Noen som vet noe om denne sykdommen??? Viktig!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
sandra2404

Noen som vet noe om denne sykdommen??? Viktig!

Post by sandra2404 »

Heihei!!!

Jeg har 3 rotter...og for noen dager siden ble den ene rotta mi syk, hu kastet opp sagflis, var slapp, spiste ikke og begynte å blø fra munnen....Hu ble frisk etter 2 dager og i går (17.mai) ble den miste rotta syk...Akkurat det samme skjer men hu blør ikke og hu kaster ikke opp sagflis...hu bare spytter og er helt slapp... :cry: :cry: :cry:
Den siste rotta mi er ikke blitt syk ennå, men er nok smittet allerede! :( :(
Noen som kan hjelpe meg med hva dette kan være??
Har tenkt å dra til dyrelegen...men ville høre med dere om noen visste noe om dette!!

MHV sandra!!:)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tråden er flyttet til sykdom og helse.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg greier ikke helt å se for meg symptomene her. Rottene kaster opp sagflis og blør fra munnen?

Rotter skal først og fremst ikke ha sagflis i buret siden det er skadelig for luftveiene deres, og det er vel heller ikke normalt at rottene spiser strøet sitt?

Spiser de sagflis ofte?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

sandra2404

Post by sandra2404 »

hei!
Nei, de spiser ikke sagflis...aldri gjort det som jeg har sett! men jeg tror kanskje at den ene rotta begynte å blø av at hun har bitt seg i munnen mens hun nøys! men nå er de to friske igjen...bare den ene som ikke er blitt syk! men hun er nok smittet!

MVH sandra
:D

sandra2404

Post by sandra2404 »

jeg bruker egentlig ikke sagflis...men jeg hadde igjen litt som jeg fikk fra en som hadde hamster før, men til vanlig bruker jeg bare avispapir til rottene...Har hørt at mange rotter blir tette i luft veiene av sagflis!

Mvh Sandra

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvis de nyser er det jo et tegn på at de har irritasjoner i de øvre luftveiene.... som for eksempel støv fra sagflis. Pleide de å nyse før du begynte å ha sagflis i buret? Kanskje dette er grunnen?

Blodet kan jeg ikke si noe om uten å vite mer om situasjonen.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

sandra2404

Post by sandra2404 »

Heihei!!

nei, de har ikke nyst så mye før...den enseste gangen de nyser litt er når de klør i nesa og løper rundt og til slutt stanger borti med nesa!

glemte å si i stad at: det som skjedde først med (Liila) var at hun spyttet og brakk seg veldig mye, så det kom opp litt sagflis..men det vi så etterpå var at hun hadde pustet litt tungt og en vennine av meg som har rotter tenkte kanskje at Liila hadde pustet inn saglisen!
Og i går skjedde det samme med Ally, hun spyttet og brakk seg...
Det virker som det er noe smittsomt..siden de får det etter hverandre

Mvh Sandra!:D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvis sagflisa er årsaken, er det nok ikke noe smittsomt, men siden du føler det usikker på hva det kan være, anbefaler jeg deg å ringe dyrlegen snarest mulig så kan han se og lytte på rottene dine for å finne ut om det er noe som feiler dem!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

sandra2404

Post by sandra2404 »

Takk for hjelpen! jeg skal ringe dyrlegen senere i dag!:):D:):D

Ha en fin dag!! :sol: :sol: :sol:

Hilsen sandra!!:D:D:D

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vil bare få legge til at man ALLTID bør ta kontakt med dyrlegen hvis man er usikker på hva som feiler rottene. Vi på forumet er ikke dyrleger, men vil selvfølgelig prøve å hjelpe så godt vi kan. Men vi kan ikke se rotta, og derfor heller ikke alltid sette oss helt inn i hva symptomene er.

Guest

Post by Guest »

Vi har tatt kontakt med dyrlegen og har fått bestilt time..siden de ikke tok drop in

MvH Sandra

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Lykke til hos dyrlegen! Hold oss oppdatert! :D

Jeg vil også informere om at forumet blir mye mer oversiktlig om du registrerer deg som bruker! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked