Hyppig nysing

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Hertug1
Pinky
Posts: 19
Joined: 05 Mar 2009, 16:22

Hyppig nysing

Post by Hertug1 »

Hei.
Henta meg 2 hunn rotter for 2 dager siden.
De virket helt fine i dyrebutikken, men når vi kom hjem la jeg merke til at de går rundt å nyser.
Den ene nyser ikke så mye å oppfører seg som en vanlig rotte,
Den andre nyser mye hyppigere og virker mer nervøs og skjelven.
Den som nyser mye sover også mer en den andre.
Untatt nysingen virker de ganske normale begge 2. Kommer løpende når jeg kommer til buret OSV.
De har samme bunnstrø som det de hadde i dyrebutikken.

Noen som har noe lurt? :P Bare en forkjølelse eller luftvei problem? Kan ikke skjønne hvis det er noe de reagerer på i buret som irriterer nesene deres.

:(

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Hvis de har gått på sagflis og gjør det fortsatt kan det være problemet. Mine venninners rotter nøs masse når hun fikk dem, de hadde gått på sagflis i dyrebutikken. Etter en stund med avispapir (sikkert en måndte eller mer) så sluttet de og nå er de helt fine :)
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Om du bruker rottevennlig burstrø (hva bruker du? det er mange butikker som ikke har peiling) kan det være forkjølelse.

Hertug1
Pinky
Posts: 19
Joined: 05 Mar 2009, 16:22

Post by Hertug1 »

Perina Yesterdays news bruker jeg. Det var det de gikk på i dyrebutikken.
Jeg trodde kanskje det kunne være den bomullen jeg hadde fått med til huset dems. Men det fjernet jeg å la inn tøy istedet.

barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Post by barelene »

Rotter får veldig lett kroniske luftveis problemer, Ronjaen min lider av kronisk nysing. Jeg har hatt henne (og de andre rottene) på antibiotika kur for det, men det har ikke hjulpet.
Du kan prøve å skifte bunnstrø, nettbutikken til NTF selger ett bra et, eller du kan kjøpe et tilsvarende i butikken. Hvis det ikke hjelper, så kan de enten være allergiske; la være å bruke parfyme og og tilsvarende. Du burde likevel ta en tur til dyrlegen, det burde ikke koste mer enn en 300-400kr :)

Hertug1
Pinky
Posts: 19
Joined: 05 Mar 2009, 16:22

Post by Hertug1 »

Takk for svar :) Håper virkelig det bare er bunnstrøet eller forkjølelse.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Hvis du bruker yesterdays news synes jeg det ville vært rart om de reagerte på det! :P Og brukte de virkelig det i dyrebutikken? :D Det har jeg aldri opplevd noe sted før. For du mener sånne sammen pressa papir pellets i grønn pose? :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Og pass på at det er varmt der de står,minst 22.Og ha gode hus og hengekøyer med stoffbiter eller dopapir i.Anbefaler også at du tar en tur til dyrlegen.Lykke til! :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Hertug1
Pinky
Posts: 19
Joined: 05 Mar 2009, 16:22

Post by Hertug1 »

lucas wrote:Hvis du bruker yesterdays news synes jeg det ville vært rart om de reagerte på det! :P Og brukte de virkelig det i dyrebutikken? :D Det har jeg aldri opplevd noe sted før. For du mener sånne sammen pressa papir pellets i grønn pose? :)

ja? noe i veien med de?

Hertug1
Pinky
Posts: 19
Joined: 05 Mar 2009, 16:22

Post by Hertug1 »

Yesterdays news i en oransje pose.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Ah da bruker du yesterdays news kanin strø. De har eget strø for kanin, ilder og smådyr, men da disse ikke er så lette å få tak i bruker de fleste av oss (som bruker yesterdays news i det hele tatt) den grønne posen som er for katter. De består alle av samme materialet så det burde ikke utgjøre den største forskjellen. :D

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Hertug1 wrote:
lucas wrote:Hvis du bruker yesterdays news synes jeg det ville vært rart om de reagerte på det! :P Og brukte de virkelig det i dyrebutikken? :D Det har jeg aldri opplevd noe sted før. For du mener sånne sammen pressa papir pellets i grønn pose? :)

ja? noe i veien med de?
Nei, det er supert! :D

Hertug1
Pinky
Posts: 19
Joined: 05 Mar 2009, 16:22

Post by Hertug1 »

hmmm lurer på hvorfor de nyser da.... Er litt nervøs for den ene som nyser vært 30 sec og gnir seg på nesa. Men de nyser nesten ikke inni huset sitt. Hører heller ikke at den som nyser mye har pusteproblemer. : /

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Ikke godt å si, men har du fått bestilt veterinær time til de da? Det kan ihvertfall være lurt :)

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Kansje de ikke tåler maten de får :?: Itchigo nøs mye før men sluttet nesten helt nå... Ikke så ofte som hvert 30sek da. Siden hun gnir seg på nesen så kan det jo være hun klør i nesen?
Aurora

Post Reply