Matmors Eventyrkull

Moderator: Moderatorer

Locked
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Matmors Eventyrkull

Post by Matmor »

Parring observert kveld/natt 6-7/7

Mor: Matmors Ada Lovelace f. 20.01.2013
http://matmor.info/Adas5m.JPG
Fenotype: Lys RED toppøret glattpelset med brystflekk
Genotype: ikke definert, tentativt aa C(RED)C(RED) PP, RR, RoRo og homozygot for et par blekende gener, muligens mm.
Eier: Matmor
Født: 20.01.2013
Opprinnelse: egenprodusert (dermed ikke importert)
Bodd hos eier hele livet
Vekt ved parring: 360 g
Helse: aldri vært syk
Oppførsel med mennesker: rolig og kontaktsøkend overfor eier, reservert for fremmede
Oppførsel med andre rotter: rolig og avbalansert, unngår konflikter. Fin introduksjon til 3 mnd. gamle hunnrotter da hun selv var 4m. Reagerer ikke på lukten av fremmede hanner.
Tidligere kull: nei
Annet: ingen problemer med å få huset fullt av fremmede hanner

Far: Matmors Colin Firth
http://matmor.info/Colins5m.JPG
Fenoype: Mørk RED toppøret glattpelset uten brystflekk
Genotype: ikke definert, tentativt aa Am* B* C(RED)C(RED) D* DuDu G* HH M* PP RR RoRo, bærer muligens mink eller annet blekende gen
Eier: Matmor, Asterix er fórvert
Født: 20.01.2013
Opprinnelse: egenprodusert (dermed ikke importert)
Bodd hos fórvert siden 5 uker, men første 5 og siste 2 uker hos oppdretter og eier.
Vekt ved parring: 600 g
Helse: aldri vært syk
Oppførsel med mennesker: kontaktsøkend overfor både eier og fremmede, vant til barn, slikker og sitter stille for kos.
Oppførsel med andre rotter: fungerer fint med burkamerater. Fin introduksjon ved 5 måneder til 5 uker gammel hann. Reagerer ikke på lukten av fremmede hanner og hunner.
Tidligere kull: nei
Annet: ingen problemer ved ferieopphold i hjem med andre rotter

Begrunnelse for parring: Langtidsprosjekt for å sammenlikne resultatene av inn- og utavlsparringer fra en innavlet slekt med foreløpig noe over middels helse og godt over middels bra gemytt. Ada er den jeg helst ville parre av 4 søstre. Colin er en av flere aktuelle brødre, men den eneste jeg selv har hatt anledning til å vurdere og teste så langt.
Forventninger til kullet: Glatthårede, toppørede RED rotter med brysflekk/mageflekk i mørk og kanskje lys variant. Det er 2/3 sjanse for at Colin har arvet en lysnende allele fra en av foreldrene.

Karantene: Rottene står i karantene fra 1-2 uker før parring til ungene er leveringsklare
Sist behandling med lus/midd-middel: Ikke nylig behandlet
Avvik fra NTF's avlsveiledning: innavlsparring, fars alder ved parring - se de siste to avsnittene på hjemmesiden
Kontakt: Matmor kan kontaktes for flere opplysninger om begge rottene og slekten. Colin er for tiden på ferieopphold her. Asterix, fórvert for Colin, kan kontakes via NTF's forum for eventuelt flere spørsmål. 2-måneders rapport for Berømte briter-kullet ligger på NTF's forum og Matmors hjemmesider. 6-månedersrapport vil være tilgjengelig før Eventyrkullet blir født. Beskrivelse av de tre importerte Flaxholme-RED'ene finnes på Matmors hjemmesider.

Stamtavle:
Foreldre til Colin og Ada: Flaxholme Samiel (mørk RED toppøret glattpelset) og Flaxholme Mischief (mørk RED toppøret glattpelset)
Foreldre til Samiel og Mischief: Flaxholme RED hann og Flaxholme RED hunn

Avvik fra avlseiledningen
Ad innavlsparring
Parringen er en del av et pågående innavlsforsøk for å se om innavl på en allerede allerede etablert innavlsstamme med etter alt å dømme god levealder og godt gemytt gir mer reproduserbart gode resultater enn utavl. De foreløpige tilbakemeldingene angående Berømte briter-kullet er svært bra, selv om søsknene naturligvis er for unge til å si noe definitivt om helse og gemytt ennå.

Ad farens alder
Mor Ada passerte 300 g før hun var 4 måneder gammel. Hun er foreløpig ikke tykk, men det ser ut til at rottene i denne slekten oppnår voksenfasong og størrelse tidlig. Jeg ønsker å parre henne før hun begynner å legge på seg i bredden i stedet for i lengden, siden fedme både reduserer fruktbarhet og er ugunstig både for mor og unger.
Opprinnelig var planen å parre Ada med hennes far Flaxholme Samiel. Samiel behandles for tiden for mulig urinvegsinfeksjon. Han kan uansett ikke parres før minst en uke etter at behandlingen er over og urinprøven i orden, og det er en mulighet for at han ikke (bare) har urinvegsinfeksjon men lett nyresvikt siden proteinnivået er forhøyet. Lett grad av nyresvikt er vanlig hos hannrotter uten at det går ut over levealder. Enten det er det ene eller det sykdomstegn før fylte 12 måneder. Derfor ønsker jeg ikke å bruke Samiel til et kull nr. 2 før han er ca. 18 måneder gammel, så jeg vet at han har minst gjennomsnittlig god helse. Dermed må jeg bruke en bror av Ada for å kunne fortsette innavlsforsøket. Far-datterparring gir mer genetisk ensrettehet enn søskenparring.

Ungene vil koste 350,- for 1 og 500,- for to. Frakt strekningen Sandefjord-Oslo, Sandefjord-Moss eller Sandefjord-Skien pleier å la seg ordne mot et lite gebyr. Fordi kullet er en del av et oppfølgningsprosjekt vil stabile forhold og evne til kulloppfølgning hos eierene bli vektlagt sterkt. Det kan bli muligheter for fóravtaler.
Attachments
Adas5m.jpg
Adas5m.jpg (47.56 KiB) Viewed 5657 times
Colins5m.jpg
Colins5m.jpg (64.12 KiB) Viewed 5657 times

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Matmors Eventyrkull

Post by Crazyratlady »

Matmor wrote:
"15/7 2013, dag 9 etter parring, er Ada opp 18 g."

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Matmors Eventyrkull

Post by WillyWonka »

Matmor wrote: Ada har hatt fin vektøkning og pæreformen er tydelig. Nå som hun er 17 dager på veg er jeg sikker på at hun er drektig. Forventet fødsel 29-30 juli. Hun er både glad og matglad. Jeg har prøvd å få til et magebilde, men da føler hun seg visst svært sårbar og begynner å pipe tynt... så det får heller være til jeg har noen som kan holde henne forsiktig.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Locked