få slag !! Jeg har en god venninde som er veterinær ,jeg spurte henne i går ,og hunn sa at rotter kan få slag !!
Så hvis ingen av dere var klar over at det virkelig er mulig så vet dere det nå :wink: .

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg var klar over det, men hvordan forklarte venninna di det? Hva skjer når rotta får slag og er avlivning eneste utvei? Hvordan kan vi som eiere se forskjell på slag, hjernehinnebetennelse, headtilt osv. ?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Vet du hva, det spørte jeg faktisk ikke om :? jeg bare spørte om det var sant at rotter kan få slag.

Jeg kan sikket spørre henne om hva som skjer når de får slag,og om de må avlives og om hvordan man kan se forskjell på de forskjellige sykdommene som har med emmenet og gjøre :wink:

Guest

Post by Guest »

Hei
Tusen takk for mange svar. Jeg gikk til dyrlegen med rotta mi, Pernille, da de åpnet på tirsdag. Dessverre var ikke den alternative legen der, for hun jeg fikk hadde nok ikke så god greie på rotter. Hun trodde som meg at det var slag, og kikket ikke etter andre løsninger enn fysiske skader. Siden det ikke så ut som hun led, syntes hun jeg burde gi Pernille noen dager til å komme seg på. Jeg fikk med øyendråper og et håp om at hun skulle komme seg igjen. På onsdag kveld leste jeg meldingen om at det kunne være ørebetennelse, så da dro vi til A1 på Høvik. Pernille hadde da blitt sterkt redusert og stresset på de timene jeg var på jobb, så dyrlegen og jeg ble enige om at det beste for henne var å bli avlivet. :( Det viste seg at det var ørebetennelse, men at det hadde gått så langt at sjansen for at hun skulle bli frisk var små.

Nå har hun fått en fin grav i blomsterbedet ved siden av den gamle hunden vår.

Hilsen
Solvor "gjest"

Kine M

Post by Kine M »

Det var trist å høre. Husker akkurat hvordan det var med min rotte når hun hadde ørebetennelse og det var ikke noe hyggelig i det hele tatt. Når det har gått så langt at det har nådd det indre øret er det nesten ikke annet man kan gjøre for rotta enn å la den slippe. Selv om det er veldig trist. Du gjorde nok hvertfall det beste for rotta, hvis det er til noen trøst.

Vennlig hilsen Kine

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hei Solvor!

Jeg føler med deg og vet hvordan du har det! Du kan i hvert fall trøste deg med at Pernille nå slipper å lide mer!

Trøsteklem hefra!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked