Bare en testikkel

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Heidi wrote:Jeg ville i utganspunktet stoppe avl på hunnen og hannen som har gitt kull med dette problemet (og selvfølgelig hele kullet), alle tidligere kull fra foreldrene enten sammen eller med andre rotter, og alle søsknene til disse to. Er det for strengt?
det syns jeg ikke er for strengt, det er igrunnen det minste man kan gjøre. hvertfall i mitt tilfelle, når jeg eier begge foreldrene, og de begge kun har hatt dette kullet hvor det var avlsforbud fra før av.
Heidi wrote:Vi kan gå enda en generasjon bakover og si at det bør legges avlsforbud på besteforeldrene og alle deres avkom også, men da begynner sjansene for at problemet finnes å bli mindre, så der tror jeg ikke det vil være nødvendig. Men jeg er ikke sikker, skulle gjerne hatt mer input her!
ja, nettopp dette sitter jeg å tenker på. jeg har med Isauras og Israts kusine, som jeg egentlig hadde kull på gang med. Både Ida og meg har stoppet avl på kullene våre, men burde jeg avlyse dette? jeg har vært i kontakt med oppdretteren selvfølgelig, og hun har aldri opplevd problemet i noen av kullene sine, men det er jo fremdeles en sjans for at Isvrouw er bærer, alt etter som det er Isauras mor eller far som har gitt henne dette genet.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Sjobeng : Oki, da skjeønte jeg det bedre! tusen takk :)

Men hvis man krysser en bærer med en ikkebærer, da vil vel det bli mintdre tall av bærere i linjen ?
det blir vel som å krysse dumbobærer med standard .?!

:)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Alvrina wrote:Sjobeng : Oki, da skjeønte jeg det bedre! tusen takk :)

Men hvis man krysser en bærer med en ikkebærer, da vil vel det bli mintdre tall av bærere i linjen ?
det blir vel som å krysse dumbobærer med standard .?!

:)
en bærer med en ikke-bærer vil lage 50% bærer. og siden det er umulig å vite hvilke er det litt lite vits i å ta sjansen.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sjobeng wrote:
Heidi wrote:Vi kan gå enda en generasjon bakover og si at det bør legges avlsforbud på besteforeldrene og alle deres avkom også, men da begynner sjansene for at problemet finnes å bli mindre, så der tror jeg ikke det vil være nødvendig. Men jeg er ikke sikker, skulle gjerne hatt mer input her!
ja, nettopp dette sitter jeg å tenker på. jeg har med Isauras og Israts kusine, som jeg egentlig hadde kull på gang med. Både Ida og meg har stoppet avl på kullene våre, men burde jeg avlyse dette? jeg har vært i kontakt med oppdretteren selvfølgelig, og hun har aldri opplevd problemet i noen av kullene sine, men det er jo fremdeles en sjans for at Isvrouw er bærer, alt etter som det er Isauras mor eller far som har gitt henne dette genet.
Jeg vet ikke. Egentlig så vil jeg jo si at så lenge sjansen er der, og det finnes alternativer, så ville jeg ikke ha gjort det. I og med at dette er et recessivt gen, og det i tillegg bare viser seg hos hanner, må vi nesten anta at problemet er en god del større enn det vi kan se. En parring med Isauras kusine ligger vel like langt ute som Camillas planlagte parring (som er avlyst), bare at det er i oppadgående retning, ikke nedadgående. Å regne på statistiske sannsynligheter i denne sammenhengen tror jeg bare gir en falsk trygghet, men du kan jo godt gjøre det likevel. Tallet du får vil bare være relevant dersom du vet med sikkerhet at bare en av foreldrene til Isaura var bærer.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Er det blitt påvist at gutten har bare 1 testikkel foresten? Eller er det bare jeg som ikke har fått med meg det?
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Topolinis wrote:Er det blitt påvist at gutten har bare 1 testikkel foresten? Eller er det bare jeg som ikke har fått med meg det?
jeps, hvis du går inn på hjemmesida mi og kikker på kull 2 finner du refereat av dyrlegebesøket, ellers er det en tråd på sykdom og helse hvor jeg også tror det står.

Heidi: på en eller annen lur måte regnet jeg meg frem til at det er 12,5% sjans for at hun bærer det (Isvrouw), men det er jo ikke et tall man kan bruke til noe. enten bærer hun det, eller så gjør hun det ikke liksom.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked