Sofus

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Sofus

Post by lucas »

I går var vi hos dyrlegen med Sofus fordi han har fått skikkelige lyder i luftveiene. Han fikk febernedsetttende og antibiotika. Vi fikk med oss en del antibiotika, men han tatr ikke inn dette, vann eller annen mat :( Nå ligger han bare og hiver etter pusten, og tisser rødt og bæsjen sånne mini-klumper :cry: Je redd det bare er et spørsmål om tid nå :cry:

Jeg tror ikke vi får gjort noe nå, men om noen har tips så spytt ut!!! Når det gjelder å dra til veterinær så tar det en halvtime og jeg vet ikke om det er noe lurt i det hele tatt :?

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Nå har jeg fått i han litt antibiotika og leverpostei blanding :)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Så bra :thu:

Du kan prøve å gi ham medisinen sin i babymat, bananmos eller potetmos hvis han ikke vil spise det, eller evnt leverpostei :)
Pass på at han får i seg nok væske. Hvis han ikke vil drikke vann kan du prøve å få i ham eplejuice, eller en tynn saft.

Krysser fingrene for at det går bra med ham, selv om dette ikke hørtes bra ut :( :rottehode:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Har fått i han litt hjemmelaga mos av masse rart, men ikke mye.. Jeg ønsker egentlig at han får slippe, men broren min som eier han er borte og skal sove over så vi har et dilemma :( Han har lagt seg helt inne i etbygg broren min har lagd og piper bare mer når vi tar på hsn :cry:

Jeg skal ringe dyreklinikken nå og snakke med veterinæren vi var hos i går.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

*Tråden er flyttet fra medlemmenes oppslagstavle*
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Han vil ikke drikke noe som helst :( Og ikke får vi avlivd han i dag heller, siden veterinæren alt er stengt- det var noen der litt utover, men det var ikke så lett å få skyss hjelp og bilen er på reperasjon..

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Dakar :(

Prøv iallefall å gi ham litt mat med væske i...
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Har du pipett eller en liten sprøyte, kan du gi han veske i dråper. :( Forferdelig synd at det skulle bli sånn. Lykke til..
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Du har fått mange gode tips, men jeg sier i tillegg til de andre at væske er veldig viktig! Prøv å få i ham litt i alle fall :)

LYKKE TIL!

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Har fått i han bittelitt mais-vann, nekter å drikke vann i fra hånda eller sprøyte har også fåti han 4 maiskorn og litt berlinerbolle :roll:

Her istad fikk han litt energi og gikk bort til Sofaen så han ligger der nå, viste klartelig at han ville dit ;) Derfor er det vanskelig å avgjøre om vi skal prøve mer eller la han slippe. Veterinæren anbefalte å avlive :cry:
Vi får uansett ikke gjort noe i dag! :( Han ville ikke ha saft en gang!(tynn saft selvfølgelig ;) )

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er trist, Lucas :( Hvis han ikke bli bedre håper det enten går veldig fort, eller at du får i ham nok væske og medisin til at han står over natten og dere kan få tatt farvel med ham hos veterinæren.

Har du noen i nærheten som kan sette sprøyte på rotta? En sykepleier eller sykepleierstudent? Hvis han er dehydrert kan han kanskje trenge sterilt saltvann eller Ringerlaktat innunder nakkehuden. 1 ml gitt med en 22-nål er det som anbefales i Rat & Mouse Gazette. Jeg tipper han skal ha det omtrent 3 ganger daglig, men bare det å i ham en dose nå i kveld vil nok få ham til å føle seg bedre.

Du kan sjekke om han er dehydrert ved å løfte opp nakkeskinnet. Det skal falle ned igjen med én gang. Hvis det blir stående har han for lite væske.
:rottehode:

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Nei kjenner ingen sykepleiere rundt her, men kan jeg sette en sånn sprøyte? Når jeg kom ut i stua for å sjekke om han var dehydrert satt han og spiste spagetti :bravo: :bravo: :bravo: Nakkeskinnet falt også på plass, men han er dårlig til å drikke :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Du kan få kjøpt sterilt saltvann og sterile sprøyter og kanyler på apoteket. Det går an å sette sprøyter på rottene sine selv, men ofte er det en to-personers jobb - en til å holde rotta stille, og en til å holde opp huden i nakken og stikke. Rotteskinnet er veldig seigt...

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Okei, så hvis han overlever natta så er det noe vi kan gjøre for å hjelpe han? :| Altså er det greit at vi mennesker uten medisinsk eller pleie utdannning gjør det?

Vi er så klart veldig forsiktige

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det er viktig at du får i ham noe medisin også før imorgen.Den vil fort gjøre nytte for seg,(forhåpentlig!),prøv flere ganger utover natten om det blir lite igangen.Lykke til! :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply