Rød avføring

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Rød avføring

Post by Karen--- »

I dag før jeg gikk på skolen så jeg noe rødaktig i buret til jentene mine. Da jeg så det var avføring skavtt jeg litt, har ikke sett det før. Noen som vet hva dette kan være? Er det mulig det er farlig? Jentene har ikke spist noe uvanlig i det hele tatt, bare en bitteliten paprikabit til kveldsgodt.
De er helt normale i formen og er spreke og raske alle tre :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

I dag før jeg gikk på skolen så jeg noe rødaktig i buret til jentene mine. Da jeg så det var avføring skavtt jeg litt, har ikke sett det før. Noen som vet hva dette kan være? Er det mulig det er farlig? Jentene har ikke spist noe uvanlig i det hele tatt, bare en bitteliten paprikabit til kveldsgodt.
Var det hele lorten som var rødfarget, eller var det en rødfarget bit inni en normalfarget lort ? I sistenevnte tilfelle kan det jo være at det er paprikabiten som ikke har blitt helt fordøyd og er det røde du ser som stikker ut av lorten. Hvis derimot hele avføringen er rød, kan det være blod. Og det er ikke bra. Da må du ta rottene til dyrlege, helst ta med deg den blodige lorten slik at dyrlegen kan se den med egne øyne.

Blod i avføring kan skyldes en rekke ting, bla kreft i tarmen, og gir ikke nødvendigvis synlig ubehag hos rottene med en gang. Det kan også være så ufarlig som et sprukkent blodkar i tarmveggen. Men dette må altså en vet' avgjøre. Følg med på rottene, kanskje lurt å ta vare på all avføring som har unormal farge, og ta de med hvis/når du drar til dyrlegen.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Men såvidt jeg har skjønt det (når det gjelder mennesker) er det gjerne litt mindre skummelt når det er rødt, altså ferskt blod. Det er ofte mer skummelt når avføringen er sort, for det betyr blod fra lengre oppe i fordøyelsessystemet.
Men, som Christie sier, ta med deg avføringen og gå til dyrelegen med både den og rotten. Krysser fingre for at det ikke er noe farlig.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ok, tusen takk, begge to!
Jeg har vært hos de en stund og sjekket, og alt er som normalt nå. Skal ta en tur til dyrlegen om det skjer igjen. Så litt nærmere på avføringen, og det var ikke blod(tror jeg..), det er litt vanskelig å forklare, men hele bæsjen var rød! Det må ha vært noe de har spist, uten at jeg kan skjønne hva det kan ha vært! Jeg skal si i fra om det blir verre igjen, og dra til dyrlegen. Vi får håpe det går bra :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

hmm...husker du om du har du gitt de rødbeter ? For det farger avføring og tiss rødt. Mat med kunstige farger (artificial colouring) kan også gi farge på avføringen.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply