HJELP! oppblåst mage hos rotteunge

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Først og fremst: kondolerer :( Små lys som slukkes føles totalt meningsløst. Men selv om du sikkert bare har lyst til å legge dette bak deg kan du kanskje være med på å redusere sjansen for at flere opplever det samme.

Jeg har sett annonsen din på Finn.no, og går ut fra at de store rottene det er bilde av (en black hooded/sort hetterotte og en siamese) er foreldrene. Og på ungene, hvor av flere har svært uvanlige tegninger til å være en kombinasjon mellom hooded og siamese. "Rare" tegninger er noe som veldig ofte følger med Megacolon, og det støtter sjansen for at det er den rette diagnosen.

Uansett hvor rottene kommer fra bør opprinnelsesstedet (dyrebutikk, privat avl, egenprodusert) få vite at rottene kan være bærer av en alvorlig genfeil som kan skape store lidelser for avkommet. Hvis du har brukt foreldrene i avl før (ut fra Finn-annonser ser det ut til at du hadde et kull tidligere i år) bør eierene av unger fra dette kullet få samme beskjed. Det kan godt hende dette er opplagt for deg - men jeg skriver det her i tilfelle noen skulle komme i samme situasjon og søke på forumet om informasjon.

En annen sak er at hvis det er snakk om en genfeil på en av foreldrene, har disse foreldrene slektninger som kan spre/har spredd samme genfeil. Det betyr at alle her er interessert i opprinnelsen til rottene dine. Hvis de selv har kjøpt rotter fra samme dyrebutikk/avler, eller planlegger å gjøre det, og går med tanker om avl, er det fare for flere kull av denne typen.

For rottenes skyld håper jeg du orker å svare på dette.
:rottehode:

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Kondolerer :(
Matmor wrote: Jeg har sett annonsen din på Finn.no
Hvor da? Jeg har prøvd å finne den, men finner den ikke. Noen som kan sende link?
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Det ligger ikke noe annonse på de lengre, for alle har nytt hjem, begge foreldrene er nå hos ei venninne av meg, mora har hatt ett kull før å da var alle friske å fine, hannen har ikke, så det har antagelivis han som har det. Begge foreldrene er tatt ut av avl, og de som har kjøpt unger vet om sykdommen å de skal ikke brukes i avl.
Så ja jeg er klar over alt dette. Jeg er ikke noe særlig gla i å snakke om noe som jeg ikke synes var så greit.
Dere må gjerne diskutere dette videre, men jeg vil legge dette bak meg nå :cry:
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

CamillaLangenes wrote:...mora har hatt ett kull før å da var alle friske å fine, hannen har ikke, så det har antagelivis han som har det. Begge foreldrene er tatt ut av avl, og de som har kjøpt unger vet om sykdommen å de skal ikke brukes i avl.
Så ja jeg er klar over alt dette. Jeg er ikke noe særlig gla i å snakke om noe som jeg ikke synes var så greit.
Dere må gjerne diskutere dette videre, men jeg vil legge dette bak meg nå :cry:
Flott at rottene og ungene ikke skal brukes i videre avl!
Mor kan väre bärer selv om hun har fått et kull uten symptom tidligere..
Når det gjelder å diskutere ubehagelige ting så syns jeg det er noe som medfölger om en har gitt seg inn i "rotteoppdrettssvingen". Det er ikke så enkelt som å bare avle på og alltid ha hellet med seg.
Når det skjer tragiske ting som dette så er det bra å få så mye som mulig bra ut av det, som at både en selv og andre kan läre seg så mye som mulig.
Det kan i neste omgang resultere i at andre slipper å oppleve det samme eller i hvert fall ta rett avgjörelse om de selv eller noen de kjenner havner i samme situasjon.
At ungene ikke ble obdusert er av mindre betydelse om det er satt avlsforbud på alle slektninger. Hadde noen derimot värt i tvil og ikke innsett fakta så kan et obduksjonsresultat hjelpe til å overbevise de som er innstilt på å fortsette evt. videre avl på linjen.
Mvh. Ann E.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

alle andre brødre fra det kullet og også tatt ut av avl. både pga mc og pgs aggressivitet, så bra denne tråden kom før noen fortsatte å avle videre på disse genene

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg har en jente og en gutt fra kullet faren er fra. Jenten er grei, har vært litt unødvendig hardhendt mot ny baby som skulle inn i flokken, men ellers fin. Gutten har hatt overdrevet behov for å markere seg overfor de to guttene han fikk inn til seg i februar. Han har også hatt et par episoder der han har blitt sint og bitt.

Jeg ville ikke avlet videre på dette kullet bare på grunnlag av temperament, men når det er mc i genene også, er det i hvert fall utelukket.
Men jeg har da virkelig ikke verken fått beskjed om eller gått med på at mine skal tas ut av avl, så hvor du har fått info om at alle brødrene er tatt ut, det vet jeg ikke.....

Bra det ble oppklart i hvert fall. Men jeg mener det er viktig å diskutere og nøste litt opp i ting. Jeg mener man har en plikt til å hjelpe til med å få isolert disse genene når man kan, selv om det kan være ubehagelig.

Håper alt er vel med foreldre og gjenlevende unger :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

hm... tora hadde vist sendt ut en mail til alle.... men hvorvidt man kan stole på at det er sant er noe annet. dette kullet har vært mye omtalt her på forumet og andre plasser, aggresivitet, sykdommer, og sånn. dumle fikk en unge, jeg har en, anne i bergen har en, camilla har en og tora hadde noen selv. alle har det vært noe med frem til nå.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Vel, jeg har som sagt to unger fra det kullet, og jeg har ikke fått noen mail i hvert fall....
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

men da er det bra noen lagde link så du fikk vite det da :D

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Fikk heller aldri noe mail fra tora, jeg henta Makalu da han var voksen, å da burde hun vite godt hvordan han var, jeg fikk ikke noe beskjed om at han var agressiv. Tok ikke lang tid før jeg merket det da. prøvde å kontakte Tora, men d viste seg å være umulig.
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Noen link er det vel ikke her, mer at noen har nevnt det. Men så vidt jeg har forstått det, er det vel ikke noen som har rett til å si at dyr som er mine er "tatt ut av avl". At man opplyser om informasjon som gir grunn til å kraftig fraråde videre avl er ikke bare helt greit, men også noe jeg mener at oppdretter er pliktig å gjøre. (Noe som ikke har skjedd her) Selv synes jeg ikke jeg har fått med meg særlig mye mer snakk om rotter fra dette kullet annet enn akkurat denne tråden.

Edit: Og det var jo flere i kullet enn det da. Du har ikke telt med mine, eller Linda og Biamora sine, så.... Og jeg synes det er litt drøyt å si at det har vært noe med alle, for det har det ikke.
Men jeg synes det er dårlig av Tora å levere fra seg agressive gutter, uten å gi beskjed om det, og i hvert fall å være umulig å få tak i etterpå.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

Elisabeth wrote:Noen link er det vel ikke her, mer at noen har nevnt det. Men så vidt jeg har forstått det, er det vel ikke noen som har rett til å si at dyr som er mine er "tatt ut av avl". At man opplyser om informasjon som gir grunn til å kraftig fraråde videre avl er ikke bare helt greit, men også noe jeg mener at oppdretter er pliktig å gjøre. (Noe som ikke har skjedd her) Selv synes jeg ikke jeg har fått med meg særlig mye mer snakk om rotter fra dette kullet annet enn akkurat denne tråden.

