Anitas smårotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Anitas smårotter

Post by Melody »

Nå har jeg fått bilder fra Anita av hennes smårotter. Hun er usikker på fargen deres, og lurer på om noen kan hjelpe.

Anitas beskrivelse av fargen:
anita wrote:Med uansett er beskrivelsene helt nødvendige for å kunne greie å identifisere noen av dem. :D Har to her som passer med bilder av minst 5 forskjellige varianter ute på nett. Noen som byr på en løsning..? 8)
Veldig lyst sølvgrå ved 5-ukersalder. Blå dekkhår de neste 2 - 3 ukene. Nå blågrå ticking ytterst på dekkhårene - lyse innenfor det, men helt uten varme fargetoner. Lys underpels. Inntrykket er sølvaktig, men ikke lenger så lyst - mere middels stålgrått / stålblått kanskje... Undersiden er lysere / sølvfarget. Self'en har et bredt mørkere bånd bortover hele ryggenlengden med mørkere farge enn resten. Av kullet på 10, så jeg 7; 1 svart og resten 3 forskjellige varianter av husky - alt fra mrk koksgrå med bles, til ganske lyse som så ut som de nesten var ferdigbleket. Pluss disse to, da. Det er ikke det at det er så fryktelig viktig - men det kunne nå være artig å vite likevel, da! :wink: Derfor; forslag mottas med takk!
Anita
Og her kommer bildene:

Image

Image

Image

Image

Image
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

:konge: Takk Melody! :konge:
Øverste bilde ca 5,5 uker. Det rustbrune bak på Evinrude var ikke synlig med det blotte øyet av en eller annen grunn. Tredje bilde viser Evinrude (self) etter at dekkhårene har brutt frem; mørk, bred tegning langs hele ryggen - ellers like lys som Johnson (øverst bilde 1). Bilde 2 = Johnson med nye fine dekkhår med dagslystillegg. Bilde 4 i blitzlys noen uker senere. På siste bilde har fargene på begge jevnet seg ut, og de begynner å bli mere like igjen, i en alder av 10 uker.
Meninger og påstander mottas med takk, da det begegynner å bli litt :oops: å svare :roll: når noen spør..
Anita

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Blue, vil jeg sige... Ret lyse blue, men stadig blue. Det er i hvert fald umiddelbart det bedste bud jeg sådan lige har. De er i hvert fald ret lækre, må man sige :wink:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jepp, vil også si blue. Den fargeforandringen du har sett er visst ganske normalt med blue - også at de ikke skifter farge helt jevnt over hele kroppen, slik at den ene har fått et mørkere bånd over ryggen. Det er også vanlig at blue ruster (blir brunere) med alderen.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Takk for hjelpen, alle tre! Mystiske små har blitt mystiske blå :lol:
Anita

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

ja, jeg kikket i galleriet før jeg leste denne tråden, og for meg så de også ut til å være "kun alminnelige" blå. hvor alminnelig det er kan jo så heller diskuteres :P

og: de er kjempesøte! :wink:
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked