Skal jeg avlive?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

inger
Pinky
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2006, 21:14
Location: Nord-Østerdal

Skal jeg avlive?

Post by inger »

Jeg er så veldig usikker på om jeg skal la gojenta mi, Indra , få leve lenger eller slippe.

Hun er snart 27 mnd gammel, og har levd noen måneder med en stor svulst som ikke kunne opereres bort. Hadde jeg bare visst om hun har smerter. Hun spiser godt, gnisser tenner og popper øyne, men svultsen er veldig stor. Hun har problemer med å bevege seg, men kommer seg fram. Likevel vil hun være ute, og hun forsøker seg på klatring. Hun sover mer enn de andre rottene mine, men er jo også en gammel dame.

Huff. Det er vanskelig. Jeg vakler fra det ene til det andre. Hva ville dere gjort?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Så lenge det virker som om livskvaliteten er god ville jeg latt henne leve. Med en gang du ser at svulsten plager henne ville jeg tenkt på avlivning. Så lenge det ser ut som hun koser seg og trives ville jeg ikke ha avlivet henne.
Det at hun sover masse er nok fordi hun er eldre og trenger ikke å ha noe med svulsten å gjøre.
Lykke til :sol:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Hvis hun har veldig mye problemer med å bevege seg, ville jeg kanskje ha vurdert avliving, ja..Men hvis det går ganske bra, og hun er ellers i bra form er det jo store sjangser for at hun klarer seg fint ;)
Lykke til :sol:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Uff, slike valg er ikke lette!

Dette rådet vil kanskje høres veldig strengt og fælt ut, men... Jeg ville heller avlivet for tidlig enn for sent, når man vet at det bare vil gå nedover. Jeg sier ikke at du burde avlive nå. Men at du burde være veldig obs på at du ikke utsetter det lenger enn forsvarlig. At dyret kanskje mister noen ekstra uker er bedre enn at det lever noen uker for mye i skjulte smerter. Og det er ikke en god følelse å se tilbake på alt som skjedde i etterkant, og innse at man avlivde for sent. Det gjorde nemlig jeg, og jeg har fortsatt dårlig samvittighet for det...

Men nei, jeg sier ikke at du burde avlive nå. Det er det nesten bare deg og de som har sett henne som kan dømme. Vil bare dele litt av min erfaring, og det er at de fleste venter litt for lenge siden det er så vondt å si farvel til et dyr man er glad i.

Lykke til fremover, håper hun holder seg fin så lenge som mulig! Stor trøsteklem!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

kriwin
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2007, 00:47
Location: Tromsø

Post by kriwin »

Var i akkurat samme situasjon som du er i nå da Dr. Jekyll gikk bort i høst. Hun hadde jursvulst og jeg var veldig i tvil om hvor lenge jeg skulle utsette avliving. Jeg lot henne gå da hun begynte å få problemer med å bevege seg skikkelig. Svulsten ble så stor at hun hadde problemer med å klatre men hun var eller i veldig fin form.

Så lenge det ikke er noen tegn til at hun lider så kan du jo kanskje vente litt, men vær veldig obs på små endringer i adferd og vær klar til å dra til dyrlegen med en gang du ser disse.
R.I.P. Bianca, Dr. Jekyll, Ms. Hyde, Honey, Luna, Gaia, MayDay og Jinx

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hadde jeg bare visst om hun har smerter.
Jeg har vært der... og fant ut at det kan man jo faktisk få greie på :) Snakk med veterinæren din om du kan få smertestillende dråper til rotter (Metacam er det vanligste). Hvis rotta endrer adferd etter en dose Metacam har hun sannsynligvis såpass smerter at hun bør få slippe. Hvis det ikke gjør noen forskjell har hun det antagelig bra nok litt til :thu:

Metacam tar veldig på magen til rottene, så det er ikke noe de bør få i dagevis. Men det går fint an å bruke til å teste om hun har vondt med - og å lindre det siste døgnet hennes hvis det viser seg at hun har det.

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Tonje! wrote:Jeg ville heller avlivet for tidlig enn for sent, når man vet at det bare vil gå nedover.
Her er jeg sterkt uenig. Jeg synes at vi skal la rottene dø naturlig, såfremt det er mulig. Smerte er en del av livsforløpet, og det er i mange tilfeller kun vår egen samvittighet vi døyver, fordi vi får vondt av å se på. Se på oss mennesker, det er utrolig hvor mange skavanker vi kan ha som gamle, men allikevel være fulle av livslyst. Jeg synes at avlivning kun bør være en løsning i akuttsituasjoner, der det er tydelig at smertene er store og det kun er snakk om et lite tidspørsmål. For å bruke et eksempel fra meg selv. Jeg hadde en eldgammel kanin, som med tiden utviklet kreft. Det var tydelig at han var syk, og i perioder var han slapp og spiste ikke. Jeg ville at han skulle dø naturlig, men måtte allikevel avlive. En svulst i tarmen hadde vokst på størrelse med en golfball, noe som resulterte i at tarmen sprakk og han hadde dødd bare noen timer senere allikevel.

