Andre "regler" i danmark?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nei men der er det nå mer vanlig og godtatt. Og det var bare et eksempel ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det er sandt, at der står op til 18 mdr. Jeg har overvejet at sænke det, da jeg selv synes det er for gammelt, men det er taget ud fra den basis, som Dansk Rotteforening lavede tidligere, med nogle lidt nyere modifikationer. Det er også min erfaring, at det er ganske få hunrotter, der overhovedet kan blive drægtige i den alder.

At en dansk avler har lavet over 20 kuld og at mange har købt derfra, gør ikke opdrætteren seriøs. Der er mange avlere i Danmark, der bare avler løs uden omtanke. Når jeg selv har skulle vurdere, om jeg synes en avler er seriøs, har jeg valgt at gøre det ud fra den viden, der ligger bag opdrættet, og ikke bare ud fra hvor mange unger de kan sælge.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Hm. Ja jeg syns 18 mnd var veldig gammelt! Helt enig! Men så er det jo sikkert ikke alle i Danmark som går etter veiledningen heller..
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Nei men der er det nå mer vanlig og godtatt. Og det var bare et eksempel ;)
Hvordan har du fått den oppfattningen? Du har tydligvis ikke lest hvilke reaksjoner folk får om de parrer så unge dyr...
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hvis du tenker på en spesiel tråd på rattor i fokus så har jeg lest den.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Hvis du tenker på en spesiel tråd på rattor i fokus så har jeg lest den.
Jeg lurer på hvordan du har fått denne oppfattningen: "Nei men der er det nå mer vanlig og godtatt".

Og jeg tenker ikke på "en spesiel" tråd...jeg tenker på de tråder jeg har sett de siste åra.
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nå skrev jeg mer, skulle kanskje lagt en trykk under der så du forstår?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Nå skrev jeg mer, skulle kanskje lagt en trykk under der så du forstår?
Beklager men når jeg ikke får svar på spörsmålet mitt om hvordan du har fått den oppfattningen så er det vanskelig å bare slippe tråden. Om du stryker under "mer" eller ikke så spiller det ingen rolle siden du allikevel ikke svarer meg...
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Beklager, jeg har ingen linker å henvise til. men jo jeg har nå fått det intrykket av å ha lest på diverse forum og sett på alder av foreldre dyrene. Nå har jeg ikke surret rundt på svenske rotteforum lenge, men det er nå mitt intrykk av det og håper nå du har fått svaret ditt ;) ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Beklager, jeg har ingen linker å henvise til. men jo jeg har nå fått det intrykket av å ha lest på diverse forum og sett på alder av foreldre dyrene. Nå har jeg ikke surret rundt på svenske rotteforum lenge, men det er nå mitt intrykk av det og håper nå du har fått svaret ditt ;) ?
Ok, så det er bare intrykket ditt? :pir:

Citerer: "ta Sverige for et annet eksempel der er det fler som bruker unge hanner helt ned til 5mnd"

"Nei men der er det nå mer vanlig og godtatt"

Slutt citat.

Lett å tro noe annet enn at det bare er et intrykk du har fått :rottehode:
Som jeg skrev til trådskaperen, EN oppdretter i Danmark bör ikke väre det som bestemmer hvilket syn en skal ha på dansk oppdrett.
Samme med Sverige...og Norge 8)
Mvh. Ann E.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Tror at Kikky er enig i dette. Jeg oppfattet det som om hun prøvde å si at dette varierte fra oppdretter til oppdretter, og at de forskjellige vil ha forskjellige meninger basert på erfaring.
Jeg tror ikke hun mente at alle i Sverige eller Danmark fulgte disse retningslinjene, bare at i noen av landene virket det som om en del hadde litt andre meninger og erfaringer enn oss i Norge.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nei selvfølgelig ikke, som jeg har skrevet i en tidligere post så er folk svært forskjellige på alder og da tok jeg sverige som et eksempel og ikke noen spesiell person fordi Danmark ble dratt opp og ingen spesiell person der heller.

litt OT ser du er flink med smiliesene der ja :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Larm wrote:Tror at Kikky er enig i dette. Jeg oppfattet det som om hun prøvde å si at dette varierte fra oppdretter til oppdretter, og at de forskjellige vil ha forskjellige meninger basert på erfaring.
Jeg tror ikke hun mente at alle i Sverige eller Danmark fulgte disse retningslinjene, bare at i noen av landene virket det som om en del hadde litt andre meninger og erfaringer enn oss i Norge.
Jeg gidder ikke tolke alle innlegg, jeg leser det som står og utgår fra det. Det du skriver er hva du TROR at en annen person mener...
Det jeg mener (så slipper noen TRO at jeg mener noe helt annet) er det jeg skrev i mitt forrige innlegg: -en skal väre forsiktig med å dömme alle utfra en eller et par eksempel.

:D :D
Mvh. Ann E.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote: litt OT ser du er flink med smiliesene der ja :lol:
Ja det er best sånn, ellers kan jo folk få for seg at jeg er på dårlig humör :D




...og jeg smiler hele tiden jeg.
:sol:






Ekstra kul å diskutere når en bare venter på at noen skal tro at jeg er sint og sur :narr:
Mvh. Ann E.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Frekking du ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply