Midd/Lus/Utøy? Fleire store bilder, og smittespørsmål

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Midd/Lus/Utøy? Fleire store bilder, og smittespørsmål

Post by renya »

Eg har fått bruktrotter! Og dei er vanvittig skjønne, og gode klumpete koserotter. Rock og Billy på henholdsvis 580 og 526 gram.

Men Billy har små sår rundt ansiktet og i nakken, og eg mistenker utøy. Rock har derimot ingenting (som eg ser), og det strider mot mine mistanker. Ser ikkje logikken i at Billy har ca 10 småsår, medan Rock er heilt fin.

Bilder !

Image

Image

Image

Image

Bonusbilde av nudelig
Image


Eg trur eg vil sette dei på stronghold, om dyrlegen gir meg lov. :)

Dei står akkurat no på badet, kan eg kome unna med å berre behandle dei to, eller bør eg betrakte alle eg har som smitta no?
Last edited by renya on 18 Nov 2009, 15:37, edited 1 time in total.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Ser ut som midd ja, alle må få kur slik at ingen andre blir smittet
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Mine hadde akk det samme, og det var midd :)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Stakkar Billy.
Får håpe du fort klarer å ta knekken på utøyet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så fint at to av brødrene til Max er havnet hos deg :)
Når det gjelder midd er det ikke uvanlig at et dyr er mye sterkere angrepet enn resten av flokken. Det kan enten skyldes at den verst angrepne har litt dårlig immunforsvar (stress i forbindelse med flytting?) eller at den reagerer sterkere på kløen. Det blir jo ikke sår av midden hvis ikke rotta klør på middgangene.

Bildene kommer sikkert mange til gode.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Skal sette dei på kur i morgon, er nok midd. :)

Dei er aldeles bedårande! Fine fine fine gutane. Dei strekker seg etter hendene og vil opp og kose, heilt fantastisk. :D

Det einaste eg er redd for er at han eg fekk dei av vil ha dei tilbake. ;)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Åh så flott å se guttene igjen :bravo: trist med midd'n, men veldig flott at de havnet hos deg altså :D
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Post by tronni »

Stronghold fikser biffen. Det tar ikke lange tiden før kløen er over og sårene gror. Tror mine brukte ca 1 dag eller 2, før alt var som normalt igjen.

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Stronghold er utrolig bra! Det tar knekken på alt:P Det tar midd, lus, flått, mygg ++ Og bare de er nær pelsen til rottene dør de. Det som skjer er at stronghold angriper immunforsvaret til dyret, også får den epilepsianfall til den dør.
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

SunShine:) wrote:Og bare de er nær pelsen til rottene dør de. Det som skjer er at stronghold angriper immunforsvaret til dyret, også får den epilepsianfall til den dør.
Er det sant? Det er jo helt forferdelig!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Shunshine og Heidii skrev:
Det som skjer er at stronghold angriper immunforsvaret til dyret, også får den epilepsianfall til den dør.


Er det sant? Det er jo helt forferdelig!
Teknisk sett er det som skjer at virkestoffet påvirker kloridkanalene i nervesystemet, som også er involvert ved epilepsi. Det påvirker nervesystemet til lus og midd mye kraftigere enn pattedyr. Og Selamection (virkestoffet i Stronghold) er det tryggeste vi kjenner til bruk på rotte av insektsmidlene.
http://parasitology.informatik.uni-wuer ... /2079.html
Jeg har hørt flere ganger at lus- og midd-midler påvirker immunsystemet til dyrene som får det, men jeg har aldri klart å finne noe vitenskaplig belegg for det.
:rat:

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Matmor wrote:Shunshine og Heidii skrev:
Det som skjer er at stronghold angriper immunforsvaret til dyret, også får den epilepsianfall til den dør.


Er det sant? Det er jo helt forferdelig!
Teknisk sett er det som skjer at virkestoffet påvirker kloridkanalene i nervesystemet, som også er involvert ved epilepsi. Det påvirker nervesystemet til lus og midd mye kraftigere enn pattedyr. Og Selamection (virkestoffet i Stronghold) er det tryggeste vi kjenner til bruk på rotte av insektsmidlene.
http://parasitology.informatik.uni-wuer ... /2079.html
Jeg har hørt flere ganger at lus- og midd-midler påvirker immunsystemet til dyrene som får det, men jeg har aldri klart å finne noe vitenskaplig belegg for det.
:rat:
Det er godt at det ikke skader immunsystemet til rotter, og vi må jo beskytte dem mot parasitter, men jeg hadde ikke tidligere tenkt over hva vi faktisk må gjøre for å beskytte dem akkurat der. Den skaden vi påfører småkrypene virker rimelig barbarisk, og det er leit at vi ikke kan beskytte våre små uten å påføre andre skade.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg vet ikke om jeg er enig i at det er så barbarisk... Folk med epilepsi har sjelden minner om krampene når de kommer til seg selv igjen, så vidt jeg vet. De mindre rykningene betyr ikke at man mister bevisstheten, men et grand mal anfall - som er det som kan være dødelig, medfører tap av bevissthet.
Heldigvis for midd og lus. :rottehode:

Post Reply