Farger

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Farger

Post by Hedda »

Den ene gutten min, Rudy, er black hooded. Hvertfall ser han sånn ut på avstand. Når man ser litt nærmere er han brun (chocolate?) i ansiktet/på hodet, og svartere "nedover" på kroppen. Han har også fått noen hvite hår i det svarte over skuldrene. Jeg skjønner ikke helt hva jeg ska kalle ham da? :P

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Min Adi Gallia er silver black, det betyr at det dukker opp hvite dekkhår i pelsen. Et enme om dette. Så det kan godt hende at Rudy er en silver black? Adi Gallia er også blitt nesten lysebrun under haken og ned mellom forbeina. Flere steder i pelsen ser hun også mer brun ut enn sort, men hun er en black fordet, bare en dårlig black i følge standarden. :wink: Chocolate kan du se bilde av her. Som du ser er fargen en jevn brunfarge i hele pelsen. :)
Det er også ofte sånn at eldre rotter som er black, blir mer og mer brun i pelsen.

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Åh. Men Rudy er bare ca 5 måneder, og han var jo helsvart. Jaja =) Men da kan jeg vel ikke kalle ham black lenger?

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Adi Gallia er også snart 5 mnd :wink: Hvis han har fått grå hår, så er han mest sannsynlig en silver black :)

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Rudy har blitt rødbrun på rompa også =P Jeg skjønner ikkeno... :?

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Han er en "rustet" sort, dvs. en dårlig sort.

En chocolate bliver født sådan her:
Image

Forskellen er, at en chocolate bliver født i den brune farve, og kan blive en smule mørkere med alderen, mens en dårlig sort fødes som sort, men kan blive lidt brunlig på noget at kroppen med alderen.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har enda til gode å se en ordentlig "god svart", som har bevart kullsvart farge i voksen alder uten å silvere eller ruste. Anyone? Eller skal vi bare omskrive svart-standarden slik at folk ser at dette er det normale, og ikke dårlig svart"? ;)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Monita har alltid hatt denne fragen fra hun ble født. Er hun en "bra" black eller en missfarget?... eller kanskje en Chocolate ? :?

Image

Velger å bare kalle henne for en Black .

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Aha, så det er helt normalt :D Var ikke klar over at svarte rotter pleide å skifte farge så mye.. Jaja, fin er han nå uansett ;)

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Heidi wrote:Jeg har enda til gode å se en ordentlig "god svart", som har bevart kullsvart farge i voksen alder uten å silvere eller ruste. Anyone? Eller skal vi bare omskrive svart-standarden slik at folk ser at dette er det normale, og ikke dårlig svart"? ;)
Det er faktisk lidt sjovt, at du siger det... Jeg har set sorte hooded der har bevaret farven:

Image

Men ikke nogen berkshire eller self lige umiddelbart...
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, hoodede svarte silverer sjelden, noen fader litt men ikke så mye som berkshire og self, nei! Men det er jo ikke heeelt det samme likevel...

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Nej, og det er egentligt lidt pudsigt ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Locked