Kan man bli smittet?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Kan man bli smittet?

Post by BabyLizz »

Jeg har hørt forskjellig om tamrotter. Jeg har kjøpt min lille baby i butikk (akkurat leveringsklar, knapt 1mnd) og han har da aldri vært ute - og det har heller ikke hans foreldre.

Det jeg lurer på er om han kan ha noen smitter på seg? Han kommer ofte bort til munnen min, osv.. Er dette farlig? Er det farlig om han slikker på meg? Er det farlig om jeg kysser ham?:/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Bortsett fra hvis rotta skulle bite deg skikkelig er det antagelig mer sannsynlig at du smitter rotta med noe :)

Betente sår hos rotte skal du behandle som om de var smitteførende.

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Den tanken har aldri slått meg en gang, er jo som med alle andre dyr, visse forhåndsregler skal man jo ta. Men er jo begrensa hva slags smitte tamrotter kan ha, da de fleste kun er inne, og er ikke "borti så mye rart" ute.

Veldig OT: Nå har ikke jeg noe kjennskap til deg som rotteeier, men om du har kun en rotte, vil jeg anbefale deg å lese denne tråden uten å diskutere dette videre i denne tråden. viewtopic.php?p=80097&highlight=#80097

Velkommen til forumet. ;)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Du må få deg en rotte til av samme kjønn. rotter er flokkdyr og skal ikke være alene :D . De skal heller ikke være yngre enn 5 uker når de taes fra mor (ikke din feil at butikken har gjort det).
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg har bare hørt så mye rart, men mine "rottekjennere" av venner og brødre sier jo at det ikke er noe galt i det. Jeg spurte på butikken, og de sa ikke noe om at jeg trengte flere. Jeg har lest at man BØR ha det, men det er ikke NØDVENDIG om rotta får mer enn 1times oppmerksomhet per dag:) Noen av vennene mine har også sine rotter alene, mest fordi deres er "mannevonde" mot andre rotter - men hos noen er det bare slik. Jeg har selv hatt marsvin, kanin, mus og hamster selv før, men aldri rotte. Jeg vil ikke at dere skal "se ned" på meg fordi jeg har min rotte alene, men det er ikke nødvendig i følge de jeg kjenner.. Amigo storkoser seg og er kjempesnill=)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er ikke meningen å se ned på deg. Jeg har selv hatt en rotte som måtte være alene, men når du har en liten en nå, vil det ikke være noe problem å sette ham sammen med en til.
Siden rotter er flokkdyr vil Amigo få det mye koseligere med en burkamerat, spesielt i de 23 timene han ikke er ute av buret. Han vil da ha en å leke med, sove med, vaske på og bli vasket av. Rotter blir mye lettere "mannevond", som du sa, når de er alene. Hamstere derimot skal være alene for de er ikke flokkdyr og ender ofte opp med å skade hverandre dersom de settes sammen.
Måten du skriver om Amigo på sier meg at du er veldig glad i ham og ønsker at han skal ha det så godt som mulig :bravo: . Det aller beste for ham vil være å få en burkamerat i tillegg.

Det skal også sies at VELDIG mange (ikke alle) som jobber i dyrebutikk ikke har så stor peiling på hva de forskjellige dyrerasenes behov er. Ofte tar de feil på kjønn, selger hamster- og musebur til rotter, sier at rottene skal være alene osv...

Mener som sagt ikke å rakke ned på deg, men å hjelpe deg til å innhente informasjon slik at du kan gjøre det som er bet for Amigo :D .
Jeg har selv oppdaget at ting jeg har gjort tidligere, ikke har vært rett i forhold til rotter.

Lykke til med Amigo og håper dere får det kjempeflott sammen (og at han får en kamerat ;) ) :bravo:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Tusen takk, det var godt å høre:) De i butikken drev en privat avling av rotter, og har stor peiling på det. Syns egentlig det var rart at hun ikke sa at jeg MÅTTE ha en til, siden hun sikkert vil tjene mest mulig på dyrene.. Hun har jo tross alt en butikk;)

Haha, nei, Amigo er ikke i buret 23 timer! :o Jeg har ham ute når jeg ser på tv, når jeg spiser, når jeg er ved dataen osv..:) Så han er i buret sitt stort sett kun når jeg sover, er på jobb (et par timer tre ganger i uken), når jeg er i stallen (ikke daglig) og når jeg er på do=P

Det vil si at om man ikke regner med de timene jeg sover, så er han mer ute av buret enn inni:)

Jeg merker bare nå at jeg bruker mye tid på ham, og det kommer ikke til å forandre seg. Jeg vil jo kun det beste for ham, men likevel føler jeg ikke heeeeeeeeeelt for å kjøpe enda en rotte..:/

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

De åtte timene du eventuelt sover er alikevel for mye alenetid for en rotte synes nå jeg. :(

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Ja, det er jo sant.. Men jeg er jo ikke vant med å være rotteeier for en en gang! Nå ble jeg litt lei meg over at jeg ikke fikk vite om dette.. Nå ligger Amigo på fanget og sover, og jeg kan ikke tenke meg å holde styr på enda en! Amigo er veldig leken, og da kan det bli litt vanskelig å passe på - hva skulle jeg ha gjort om jeg hadde to?

I alle fall; kan jeg bare kose og kysse på ham? Han kommer hele tiden bort til munnen min, og han er så god at jeg nærmest vil knørve ham av kjærlighet=P (Ikke ta det bokstavelig.. Hehe)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg koser og klemmer på rottene mine hele tiden, og gir de mange susser på magen :bravo: . Jeg har nå 14 stykker, og fra 1 til ca 4 rotter er det ikke noe mer arbeid med, men når det blir over 5 stykker, merker man det fort.
Rottene våre løper rundt på gulvet og kommer opp til oss for å få kos. Da er det kjekt at de er minst 2 slik at de kan leke sammen. Det er faktisk mindre å holde styr på når du har 2 og 3 enn når du har 1 fordi de aktiviserer hverandre. :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Jeg har som regel 5 rotter løse, og syns ikke dette er mere å holde styr på i forhold til 1 eller 2. Når de 5 er rundt, løper de og leker med hverandre. Gjør du rommet ditt rottevennlig, er det ikke noe problem å la han og en kompis løpe rundt hvor de vil.
Jeg syns Larm har sagt veldig mye bra ovenfor, og syns du skal ta det til deg. Rotter er flokkdyr, og det er ikke noe vi kan nekte for.
Vil du det beste for Amigo, skaffer du en rottevenn til han, slik at han ikke er ensom.
Jeg har også hørt den teorien om at noen dyr kan være aleine så lenge de er ute av buret minimum en time om dagen. Dette syns jeg er noe som skal gjelde som et absolutt minimum når man har flere rotter.
Som jeg har sagt før, for meg er ikke alenerotte et alternativ.
Syns ikke det virker som de i dyrebutikken din hadde stor peiling, jeg, men det er jo bare noe jeg kan dømme ut fra hva du skriver.

Og til slutt: Det er overhodet ikke meninga å se ned på deg, det er det nok ingen her som gjør. Men vi vil bare informere deg om godt rottehold, slik at Amigo også kan trives best mulig på lang sikt. Det er lettere å være rotteeier for 2 enn 1. ;)

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Rommet mitt er ikke rottevennlig enda, siden jeg kjøpte ham på mandag og har ikke en gang ryddet det:/ Da skal det sies at han KUN er sammen med meg. Han får være i senga mi (stoooor dobbeltseng), men aller helst vil han være hos meg=) Så jeg har øynene mine på ham (eller jeg kjenner ham på skuldrene, på puppene eller på ryggen, hehe) hele tiden=) Blir litt værre å passe på enda flere, men jeg skal ta til meg det dere har sagt..

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Selv om de er to vil de fortsatt helst være hos deg og få kos og nuss,utforske sengen litt og komme tilbake for mer! :bravo: Får de mye kos fra deg vil alltid du bli det mest populære oppholdsstedet! ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hihihihi:) Det høres jo koselig ut med enda en da.. Jeg har ikke hatt rotte før, så jeg vil bli litt vant med det først:) Han er jo bare en måned gammel, og uti fra det jeg har lest så er det "lett" å sette sammen to rotter før de blir 3mnd gammel. Noen mening om det? Jeg vet at det kom i litt feil rekkefølge; først kjøpte jeg rotte, og så leste jeg om det.. Men det var bare fordi jeg plutselig fikk et sånn innfall av at jeg måtte gjøre det, og da blir det slik..

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jaja,rekkefølgen blir ikke alltid perfekt,men det er fortsettelsen som er viktigst. ;) Det enkleste for deg nå er å skaffe en med en gang før den du har legger seg til sære uvaner som eneboer. ;) Finn en som syns det er fint å få komme opp til deg.Han skal også bli gode kosesussebamsen din,ikke bare selskapsrotte for din lille baby. :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply