PEW, albino, og sykdom

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ja, vi reagerer når noen sier at det bare er sykdom og elendighet med albino/pink eyed white (nei de er ikke samme type, men en kan ikke se forskjell på de), da må vi få lov å rette på eventuell feilinformasjon du har fått
har ikke akkurat hatt fordomma..men har trudd og hørt at dæm va mer disponibel for sykdom.Men det har æ fått avbekrefta i fulle monn..hehe...
og at albino og pew ik e det samme..men som æ har sagt tidligere har æ faktisk ikke peiling på de forskjellige "rasan" og fargan,men skal pløye igjenna alt æ finn hær inne iallefall...
Jeg fikk ikke helt med meg forskjellen på albino og PEW - og heller ikke hvorfor jeg får opp PEW som synonym under albino her: http://www.hawthornrats.34sp.com/varieties/
Hva er forskjellen?
Anita

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Albinoer har ikke pigment og bærer ikke på gener som gir andre pelsfarger eller tegninger på avkom, mens en PEW er en rotte som har pigment og får genetisk bestemt hvit pelsfarge og som kan skjule på mange farger og tegninger som blir synlige på avkom. Må bare forbedre meg. Lenge siden sist jeg studerte.. :wink:
Hilsen!
Rose

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Betyr det at abinisme er såpass uvanlig at slike ikke / nesten ikke forekommer blandt tamrotter? Eller kan vi anta at noen av PEW'ene egentlig er albinoer - og kan da en oppdretter merke på avkommene om det er slik? Eller vil arvegangen på albinisme være så svak at det passerer ubemerket hen?
Anita

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Heidi? vi trenger deg her :wink:
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Meg? Har jeg noen gang sagt at jeg vet noe om albinoer? :D
(Ok da, skal lete litt)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

anita wrote:Betyr det at abinisme er såpass uvanlig at slike ikke / nesten ikke forekommer blandt tamrotter? Eller kan vi anta at noen av PEW'ene egentlig er albinoer - og kan da en oppdretter merke på avkommene om det er slik? Eller vil arvegangen på albinisme være så svak at det passerer ubemerket hen?
Anita
Det spekuleres i om Melodys Milos (pew) er en eubk da det kom bare eubk unger i kullet til Solveig, og han bærer hooded tegningen fra sin mor, da jeg fikk bare hoodeds og pew i mitt.. Så han er ganske sikkert ikke albino men pew (eubk).. Men jeg har ikke satt meg inn i dette, så jeg håper Heidi finner svaret ;)
Mvh Ida S. Eggen

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Heidi wrote:Meg? Har jeg noen gang sagt at jeg vet noe om albinoer? :D
(Ok da, skal lete litt)
Biologer får det på skolen ikke sant? Menne jeg har begrenset lagringsplass der oppe så jeg har glemt litt ut hvordan det fungerer nå igjen. Kan lete litt også i bøkene hjemme :wink:
Hilsen!
Rose

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

det er vel slik at pew kan man bare få i et kull hvis foreldredyrene bærer gener for dette, mens en albino kan dukke opp i et hvilket som helst kull uten at det er noe sjans for å få pew i dette kullet, da albino er en "genfeil", altså mangler pigment.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Så tror jeg jeg har funnet ut av det. Albino = PEW men PEW er ikke alltid albino!

Den aller vanligste formen for PEW er den som har to gener av det recessive albinogenet. Vi skriver det ofte som "cc". F. eks "Aa cc", som er en PEW (albino) som også har agoutigener, eller "aa cc", som er PEW (albino) som også har nonagouti-gener. Begge (dvs alle variantene som har cc) har helt hvit pels og røde øyne, fordi de har dobbelt opp av et gen som ikke har nok informasjon til å lage pigmenter. "Ekte" albinoer kan da altså bære på mange forskjellige farve-gener, men vil alltid selv være hvite. Parrer man to rotter med "cc" vil man bare få PEW (albino). Parrer man en rotte med "cc" med en rotte med "CC" (bare pigmentførende gener) vil alle ungene bli "Cc", som vil ha normal pigmentering. Parrer man to rotter med "Cc" vil det være 25% sjanse for å få PEW (albino).

Den andre varianten av PEW er den som er forårsaket av kombinasjoner av gener som påvirker farvene. For eksempel hvis en rotte har mange homozygote recessive gener som påvirker fargen, f.eks "aammppbb" - da vil hvert av disse genparene vaske ut noe av den opprinnelige fargen. Eksempel: "aamm": m-genene vasker ut sort slik at rottene blir mink. "aapp": p-genene vasker ut sort slik at rottene blir silverfawn. Resultatet av mange sånne "utvaskinger" kan gi hvite rotter med røde øyne. Et annet eksempel er hvis en tegning er "ekstrem", f.eks capped, ofte når de er avlet frem mot mindre og mindre avtegning. Har du i tillegg en red-eye-dilution (f.eks. silverfawn capped) kan rotten bli helt hvit med røde øyne. Det er i sånne tilfeller at PEW ikke er albino.

Men de aller fleste PEW vi har er albino.

Linker:
http://www.hawthornrats.34sp.com/variet ... white.html
http://www.albinism.org/publications/wh ... inism.html

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

ok, så hadde jeg helt feil :P
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*Tråden er flyttet fra kjøp og salg*

(Beklager hvis det ble noe usammenhengende da den var innflettet i en annen tråd.)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tråden er flyttet til Genetikk og avl.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Wow! Det var nyttig informasjon Heidi! Takk! :)
Hilsen!
Rose

Anne Mai

Post by Anne Mai »

jeg har en rød øyd beigh hooded hann rotte, han har ikke vært så mye plaget av sykdom jeg vet :?

Locked