Hvor lenge kan rottene klare seg hjemme alene en uke?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Tine

Hvor lenge kan rottene klare seg hjemme alene en uke?

Post by Tine »

Hei igjen,
Jeg skal mye på båt turer til sommeren og derfor lurer jeg på om rottene kan klare seg alene hjemme en uke eller en helg alene,hvis jeg gir rottene masse friskt fôr og masse vann før jeg drar? :roll:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

En uke: NEI, absolutt ikke.
En helg: Det spørs om du mener fredag morgen til søndag kveld, så igjen: NEI. Mener du lørdag morgen til søndag kveld, så går det bra dersom det bare er en gang iblant, og du er sikker på at rottene hverken kan komme seg ut, sette seg fast, begynne å sloss, har nok mat og vann osv osv.

Ifølge dyrevernsloven skal dyr ha tilsyn minst en gang pr dag. Få noen til å passe rottene dine når du er borte.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

rottene mine har vert alene hjemme en hel helg..det har alltid gått bra...jeg visste ikke en gang at det stod i dyreverns loven :?: :!:

Men da vet jeg det :wink:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Snakk med nærmeste dyrebutikk og hør hva slags tilbud de har. Jeg vet at mange dyrebutikker tilbyr å passe dyrene til folk for noen hundrelapper i uka.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

Jeg lar aldri dyrene mine være hjemme alene, uten tilsyn, mer enn en dag. Denne helgen passet dyrebutikken på dem. Det kostet 90 kr for 4 rotter, en hamster og en skilpadde. I morgen skal jeg hente dem og det gleder jeg meg til.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg syns alle som har dyr burde prøve å titte litt og sette seg litt inn i hva som står i dyrevernsloven egentlig...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Tja,,dyrebutikken i horten skal ikke røre rottene mine!!!!
Finnes det ikke dyre pesjonat som kan passe de da???

chi

Post by chi »

den dyrebutikken som passet på rottene mine var dyrebutikk og dyrepensjonat

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hva het den dyrebutikken???

Tine

Post by Tine »

Ja jeg synes ikke at ei rotte skal være hjemme så lenge jeg hller bar lurte... Da spør jeg heller om noen kan passe dem for meg! Men takk for alle svarene jeg trengte. :wink:

Cowgirl

Rotter alene i 4 dager...

Post by Cowgirl »

Når jeg er på ferie så passer moren eller søsteren min vanligvis på rottene, men engang skulle vi alle på ferie samtidig og da måtte rottene være alene i 4 dager... det var jo noen som så etter leiligheten og katten vår, men jeg tviler på om han så etter rottene også... i hvert fall fikk de masse mat og vann før jeg dro, og de klarte seg fint... Men jeg tror ikke at de likte det å være alene særlig godt, :roll: så jeg tror ikke at jeg skal gjøre det igjen...

chi

Post by chi »

heidi skrev: Ifølge dyrevernsloven skal dyr ha tilsyn minst en gang pr dag. Få noen til å passe rottene dine når du er borte.

Sikker på at dette stå? Jeg sa det samme til en på dyrenett, men hun sa at det ikke gjorde det. Kan noen legge en link der dyrevernloven står?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

I dyrevernloven står det at dyret skal ha forsvarlig tilsyn og stell, og det er ikke forsvarlig å la et dyr være alene i noe særlig mer enn et døgn..

se paragraf 5a. 2 på linken under;
http://www.lovdata.no/all/hl-19741220-073.html
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg vet ikke hvor jeg leste det med "minst en gang pr døgn" , jeg finner det heller ikke formulert sånn i dyrevernsloven. Men tolkningen av "forsvarlig tilsyn" gjør jeg slik som Stine. Og vi diskuterte dette på begge de møtene jeg var på med Mattilsynet.

chi

Post by chi »

ok... Jeg hørte det på et dyrepensjonat.

Locked