levealder

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

sussa
Pinky
Posts: 25
Joined: 16 Jan 2008, 23:56

levealder

Post by sussa »

Hvor gamle blir rottene igrunn?? Har lest litt diverse rundt forbi, blir ikke klok :D

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

vanligvis 2-3 år.
men har hatt noen som levde opptil 4 hvertfall :)
_ Kaja _ :D

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Ifølge Ratbase er gjennomsnittlig levealder, basert på 472 rotter, 1 år og 6 mnd.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

Så lite ?:S
har kun hatt en rotte her i heimen som har dødd tidli, men det var av sjokk
_ Kaja _ :D

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

det er jo tatt med rotter som er døde av ulykker og slikt også ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg vil si at rotter lever til de er rundt 2 år - hvis de ikke dør tidligere av sykdom og ulykker, da. Jeg har vanskeligheter for å tro på at mange rotter blir 3-5 år, som enkelte påstår.

På Ratbase står det:
Oldest rat: 3 years and 2 months - Rottis, (of 872 rats)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

i følge rotte alder kalkulatoren er en rotte 90 år som 3 åring. men jeg tror ikke man kan stole på rabase alder, da folk glemmer å skrive at rottene har dødd.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

§ RatGirl § wrote:Jeg vil si at rotter lever til de er rundt 2 år - hvis de ikke dør tidligere av sykdom og ulykker, da. Jeg har vanskeligheter for å tro på at mange rotter blir 3-5 år, som enkelte påstår.

På Ratbase står det:
Oldest rat: 3 years and 2 months - Rottis, (of 872 rats)
jeg har hatt noen som har blitt tre. men da vært GAMLE. og en som ble over 4. han ble vel 4 år og 3 mnd.
_ Kaja _ :D

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

kikky wrote: men jeg tror ikke man kan stole på rabase alder, da folk glemmer å skrive at rottene har dødd.
Aldersstatistikken i Ratbase (oldest og average) tar bare med rotter hvor både fødsels- og dødsdato er opplyst, såklart. Det eneste stedet dette ikke gjelder er "Oldest living rat" (eldste nålevende rotte), der kan man jo ikke føre på dødsdato av naturlige grunner... men en gang iblant blir databasen oppdatert og status "ukjent" blir satt på rotter fra eiere som ikke har vært innlogget på lenge. Da faller disse rottene bort fra "eldste nålevende".

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: levealder

Post by Eirorinon »

Snakket akkurat med ei som sier at hun hadde to rotter før som ble 7 år :gasp: Har dere hørt om noen som har blitt så gamle? :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: levealder

Post by wollf »

tror ikke det er noe jeg ville stolt på

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: levealder

Post by Christi »

En venninne av meg hadde en rotte som ble 5 år gammel, og samboeren min hadde en rotte som døde av et fall ut av et vindu da den var 3 år og et par måneder. Begge disse rottene levde for mer enn 5 år siden, og jeg har inntrykk av at rotter hadde lenger levealder før enn nå...det samsvarer kanskje med at rotter har blitt mer populære som kjæledyr og at flere useriøse avlere har kommet inn bildet som svekker helsen til rotter gjennom dårlig avl.
FOrøvrig har jeg en omplasseringsrotte som er minst 2 år gammel nå...han har aldri vært syk og er fortsatt i god form.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: levealder

Post by Stine »

Verdens elste rotte ble 7 år og 4 mnd om jeg ikke tar helt feil :) Det var en labrotte.
Rotter nå fotiden blir sjelden mer enn rundt 2, og kanskje rundt 3 i noen veldig skjeldne tilfeller. Noen blir jo eldre en dette også, men jeg kjenner eller vet ikke om noen som har kunnet bevise at en rotte har blitt det!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: levealder

Post by sessan »

Mine ble 1 år 20 september. Må bare innse at de begynner å bli gamle :-( synes det er trist å tenke på, jeg har ikke hatt dyr som lever så kort før
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: levealder

Post by Eirorinon »

Synes det hørtes mye ut med 7 år ja, men er jo staselig om noen faktisk blir så gamle ^^,

Post Reply