Hva skal til for å starte oppdrett?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

Hva skal til for å starte oppdrett?

Post by Martemor »

Jeg har alltid hatt en stor drøm om å bli oppdretter, men hva er det som skal til for å starte oppdrett.
Jeg vet jeg ikke har nok erfaring nå.. hadde rotte når jeg var 10 år og har to rotter nå. Har lyst til å skaffe meg flere, men har ikke tid helt enda.

Hvordan starter man rotteoppdrett??
Hvor mye erfaring burde man ha??

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

hei... les masse, hør med folk her, få deg en god erfaren mentor, gode avlsrotter. er ikke noen krav på å bli oppdretter, men er forskjell på å være en god oppdretter og en som bare gjør det på tull...
vanskelig å forklare. les avlsveiledningen her på ntf, og hør med folk som har holdt på lengre.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

man starter rotte oppdrett med 1 hun rotte og 1 han rotte.

Erfaring om rotter generelt er et must før en setter disse sammen. dette for at du skal kunne klare å plukke ut de beste av de beste for videre avl med tanke på temperament, helse og størrelse. Anbefaler deg som wolf sier, les mye av allt du finner, på forum, hjemmesider og artikler. Flere år på baken som rotte eier er vel hva de fleste oppdrettere har før de starter.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis du leser og forstår NTFs avlsveiledning er du et stykke på vei:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Litt uenig i at man skal ha 1 hanrotte og 1 hunrotte :hm:

Man bør ha flere rotter av hvert kjønn slik at man kan studere de, og hvordan de oppfører seg mot hverandre. Man bør ha et godt utvalg av avlsdyr, om man ikke har så mange selv kan man gå sammen med andre eller få låne rotter av litt forskjellige personer fra gang til gang :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

men for å få et kull bør man ha en hanne og en hunne. hehe...
tror poenget her kanskje var at å avle må man ha gutt og jente, er ikke værre krav enn det, men for å få til et bra kull er det mer som må til

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg kan da aldri tenke meg at Kikky mente at hvis man ikke har rotter og vil starte oppdrett så skal man skaffe seg en av hvert kjønn...

Det blir jo hele tiden understreket her at det først er viktig å ha erfaring med rotter så man har kunnskap som skal til for å lese kroppspråk og for å velge ut gode dyr til avl. Jeg mener også det at folk som vil avle bør lese masse, ha hatt rotter en stund og bør få hjelp av noen som har gjort dette før og som kan masse.

Det Kikky sier om at de fleste oppdrettere har flere års erfaring før de begynner tenker jeg på som riktig, selv om det er veldig mange som synes de kan nok til å få unger på de søte små dyrene sine lenge før det. Men disse vil ikke jeg kalle oppdrettere. Det er forskjell på avl og oppdrett. Det er jo ingen sak å sette sammen to dyr av motsatt kjønn og få det til å bli unger av det. Det kan barn gjøre. Men for at mange skal se på det som seriøs oppdrett (og det antar jeg at trådstarter ønsker) så bør man ha kunnskap om og kjennskap til rotter både fra ting man leser, men også fra erfaring.

Les avlsveiledningen, og alt annet som virker relevant som du kommer over (men husk at noen steder er det åpent for alle å si sin mening, og da er det også rom for feil og uenigheter, vi er alle mennesker). Spør om det du lurer på, og det kan godt være lurt å lære seg litt genetikk.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jeg hadde ikke alt for lang erfaring med egene rotter før jeg ønsket å starte oppdrett, men jeg leste ALLT jeg kom over, gnagde og spurte alle jeg fant som kunne litt. jeg har enda ikke startet oppdrettet, selv om jeg begynnte å planlegge i høst, men til sommeren får jeg kanskje mitt første kull om alt går som det skal. men jeg vil ikke gjøre dette alene og ønsker å ha en som har drevet på lenge ved min side. det med å oppdra et kull er den enkle biten. men det er MYE med planlegging, vekt, kontrakter, stamtavle, reservasjoner, info, kjøpere, osv som skal gjøres. å få en bra rutine på dette
kan være en utfordring i starten for noen.
hehe...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hun spurte hvordan man starter rotte oppdrett, det første spørsmålet. Og det var svaret 1 hun rotte og 1 hanrotte for 2 av samme kjønn gir ingen barn.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

Post by Martemor »

Men når man føler at man har nok erfaring med rotter og har lest alt om avl og har masse kunnskaper, hvem kan man få hjelp av da? Er det noen man kan kontakte for å komme igang
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

hør med folk du synes er flink som virker som de vet masse, om noen vil hjelpe deg litt:)

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Erfaring kan ik gøres op i år..
Det handler ofte om sund fornuft!

Men:
Genetik, genetik og genetik!

Sæt dig ordentlig ind i genetikken før du begynder at avle..
Tænk over hvorfor du vil avle..
Er det for at få unger? Er det fordi du har søde rotter??
Hvis det er dine grunde så ska du lade være med at avle.
Men mener du tilgengæld at du kan tilføje rotteverdenen noget nyt og godt? Mener du at du vil hjælpe til at fremme tamrotten som kæledyr? Mener du at du kan forbedre tamrotten som kæledyr?
Ja så er du på rette vej ;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

Miss Sofie wrote:Erfaring kan ik gøres op i år..
Det handler ofte om sund fornuft!

den signerer jeg

Post Reply