Vitania og Karma's Buffy-kull

Moderator: Moderatorer

Locked
Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Vitania og Karma's Buffy-kull

Post by Vitania »

Hunrotta:
Navn: Ratrace Jade
Variant fenotype: Russian Cinnamon self db
Variant genotype: AA/Aa- rbrb mm HH Dudu
Fødseldato: 17/03-12
Eier: Tora Espeseth Kvaale
Opprinnelse: Ratrace Rattery v/Marlen Wolf
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 8 ukers alder
Sykdom: Ingen
Vekt ved parring: Kommer
Temperament:
Hun er veldig sosial og tar mye oppmerksomhet i flokken, men på en positiv måte. Er det noe som skjer så skal Jade få det med seg. Foreløpig er hun så full av fart at hun ikke har tid til kos, men et lite kyss og en tur innom fanget er hun glad i. Hun er fryktelig leken, og synes det å jage fingre er det gøyeste i hele verden! Jeg kan se at hun er en godt fungerende rotte i flokken, og hun har et godt rottespråk. Hun har ikke vist noen negative unoter i intro, og har egentlig tatt imot de fleste nye med åpne armer. Jade er en nydelig jente og jeg er overbevist om at hun vil gjøre en god jobb som mamma. Selv om hun er veldig leken så er hun også en veldig omsorgsfull rotte. Hun er en av de som er mest sosial med nykommere, og har det vært en intro kan du være sikker på at de nye ligger og sover sammen med Jade. Hun er også en av de som er mest hyppig på powergrooming og stell av kompiser. En skikkelig søt og sosial snuppe!


Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Ved parring
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Før avreise
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: Ja
Annet:
Positivt:
- God kjennskap til linjene
- Ingen anmerkninger i introduksjon
- Godt gemytt mot mennesker
- God helse
- Gode flokkegenskaper

Negativt:
- Var litt pipete ved håndtering i yngre alder





Hanrotta:
Navn: Karma's Aran
Variant fenotype: Himalaya Rex (mink/Russianblue point?)
Variant genotype: aa (momo/rbrb?) cch H? DuDu Rere
Fødseldato: 09/09-11
Eier: Stian Ankjær-Jensen
Opprinnelse: Karma's Rattery v/Tora Espeseth Kvaale
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 9 ukers alder
Sykdom: Ingen
Vekt ved parring: 748g
Temperament:
Aran er en koserotte, han protesterer aldri og er meget lydig, da han liker å utforske litt når han får gå løs og jeg har ikke dør inn til kjøkkenet har han nå lært seg kommandoen "Stuen" som blir gitt med et knips med fingrene.. Går han inn på kjøkkenet (som de ikke får lov til) er det alt jeg trenger og gjøre og han kommer løpende tilbake. Aran elsker alt av mat, egg eller agurk spiller ingen rolle det kan jo spises. Han er like kosete med andre rotter så langt, som han er med mennesker. Aran er også veldig glad i å bli stelt med av sin bror. Aran er min bror sin rotte og jeg synes han er den beste av alveguttene og gleder meg til å bruke han i avl. Jeg har prøvd han i intro med mine rotter og der oppførte han seg eksemplarisk. Var også med på intro med to vanskeligstilte rotter og Aran var utrolig god i denne introen også.


Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Ved parring
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Ingen
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: Nei

Annet:
Positivt:
- Fantastisk gemytt
- Ingen dominans ved introduksjoner
- God størrelse uten å være overvektig
- God informasjon om linjene
- God helse

Forventinger til kullet:
Farger: Black og Agouti med mulighet for:
Russian Blue/Russian Blue Agouti, Mink/Cinnamon, siamese/Himalaya evt BE, + en liten mulighet for
Burmese, Russian Cinnamon/Dove Agouti
Avtegn: Self, Irish og muligens Berkshire (kommer ann på hva Aran er under c)
Ører: Toppøret og dumbobærer
pels: Glatt & Rex
Annet:
Pris: 400,- for en, 700,- for to.

Begrunnelse for parring:
Tora skal ha et kull med søsteren til Jade, og fordi de kullene er så nære hverandre vil ikke Tora ha kapasitet til å ta begge kullene. Vi har lenge kikket etter en passende hunne til Aran, og når Jade begynte å nærme seg gammel nok så tenkte Tora å bruke de med hverandre. Rent gemyttmesig passer de utrolig bra sammen, og de utfyller hverandre godt. Siden Aran alt står i Bergen og jeg har mulighet til å ha dette kullet ble det en vinn/vinn situasjon for alle. Jeg har vært med hele veien under både Karmas Alviske kull og Karmas Citrus kull, og vi har diskutert dette mye før vi valgte å sette det i gang. Det alviske kullet er noe jeg gjerne vil bringe videre, jeg har fire av guttene i min omkrets og har god oversikt over de. Alle har et fantastisk gemytt og er fine koserotter, så jeg tror at Aran og Jade vil lage nydelige kosebabyer.

Født dato: 15.11.12
Antall: 16
Dødfødte: 0
Antall levende etter 3 uker (avvenning): -
Antall hunner: 9
Antall hanner: 7
Varianter:
Eventuelle helseproblemer/misdannelser hos ungene og foreldre: Ingen

Nyfødt
Image
6 dager gamle
Image

Det er 5 jenter og 4 gutter reservert. Hvilke er enda litt usikkert. :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Locked