Edit: Og det var jo flere i kullet enn det da. Du har ikke telt med mine, eller Linda og Biamora sine, så.... Og jeg synes det er litt drøyt å si at det har vært noe med alle, for det har det ikke.
Men jeg synes det er dårlig av Tora å levere fra seg agressive gutter, uten å gi beskjed om det, og i hvert fall å være umulig å få tak i etterpå.
synes du reagerer litt unødvendig... ja utrolig dårlig av oppdretter, men jeg hadde fått beskjed om dette. hva annet skal jeg gjøre enn å tro på de opplysningene hun har gitt meg. jeg vet om 5 til nå som har påvist aggresivitet, eller sykdom. frank (min) er ikke aggressiv, enda, men jeg ser tendenser der.
da jeg sa link mente jeg tråd, og jeg vet om flere plasser dette har blitt diskutert. da det sies at de er tatt ut av avl er vel det kanskje en måte å si det på. selvfølgelig skal ingen nekte deg å avle på rotta, er opp til deg, men om noen har satt avlsforbud på et kull er det vel av en grunn og lurt å følge.
for all del gjør hva du vil og ikke tro at jeg legger meg i det, jeg bare videre formiddler det jeg har hørt. uansett mener jeg at om 3 hanner er aggressive, en hunn og en fått unger med mc burde det være en selvfølge at man ikke ønsker å avle videre på de linjene.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

åpne en egen tråd om dette kullet kanskje?

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Det var nå vi skulle hatt en egen del av forumet til "status kull" eller noe sånt. Hadde vært kjekt å ha kulltråder igjen også, men vi får bare vente på at styret somler seg ferdig med det....

Jeg har absolutt ingen planer om å avle noe på mine fra det kullet.
Men jeg synes det er slapt av Tora å ikke gi beskjed til alle om ting som er kommet fram, da ikke alle sitter her og leser på absolutt alle postene. Jeg pleier som regel å lese det aller meste, men har likevel ikke hørt om mer enn faren til dette kullet som har vært agressive og en liten jente som har trøbbel med magen. Det kan godt være at det har blitt snakket om noen av de andre her, men da jeg ikke kan navnene på de andre i kullet, har jeg ingen måte å vite at rotten det er snakk om er derfra.
Jeg er dessuten helt enig med deg i at siden det er så mye tull i det kullet, så burde man ikke avle videre på det. Det hadde jeg heller aldri gjort. Jeg bare reagerer litt fordi jeg egentlig ikke er enig i at man kan komme og si etterpå at "jeg setter ned avlsforbud på dyrene dine". Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det bare gjelder guttene.... I en perfekt verden burde det vel gå an å ha fornuftige samtaler med dem som har dem som kjøper unger både før og etter salg og snakk om ting. Sånn som nå burde vi gjerne bli enige om at det ikke har noe for seg å avle videre på noen i det kullet med vilje. Men det er forskjel på det og å komme inn og si at man bestemmer sånn og sånn....
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg synes ikke det er så pent å nevne oppdretter med navn i samme setning som nedsettende ord. i hvert fall ikke så lenge vedkommende ikke er her til å forsvare seg selv. (krasse toner er nettopp grunnen til at flere jeg kjenner som driver med rotter og avl ikke vil være medlem av forumet her, og det er jo veldig synd).

jeg kan godt forstå at oppdretter gjør seg "utilgjengelig" når h*n risikerer å bli utskjelt. det er aldri morro. å pare rotter med en kanskje tvilsom slekt, er et valg hver enkelt tar, men det er umulig å vite resultatet på forhånd. ja, det er tegninger i denne linjen som muligens kan gi mc, men det har til nå vært flere kull med søsken, søskenbarn etc og jeg har ikke hørt om andre sykdomstilfeller.

plutselig er det en kombinasjon som ikke går så bra som forventet, og det kan ikke oppdretter på noen måte forutse. dessuten er det ingen av oss som kan vite hva som skjer i oppdretters liv som gjør at vedkommende kanskje ikke er så lett å få tak i...bare en tanke!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Post Reply