spiser sin egen avføring

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

spiser sin egen avføring

Post by Borgir »

hei jeg har en råtte på 7 uker nå som spiser sin egen avføring. er dette normalt? hvordan skal jeg få stoppet det. det er noe hun har startet med de to siste dagene. :rottehode:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Helt normal rotte atferd så vidt jeg vet ;)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hum? jeg har aldri sett rottene mine spise sin egen avføring :hm: kanskje de mangler noe i maten?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Mene å ha lest; at rotter gjør som kaniner. De spiser avføringen i det den kommer ut, og fordøyer den igjenn, og deretter bæsjen den ut "ferdig og klar for å stinke."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

nei ville ikke tro det, da kaniner spiser bare grønt så de må fordøye maten sin to ganger innimellom, men rotter er allt etende og skal ikke trenge å spise bæsj.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Temaet har blitt tatt opp før, se her:
viewtopic.php?t=3863&highlight=b%E6sj

Der sier Heidi:
Det kan være en kombinasjon av stress/kjedsomhet og mangel på noen viktige næringsstoffer. Rotter trenger ikke å fordøye maten to ganger slik som kaniner gjør.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

jeg visste jeg hadde lest det et sted før :hm:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Cath

Post by Cath »

Hei, ville bare si at det er mange hunder også som spiser bæsj :spy: , uten at de har behov for det de heller. Vet ikke hvorfor de gjør det, men begge hundene jeg hadde spiste bæsj av og til. Men de spiste gjerne hverandres, og ikke sin egen, aner ikke hva dette handler om. Hadde vært morsomt å visst :)

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Jeg har aldri opplevd at mine spiser sin egen avføring, men det er vel som med de fleste andre dyr at noen "velger" å gjøre dette uvisst av hvilken årsak.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

det at hunder gjør det kommer som oftest av at det ikke har blitt rengjort kjapt nok i valpekassa så moren har spist deres bæsj for å fjerne spor. dette sitter da i hundene som voksne, noe å sjekke etter når man er å skal kjøpe valp ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Cath

Post by Cath »

Det at hundemor fjerner bæsj, er vel ikke til å unngå, da må man vel sitte parat å passe på dem 24 timer i døgnet.

Men dette med at rottene spiser bæsj; ser det er noen her som nevner at de ikke spiser egen men andre rotters bæsj. Har det da noen sammenheng med mangel på næringsstoffer/kjedsomhet å gjøre, eller kan det være noe annet? Smaker for å bli kjent med det andre dyret, på samme måten som hunder lukter på andre hunders urin/bæsj (leser avisa liksom?)

Har enda ikke sett mine rotter spise bæsj heldigvis.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

nei tror neppe de spiser andres bajs for å hilse :lol: kan hende de får feil mat, og tar da rest næring fra andre rotter?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Til de som ikke ved hvad det betyder, så gør pseudodrøvtyggere det, at når det de har spist, kommer ud i den anden ende, så spiser de det igen (altså afførringen), denne er grønlig. Det gør, at de optaget endnu flere af de brugbare stoffer. Når det så kommer ud anden gang, lader de det ligge.
Dette er det jeg har lest. Det var på et Dansk rotteforum.
Er det slik at dette ikke stemmer? :hm:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

det er sånn det er på kaniner, men tror ikke det skal være sånn på rotter hvis ikke noe er feil.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Cath

Post by Cath »

Marsvin spiser også sin avføring av samme årsak. Jeg vet at rotter er altetende, men skal de ikke spise mest grøntfor de også? Da vil det vel likevel bli noe av det samme for dem :hm: ?

Apropo dårlig fordøyelse, hester har vel den dårligste fordøyelsen når det gjelder opptak av næring, men de spiser det jo ikke om igjen vel. Det har jeg ihvertfall aldri sett, men vet hundene liker hestebæsj, herregud for et tema :lol:

Post Reply