BadZ's Old Fears

Moderator: Moderatorer

Locked
zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

BadZ's Old Fears

Post by zickan »

Transport finns till Oslo den 30de januari. Enklast är att möta upp innan kl 15, den tiden skall en bekant till läkaren som jag skall följa med. Men måste veta några dagar innan på vad som skall med så allt hinner veterinär besiktas.

Kullar ihop med badseeds har fått uppfödarnamnet BadZ's.

Dato for sammensetting av rotter: runt 10-12 november

Hunnrotta:
Navn: Alenyas Althea
Variant fenotype: Black irish, topp, slät. (Harley bärare)
Variant genotype: aa H/h(i)
Fødselsdato : 13/2 2013
Eier: Victoria widerkrantz(zickans)/ maria nilsson(Badseeds)
Opprinnelse: uppfödare
Er rotten importert? Ja
Hvis ja, dokumentasjon: Har inte dessa krav i sv.
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Osäker på exakt, men tog hem henne som unge.
Sykdom: Ännu alltid frisk
Vekt ved parring: 351 gram
Temperament: Pussig, mjuk, avslappnad. Fungerar med alla även barn. Jag älskar denna tjej och bad att få behålla här, maria äger henne egentligen men de två har aldrig riktigt klickat som jag har med henne. Flyttade in i min flock efter hon hade sin kull. Mötte få 6 veckors ungar upp mot 2 år utan problem. Lite tjaffs med min gamla tant första timmarna, men inge större.
Stamtavle: Ja. http://www.alenya.dk/uploads/6/3/9/0/63 ... 8_orig.jpg
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Vet ej, följer srs riktlinjer

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: oktober innan kullen, januari 2014 efter kullen.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Stronghold samma tid hon parades då jag hade behandlat mina för löss.
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene?
Ja varit det mellan okt-jan. Nu har en ny tjej flyttat in till honorna efter karantän.

Hannrotta:
Navn:Von Dracula
Variant fenotype: Svartögd marten(pointad/siames) dumbo
Variant genotype: aa Be cmcm eller aa Be cmc (osäker på vilken han är)
Fødselsdato : ca 27 februari 2012
Eier:Victoria widerkrantz / zickans
Opprinnelse: grossist / holland import. Uppfödare peter braak
Er rotten importert? Ja
Hvis ja, dokumentasjon: vi ha inte sånt
Hvor lenge rotta har vært hos eier: sedan 5-6 veckors ålder
Sykdom: mindre förkylningar, akldrig medicinerad. nu har han börjat bli väldigt gubbig, känns som han kanske inte finns kvar så länge till.
Vekt ved parring: 493gram
Temperament: En av få hanar jag haft som varit bebis mjuk och busig genom hela livet. Riktig pajjas som går med på allt. Fungerat klockrent i flock och med alla som hanterat honom. Flörtar med alla för lite gos. Utställd och klarat stressen där väldigt bra. Blev vald för omröstningen till årets bästa pet 2012 ihop med ett par andra. Förlorade mot min andra hane som tog hem pokalen.
Stamtavle: nej
Tidligere kull: Ja en vid 1½ ihop med uppfödare på gotland. Har två ifrån den kullen och alla är riktigt mjuka.
Avvik fra NTF's avlsveiledning: vet ej, följer srs rekomendationer

Sist kontakt med nye eller andres rotter: oktober innan kullen, januari 2014 efter kullen.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Stronghold runt parningen.
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene?
Ja varit det mellan okt-jan. Nu har en ny tjej flyttat in till honorna efter karantän.


Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: ja
Pris: 500sv kr (ingår då veterinär intyg)
Annet: Stor chans att de bär Harley(långhårsgen)

Forventinger til
Farge: Black och Marten(röd och svartögt)
Tegning: enfärgad och marten
Ører: topp, dumbobärare
pels: slät
Annet: Alla har varit i bra vikt och väldigt mjuka att hantera. Framåt.

Begrunnelse for parring: Så kär i dracula, tänkte vänta tills han var runt 2 för första kullen. Men dök upp en bekant på gotland med en hona efter bara mina linjer. Så det blev en kull innan vid 1½. Ville utvärdera han länge. Men han har varit över förväntat bra på alla håll. Hade ingen passande hona, valde att importera två från danmark. Behöll systern till mamman. Men jag fastnade mer för althea så bad att få låna in henne. Slutade med att vi bytte hona och jag får behålla althea här :-). Även hon utvecklades över förväntat bra. Väldigt mjuk och pussig. Jätte social och gudomlig mamma. Lät mig hantera ungarna bredvid henne. Hon blev lite avundsjuk och kunde komma för lite pussar när man fotade bebisarna. Kombon har visat sig väldigt bra. Har haft så svårt på vilken jag vill behålla. Velar ännu på ena svarta tjejen. Valt att övertala Maria/badseeds att ta två av hanarna och satt en tredje hos annan bekant. Behåller ena honan men lite inne på att behålla en till ev ge henne till annan kompis på foderavtal.


Når kullet er født skal dette skjemaet fylles ut:
Født dato: 5 december 2013
Antall: 10
Dødfødte: 0
Antall levende etter 3 uker (avvenning): 10
Antall hunner: 6
Antall hanner: 4
Varianter: black enfärgad blir troligen silverad och irish. Marten, black eyed siames marten
Eventuelle helseproblemer/misdannelser hos ungene og foreldre: Inge på de små, ännu inge på föräldrarna. Inge stam på pappan, halv stam på mamman så inge jätte koll på släkthistoriken.
Frivillig: Bilder https://www.facebook.com/media/set/?set ... 022&type=3
Frivillig: Eventuelt vektoppdateringer.
Frivillig: De kan bära på harley gen

Image
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Old Fears

Post by zickan »

Black eyed marten hona söker hem (BadZ's Vittra)

Image
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Old Fears

Post by zickan »

Black hane söker hem (BadZ's Pyssling). Kommer troligen bli silverad.

Image
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

zickan
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Mar 2013, 18:20
Kjønn: Kvinne

Re: BadZ's Old Fears

Post by zickan »

Vittra (Marten honan) har ett hem snart. Bara pyssling kvar.
Zickans Rattery och Råttsele - zickan.weebly.com

Locked