Ormekur

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Ormekur

Post by BabyLizz »

Jeg gir mine hunder, katter og hester ormekur, og nå er det nettopp unnagjort med alle mann. Skal rottene også ha det? Har ikke sett at det har stått om det noen steder.. Rottene er jo mye sammen med to av kattene, og ene hunden.

Trenger hjelp!

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

??????????

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

??????????

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke rotter skal ha det ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg vet ikke om det er folk her som vet så mye om det!
Rotter i det ville kan være vektorer for parasitter inkludert innvollsorm for hund og katt. Men så vidt jeg har forstått får hundene og kattene smitten i seg ved at rottene blir spist. Hva sjansene er for smitte via dine hender og klær etter at du har vært på det ene dyret og så det andre, vet jeg ikke.

Rotter kan absolutt få innvoldsorm.
http://www.rmca.org/Articles/worms.htm
Jeg har hatt én som jeg er nokså sikker på led av det - han sluttet plutselig å ha mageproblemer etter en middkur! Denne rotta hadde bodd i minst et hjem hvor de hadde hund før han kom til meg, men det er ikke sikkert det hadde noe med saken å gjøre. Men i følge artikkelen over var det ren flaks at midd-middelet virket på akkurat hans innvollsormer. Er det mistanke om slikt, må man ta med avføringsprøver til veterinær for å bestemme hvilken parasitt det dreier seg om, før rottene behandles.

Det er ikke sikkert rottene dine får noe særlig med symptomer selv om de skulle ha innvollsorm heller. Det hadde vært interessant å vite hva veterinæren din svarer hvis du spør i forhold til regelmessige ormekurer hvis man har flere dyr i tillegg til hund og katt.
:rat:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

En venninne av meg som jobber med hundekjøring på svalbard tar ormekur en gang i året - både hun og hundene får kur, så jeg antar at innvollsorm kan overleve i tarmssystemet til mer enn en art..muligens også rotte. Si i fra hvis du finner ut av det, interessant spørsmål :)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg skal snart på dyrlege med den ene hunden min, så da skal jeg spørre :D

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg har to søstre i tenårene, da hun eldste var yngre hadde hun en tendens til å få "makk i magen". Da måtte vi alle sammen på kur. Det var kjekt, eller ikke... Disse innvollsormene har hun mest sannsynlig fått fra enten å leke ute eller kontakt med dyr hos venner. Jeg er temmelig sikker på at de fleste mennesker som får sånt får det fra dyr, enten ved kontakt med dyret eller avføring. Så det finnes nok noen typer i hvert fall som smitter mellom arter.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Småunger som får "mark i magen" får ofte det av å spise snø om vinteren. :P

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

BlackNenne wrote:Småunger som får "mark i magen" får ofte det av å spise snø om vinteren. :P
Snø som har vært i kontakt ja... Er ikke helt foruten grunn at man så absolut IKKE skal spise snø som er annet enn hvit :geek: :lol:

Kanskje greit å gi rottene en omgang i året hvis man har hund/katt (eller andre dyr) da`? Men hvorden skal man beregne mengde? Jeg kjenner ikke til særlig med vetrinærer med kunnskap om (eller ønske om økt kunnskap om) rotter...
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Ja fysj... :spy:

Det er vel sånn at hvis man har katt som går ute bør den gå på ormkur og hvis det er en innekatt så er det ikke like nødvendig.
Vet ikke om marken kan gå fra katt til rotte, men hvis den kan det så er det vel ingenting å bekymre seg for så lenge katten får ormkur jevnlig.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Har aldri hørt at mennesker kan få det :O Men siden jeg gir hundene og kattene det så er det nok ikke noen fare for at rottene får det, siden de ikke er ute og ikke kan bli kilden til det selv? Men det finnes forskjellige ormekurer til hest, hund og katt. Kan ikke gi hundekur til katt, for eksempel.. Kan jo høre med apoteket om de selger til rotter :)

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Tror ikke de selger til rotter alene nei, går heller for smådyr da doseringen er etter vekt.

Men vet det finnes ormekurer på tube, kunne det vært noe?
Hundene her får jevnlig ormekurer, men er jo greit med forhåndsregler..
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg ville ikke anbefale å eksperimentere med ormekurer til egenhånd for rotter :shock: Tenk på at det har vært sett forgiftninger av rotter i forbindelse med midd- og lusekurer. Ormekurer inneholder stoffer i samme kategori.

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

nei :shock: Ikke misforstå meg!! Hadde ikke tenkt til det nei, men for den som hadde tenkt å ta det opp med en vetrinær som kan rotter, så kunne det jo blitt nevnt.
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Post Reply