Pelsspørsmål, og hvilken farge har den nye jenta mi?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

K Salas
Stjeler mat

Pelsspørsmål, og hvilken farge har den nye jenta mi?

Post by K Salas »

Jeg fikk to små nydelige jenter i dag. Den ene er en sort dumbo med liten hvit stripe på magen, den andre en toppøret brun/beige berkshire.

Jeg lurer på om dumboer vanligvis ser litt mer scruffy og bustete ut enn vanlige toppørede? Pelsen er ikke matt eller fet, men bare generellt litt mer bustete enn jeg er vant til. Litt som en godt elsket teddybjørn.

Og så lurer jeg på hvilken farge den andre jenta er?

Her er et par bilder av den brun/beige
Noen som vet hvilken farge dette er?
Image
Image

Den sorte
Image

Flere bilder finner du her: http://picasaweb.google.no/salaskristin ... bzb4ePjHw#

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Den toppørede ser ut som en russianblue, men litt vanskelig da det er mye lys i "veien".
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg lurer på om dumboer vanligvis ser litt mer scruffy og bustete ut enn vanlige toppørede? Pelsen er ikke matt eller fet, men bare generellt litt mer bustete enn jeg er vant til. Litt som en godt elsket teddybjørn.
Den eneste dumboen jeg har/har hatt har fin og glatt pels, så det spørs om du har fått en rex? Det er stor forskjell på hvor mye krøll de har i håret og på værhårene.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

hvis den er russian blue, er den nok agoutibasert, for det er tydelig brunskjær i den. er hårstråene flerfarget? hvis det er vanskelig å se kan du ta et løst hår, og legge på hvitt underlag, f.eks papir, så blir det lettere å se.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

er masse bilder på den linken

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

nei den ser ikke agouti basert ut. Russianblue har en tendens til å bli litt brunlig :)

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

så ikke linken før nå, men ut fra de bildene er jeg enig med kikky, er nok lyset på noen bilder som gir brunskjæret, for på de fleste bildene ser den ikke brun ut i det hele tatt.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Hmm, kanskje den sorte jenta er en Rex, værhårene hennes er nedoverbøyd, ser ut som hun har hengebart. Nå var jeg av den oppfattelse at Rex hadde mye mer krøll i både pels og værhår, men så har jeg jo bare sett Rex på bilder, og da er det vel for det meste de beste eksemplarene med mest krøll som vises frem.

Den beige jenta er ensfarget. Hun ser ut som kaffe med veldig mye melk i, om det hjelper på å fastsette fargen på henne. Jeg skal prøve å få tatt noen bedre bilder av henne.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

krokan er rex vettu, han har lite krøller, fuzzy var dobbel rex:)
men synes hun lyse ser rex ut.
men jeg synes ikke hu ser russian blue ut

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Kan du ta et bilde som er mørkere? Uten allt det lyset i veien? farge på øynene hennes er, sorte eller mørk ruby?

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Jeg skal få tatt noen flere bilder. Tenkte jeg skulle ta de i dagslys, men det bare regner i dag.

Hun har sorte øyne.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Ok, da er hun ikke beige i hvertfall, da de har mørk ruby øyne :) kanskje det kan være mink med noe bleknings gen eller slikt, hvis du syntes hun ser beige ut?

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Ja, jeg synes hun ser beige ut, litt mot brun, ikke grå og hårene er ensfargede, underpelsen er lys. Hun er ikke Agouti ihvertfall.

Kanskje mink ja. Jeg har jo sett Wollf sin James Dean, men synes å huske at han så ganske anderledes ut.

Nedenfor er et par bilder til, flere finner du på: http://picasaweb.google.no/salaskristin ... bzb4ePjHw#

Inne i dagslys
Image
Detalj, pels inne i dagslys
Image
Ute i dagslys
Image
Ute i dagslys
Image
Detalj, pels ute i dagslys
Image

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Jeg synes det ligner på russianblue som er litt rustet noen steder
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Det er en mink ja :D Sikker på at hun er sort øyd og ikke noe rødt skjær? Minken hos Wolf er mock mink og har ruby øyne, så hvis hun har sorte vil hun være mink og se litt annerledes ut i fargen :)

Post Reply