Både dyr og mennesker slipper taket når de ikke orker mer, og jeg mener at vi må tåle å la dyrene få ta den avgjørelsen selv.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Dette er jeg både enig og uenig i, Lucifer.
Jeg er veldig enig i at det beste er å dø naturlig for en rotte, men har rotta vondt så har den vondt. Selvom det ikke er smerte på det høyeste syns jeg stakkaren kan få slippe. Syns det blir litt feil og si at nei, det er livets gang, så sånn er det bare. Hvis den lider, som sagt, selvom det ikke er på det høyeste, burde man tenke på hva som er best, og avlive den der og da. Smerte er smerte.
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Men smerte er naturlig. Vi kan ikke pakke hele verden inn i bobleplast.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja, jo. Men kan ikke si jeg er 100% enig der..Jeg skjønner jo veldig godt hva du mener, og er jo forsovet enig, men jeg syns kanskje det blir litt drøyt om vi skal se på det på den måten :|
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kriwin
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2007, 00:47
Location: Tromsø

Post by kriwin »

Ei rotte som blir syk i naturen vil ha problemer med å få tak i nok mat. Mangelen på mat vil føre til at rotta svekkes ytterligere og dø fortere av sykdommen. Ei tamrotte får maten servert og vil derfor overleve sykdommen lengre (og dermed måtte holde ut med lidelsene lengre). Ei syk rotte som har ubegrenset tilgang på mat er IKKE naturlig. Det er derfor ikke riktig å la naturen gå sin gang i slike tilfeller fordi vi allerede har grepet inn i naturens gang ved å forsyne ei syk rotte, som ikke ville fått tak i mat i naturen, med mat
R.I.P. Bianca, Dr. Jekyll, Ms. Hyde, Honey, Luna, Gaia, MayDay og Jinx

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Som dyreier har vi også et ansvar over at rotta skal ha det bra, i naturen vil et sykt dyr bli mye fortere spist opp, fordi den ikke er sterk nok men når man har dyret i et bur så er det ditt eget ansvar å se om rotta blir syk, eller lider. Det er jo ikke naturlig å ha en rotte i bur!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg synes at avlivning kun bør være en løsning i akuttsituasjoner, der det er tydelig at smertene er store og det kun er snakk om et lite tidspørsmål.
Rottene reagerer vanligvis ikke synlig før smertene blir store, så er man i tvil, har de sannsynligvis temmelig vondt før det blir oppdaget...

Jeg kunne ikke vært mer uenig i det med akuttsituasjon. Kroniske, middels sterke smerter er ikke noe jeg unner dyrene mine å leve med! Sterke smerter, for dem som ikke kjenner terminologien, er smerter som starter på at du ikke kan konsentrere deg om alminnelige gjøremål lenger. For oss mennesker blir det f.eks. vanskelig å føre en samtale eller konsentrere seg om en enkel oppgave som å lage middag (ups, der svidde jeg maten igjen..). Middels sterke smerter er smerter inntil det punktet. Det vil si at dyret kanskje må "ta seg sammen" hele tiden for å klare å bevege seg og kommunisere fornuftig. Å leve med kroniske, middels sterke smerter hele tiden er ikke mye til et liv. Det er ikke plass til annet enn kampen om å holde smertene fra å bli sterke.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har inntrykk av at de fleste her inne mener det samme, men at man ordlegger seg forskjellig. Ingen vil at rottene skal ha det vondt, men ingen har lyst til å løpe til dyrlegen for å avlive med mindre det er det som er best for rotten.
Tidspunktet dette blir best på er det umulig å sette en mal på fordi det varierer fra situasjon til situasjon. Rotteeier selv må følge med på rotten og vurdere når rotten ikke lenger har det godt.

Jeg hadde selv en rotte som fikk en jursvulst som ble utrolig stor på mmeget kort tid. Den befandt seg på halsen og det ble tydelig at hun ikke trivdes med denne. Hun ble bl.a. hissig mot de andre rottene. På det tidspunkt var hun 2 år og vi valgte å operere henne. Dette gikk flott og hun levde til hun ble 3 år og 1 mnd. Til dags dato den eldste rotten vi noensinne har hatt. Skjønne Svarten :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg hadde nok ikke klart å avlivd mitt dyr uten at det hadde vært krise.. Vi har avlivd en katt og en hund, og det var det vanskeligste vi noen sinne har gjort. Var jo mine foreldre som tok avgjørelsene..

Katten (Stampe) hadde kreft i tungen, halsen og nesen og hadde mindre enn et døgn igjen å leve. Denne kreften hadde han hatt i tre år (han var nesten 15 år gammel) og det var ikke noe å gjøre. Vi lot ham slippe, og vi gråt over ham den siste tiden hans, og kjælte mye med ham.

Hunden vår (Bonzo) har hatt som vane å spise klær og mye annet, og han hadde blitt operert mange ganger. Når han ble 14 år spiste han et målbånd som hadde laget hull åtte plasser i tarmen hans, og en operasjon ville nok ha drept den gamle hunden..

De to dyrene avlivde vi, mens de maaange andre vi har hatt har dødd av seg selv - eller blitt påkjørt. Det er aldri lett å avlive en venn, men noen ganger MÅ det gjøres.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til jeg så at hun tydelig hadde vondt:)

Post Reply