Nys og piping

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
toffus

Nys og piping

Post by toffus »

Både Luna og Dult nyser. Hva kan vøre årsaken? Strøet jeg bruker jeg Gnavz.

En av de (vet ikke hvem) piper litt, hva kan dette være?

Takk for svar ;)

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Kan være en begynnende luftveisinnfeksjon. Da burde du dra til dyrlegen å gå antibiotika ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

toffus

Post by toffus »

Det skal jeg gjøre ;)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det kommer vel litt an på hvor ofte de nyser, også, om jeg vurderer veterinærbesøk på mine. :hm: Hvis det bare kommer et nys en gang eller to i løpet av en times lufting, og de ikke produserer porfyrin, ser jeg ikke på det som sykdomstegn. Da regner jeg bare med at de har fått noe støv i nesen eller noe slikt. Men nyser de flere ganger i trekk, elle mer enn et par ganger heter det nok veterinær.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Det kommer vel litt an på hvor ofte de nyser
Menneh...er det ikke slik at kjælerotter flest har LVI mer eller mindre hele tiden, antibiotika bare demper symptomene? Virus kan jo ikke "fjernes" av antibiotika..
Sam'en min nyser nå og da (på de 2-3 timene han er ute av buret daglig nyser han kanskje i gjennomsnitt 5 ganger), men ser aldri noe porfyrin komme ut - han nyser ofte meg, så da er det lett å se fargen på "nyset" :D.- Ellers er han helt upåvirket - blank i pelsen, klare øyne, ingen unormale lyder fra lungene - jeg sjekker rottebassen hver dag ved å holde ham opp mot øret. Det er ikke slik at jeg er motvillig til å ta rotta mi til vet'en, jeg bare lurer.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Når jeg tenker meg om husker jeg faktisk at både Sam og Harry nøs litt rødt da de første dagene etter at vi hadde kjøpt de. Men kan ikke huske å ha sett noe porfyrin på snuter/labber etter at de hadde vært hjemme hos oss i et døgn...hmm..betyr det da at Sam kom seg av forkjølelsen uten medisinering?
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det som vanligvis går under betegnelsen LVI en en mycoplasmainfeksjon, og mycoplasma er bakterier, og ikke virus. Litt spesielle bakterier, som vanlige antibiotika som penicillin ikke virker på. Riktignok bakterier som vil komme tilbake etter en antibiotikakur, siden de er en del av normalfloraen, men man kan ofte holde dem litt i sjakk med en kur.

Ved en lettere øvre luftveisinfeksjon hender det ofte at nysingen går over av seg selv, men hvis det pågår mer enn et par dager ville jeg kontaktet veterinær. Akkurat som med mennesker kan tett nese resultere i ørebetennelse, og det er ikke særlig hyggelig. Rottene får ikke sagt fra så lett om at det verker i øret... :rottehode:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Skjønner, takk for svar :)

Tror jeg vil se an Sam litt før jeg går til veterinær. Er generellt skeptisk til antibiotika, det svekker immunsystemet og blir ofte brukt feil.

Samboern min hadde problemer med gjentatte bihulebetennelser som han fikk masse antibiotika for, men først da han prøvde å gå uten a.b. en stund ble han kvitt betennelsen. Jeg vet at det er forskjell på rotter og mennesker, men immunsystemene våre er ganske like faktisk (en av grunnene til at rotter brukes i forsøk...). Rotter har et veldig bra immunsystem og jeg har troen på at de klarer å overkomme mange infeksjoner hvis de bare får litt tid på seg (med hjelp av et godt bomiljø). Hvis det er slik at alle rotter har mycoplasma-bakterier naturlig i kroppen, betyr det at de rottene som ikke viser symptomer på LVI har et immunsystem som klarer å holde bakteriene i sjakk. Et slikt forsvar trenger tid til å bygges opp, og blir i hvertfall ikke hjulpet av antibiotika.

Nå får jeg muligens pepper fra andre som har hatt rotter lengre enn meg, og jeg vil bare understreke at hvis jeg ser symptomer som nevnt i postene over (porfyrin, "klukke"lyder, etc.) vil jeg selvfølgelig gå til dyrlege. :akt:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Jeg snakket akkurat med veterinær(igjen) da Eddie hadde akkurat samme symptomer som du har beskrevet her. Rådet jeg fikk var å ikke gi han noe medisin så lenge han spiser godt og er aktiv og ikke slapp. Da er det som regel bare en lett LVI eller forkjølelse som som regel går over av seg selv. Han sa man "helst" ikke skal tukle med immunforsvaret dems når det ikke er tegn til dårlig form. Eddie har gått sånn siden lørdag og veterinæren sa allikevel at jeg ikke skulle bekymre meg.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Godt å høre! Samboern og jeg har hatt en diskusjon om dette, og han mente det samme som deg/dyrlegen, mens jeg har vært litt bekymret..;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Flere av mine rotter har fått luftveisinfeksjon. Dette hørtes litt mere ut som "marsvin lyder" enn piping og jeg fikk medisin mot det hos dyrlegen. Alt gikk supert etter dette :thu: Lykke til :D
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

LueDotten wrote:Jeg snakket akkurat med veterinær(igjen) da Eddie hadde akkurat samme symptomer som du har beskrevet her. Rådet jeg fikk var å ikke gi han noe medisin så lenge han spiser godt og er aktiv og ikke slapp. Da er det som regel bare en lett LVI eller forkjølelse som som regel går over av seg selv. Han sa man "helst" ikke skal tukle med immunforsvaret dems når det ikke er tegn til dårlig form. Eddie har gått sånn siden lørdag og veterinæren sa allikevel at jeg ikke skulle bekymre meg.
sjekket han lungene for ulyder? Er ofte rotter ikke blir dårlige før det er for seint.

Post Reply