Vær så snill å svar fort : (

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Vær så snill å svar fort : (

Post by Vimsa »

Den ene rotta mi halter med det ene bak beinet. å jeg har hørt at hvis rotter har brekt beinet må dem bare avlives.
Er drit redd! først når jeg oppdaga det sat jeg han i senga mi da gikk han bare under puta å la seg å så på meg. nå halter han rundt å setter seg like ved meg å ser på meg.

Hva kan jeg gjøre ? Vill lissom hvite om han har vondt å om det ikke kommer til å bli bedere. el om det bare er at det ikke gjør vondt å at det går over etter noen dager.

Svar meg pliss :(

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Har forstått det slik at bene kan være forslått, og da kan det gå over av seg selv med litt tid. En mulighet er jo å ta han til lege og ta bilde av det hele, oprasjoner på ben hos en rotte er vel komplisert i verstefall umulig. Lykke til, med alt hell er det bare en forstuelse :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

jeg har hørt at hvis rotter har brekt beinet må dem bare avlives
Den har ikke jeg hørt før - det er det slett ingen grunn til. Så ta det med ro, men sett rotta i et lavt bur hvor den ikke får rørt seg så mye, og få en veterinærtime :)

Som regel heles brukne lemmer på smådyr av seg selv, bare de får ro, mat og vann - og kanskje smertestillende. Det hender bruddet gror skjevt sammen, så det er best å få en veterinær til å se på det. Dessuten, som det er skrevet før her, vet man jo ikke om det er brudd fordi den halter.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Jeg ville sett det ann et par dager jeg, min ene rotte Stanley har også skada bakbeinet noen ganger, og jeg ble hysterisk redd første gangen av samme grunn som deg, men jeg lot han bo på sofaen alene i 3-5 dager og da lega det seg fort av seg selv alle 3 gangene! :) Hvis ikke rotta di blir bedre etter noen dager ville jeg oppsøkt veterinær.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Tusen takk for råd :)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Lykke masse til :sol:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har hatt en jenterotte som knakk den ene foten foran. Da jeg reiste til dyreklinikken sa de at det var ingenting å gjøre med det. Hun ville selv avlaste foten til den var bra nok til å brukes igjen. Dette var en FEIT rotte, men veldig skjønn. Hun spiste nesten hele tiden. Dersom hun skulle tatt av måtte vi hatt henne i et bur alene og kontrollert matinntaket hennes. Vi valgte heller å ha henne sammen med de andre siden rotter er flokkdyr. Hun var ca 1,5 år når hun ble så stor, og hun levde til hun var ca 2 år. Foten ble også helt fin igjen :sol:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

*Tråden er flyttet fra generelle spørsmål*
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply