Synes du det er greit å avle på spesielle varianter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply

Synes du det er greit å avle på varientene som er nevnt i førsteinnlegget?

Ja, alle variantene er OK
7
18%
Noen av dem er OK, andre ikke (spesifiser gjerne i tråden)
24
63%
Jeg synes ikke noen av variantene burde avles fram bevisst
7
18%
 
Total votes: 38

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

kikky wrote:naken rotter lever mye kortere og har visst en medfødt dårlig lever(mulig jeg husker feil)
Det kan godt være det bare er mig, der har den holdning, men jeg synes egentligt ikke, at man skal udtale sig om ting, man ikke ved noget om, for nogen kunne jo gå hen og tro på det og derved få falske informationer.
Jeg har kendt en god del nøgne rotter af forskellige varianter efterhånden, da jeg har en veninde, der "samler" på dem, samt jeg har selv både ejet og avlet nøgne rotter (jeg har ikke avlet dem med vilje dog, de kom rent tilfældigt). Og jeg er endnu aldrig stødt på en med dårlig lever eller en der har levet kortere tid end andre rotter, medmindre den er blevet aflivet pga. øjenproblemer, som netop er den hyppigste ulempe ved nøgenrotter. Men dermed ikke sagt, at nøgenrotter altid har øjenproblemer.
Jeg har kun selv ejet en enkelt nøgenrotte, som jeg hentede i Holland. Han havde aldrig øjenproblemer og var aldrig syg og blev aflivet pga. alderdom, mæt af dage og godt over 2 år gammel.

Sådan, så håber jeg den myte er aflivet ;)

Til spørgsmålet omkring dumborotter og ørernes placering, så har jeg fundet en interessant artikel, som jeg dog desværre ikke har fået oversat til dansk endnu, men det er mit næste projekt: http://www.ratbehavior.org/DumboRatMutation.htm
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Larm wrote:Rotter uten hale er jeg også imot. Dette er fordi de ikke klarer å holde balansen og klatre rundt omkring slik om de skal, men det var det ikke spørsmål om her ;)
Den har jeg også lige en kommentar til (det har jeg jo altid :lol: ).
Jeg har haft en rotteunge i et kuld, der blev født uden hale. Det var jeg lidt usikker på, hvordan jeg skulle tackle, for der var ikke megen information at finde, og alle troede, at den udtalelse du her kommer med, var hvad der var gældende for manx. Så jeg tænkte, jeg kunne ikke have den i mit store voliere, for tænk nu hvis den faldt ned?
Jeg fik den placeret hos et par venner sammen med deres to andre rotter, de havde et lidt mindre bur end jeg, så var jeg ikke så nervøs for om den skulle falde ned.
Den faldt ikke ned en eneste gang i hele sit liv. Så nej, det passer ikke, at de har dårligere balance.
www.lux-rotter.dk har en haleløs i øjeblikket, den dukkede op ved et uheld hos Tut-Zoo i et kuld. Den klarer sig ganske udemærket, og jeg skulle hilse fra ejeren og sige, at den faktisk er den MINDST klodsede af deres drenge.

Men dermed ikke sagt, at haleløse ikke kan have problemer, men det er forkert at sige, at det er med balancen.
Du skulle have sagt noget i retning af, at de kan have problemer med afkortet rygrad eller andre defekter i de nedre regioner.
Der var oprindeligt to haleløse unger i kuldet hos Tut-Zoo, men den ene måtte aflives, fordi den netop havde problemer i de nedre regioner. Den kunne vist bla. ikke holde på vandet.
Jeg ville heller ikke selv avle manx, men at sige at det er fordi de har balanceproblemer er forkert, så det ville jeg lige rette :)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

At haleløse rotter ikke har dårligere balanse enn rotter med haler klarer jeg ikke å tro på. Beklager. Men det strider litt i mot all fornuft? Halen er jo der nettopp blant annet for å hjelpe rottene med å kunne klatre og balansere.

At det for oss mennesker virker som at haleløse rotter har like god balanse, trenger ikke å bety så mye. Vi får jo ikke med oss alt :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det er et spørgsmål om, at hvis rotten er født uden hale, så lærer den at leve med det helt fra den er lille, og så lærer den at justere balancen på en anden måde og derved bliver den ligeså god til at styre sin balance som rotter med hale er.
Havde rotten derimod fået amputeret halen senere i livet, jo, så skulle der en langsom tilvænning til, og den vil have svært ved at balancere i et stykke tid.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Her er vi nok litt uenige, for jeg mener at selv om en haleløs rotte lærer å kompensere, vil den aldri fungere helt optimalt. Jeg kan uten å tenke meg så mye om se for meg flere situasjoner en haleløs rotte ikke hadde taklet, fordi den ikke hadde halen sin å bruke som støtte og balanseverktøy.

Så å avle frem rotter som ikke fungerer optimalt og slik det er meningen at de skal fungere, ser jeg virkelig ikke poenget i. Rottenes ve og vel skal jo komme foran menneskets behov for å ha spesielle og sære dyr?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg siger heller ikke man skal fremavle dem, jeg siger bare, det er forkert at sige at det er pga. balanceproblemer.
Det eneste du basere din mening på, er hvad du selv tænker. Du har aldrig oplevet en haleløs rotte eller set hvordan den fungere. Du har ikke selv set, at den har balanceproblemer, men antager bare, at sådan må det være, fordi det mener DU?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Ja, jeg bare antar, men det må jeg vel ha lov til :) Å si at de ikke har balanseproblemer basert på de individene du har sett, er da heller ingen garanti for at det du mener er sant. Du er jo ikke en rotte selv, og får med deg absolutt alt - om du skjønner hva jeg mener.

Rottene utviklet halen via evolusjon for en grunn, og jeg klarer ikke å tro på at man bare kan "fjerne" en slik del av rotten uten at det får noen form for konsekvenser for dyret.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Annbritt wrote:Det er et spørgsmål om, at hvis rotten er født uden hale, så lærer den at leve med det helt fra den er lille, og så lærer den at justere balancen på en anden måde og derved bliver den ligeså god til at styre sin balance som rotter med hale er.
Havde rotten derimod fået amputeret halen senere i livet, jo, så skulle der en langsom tilvænning til, og den vil have svært ved at balancere i et stykke tid.
Dette tror jeg nok kan stemme. Dyr er fantastisk flink til å tilpasse seg ting, spesielt dersom de er født med et "handicap" :)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Annbritt wrote:
kikky wrote:naken rotter lever mye kortere og har visst en medfødt dårlig lever(mulig jeg husker feil)
Det kan godt være det bare er mig, der har den holdning, men jeg synes egentligt ikke, at man skal udtale sig om ting, man ikke ved noget om, for nogen kunne jo gå hen og tro på det og derved få falske informationer.
Jeg har kendt en god del nøgne rotter af forskellige varianter efterhånden, da jeg har en veninde, der "samler" på dem, samt jeg har selv både ejet og avlet nøgne rotter (jeg har ikke avlet dem med vilje dog, de kom rent tilfældigt). Og jeg er endnu aldrig stødt på en med dårlig lever eller en der har levet kortere tid end andre rotter, medmindre den er blevet aflivet pga. øjenproblemer, som netop er den hyppigste ulempe ved nøgenrotter. Men dermed ikke sagt, at nøgenrotter altid har øjenproblemer.
Jeg har kun selv ejet en enkelt nøgenrotte, som jeg hentede i Holland. Han havde aldrig øjenproblemer og var aldrig syg og blev aflivet pga. alderdom, mæt af dage og godt over 2 år gammel.

Sådan, så håber jeg den myte er aflivet ;)

Til spørgsmålet omkring dumborotter og ørernes placering, så har jeg fundet en interessant artikel, som jeg dog desværre ikke har fået oversat til dansk endnu, men det er mit næste projekt: http://www.ratbehavior.org/DumboRatMutation.htm
ah, jeg har så lest dette på et annet forum og personen som skrev det er en jeg stoler på :)
That is not the reason why fuzz rats doesn't live as long as other rats, it's due to a kidney failure they're born with. The failure is most progressive in male rats, and that is the reason why male rats longivity is shorter than female fuzz rats.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Litt off topic, men kidney betyr nyre ;) Så da er det nyrer de visttnok har problemer med :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

torasrotter wrote:Litt off topic, men kidney betyr nyre ;) Så da er det nyrer de visttnok har problemer med :akt:
:lol: :lol: Jeg la ikke engang merke til det :shock: . For en sløving jeg er ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

kikky wrote:
Annbritt wrote:
kikky wrote:naken rotter lever mye kortere og har visst en medfødt dårlig lever(mulig jeg husker feil)
Det kan godt være det bare er mig, der har den holdning, men jeg synes egentligt ikke, at man skal udtale sig om ting, man ikke ved noget om, for nogen kunne jo gå hen og tro på det og derved få falske informationer.
Jeg har kendt en god del nøgne rotter af forskellige varianter efterhånden, da jeg har en veninde, der "samler" på dem, samt jeg har selv både ejet og avlet nøgne rotter (jeg har ikke avlet dem med vilje dog, de kom rent tilfældigt). Og jeg er endnu aldrig stødt på en med dårlig lever eller en der har levet kortere tid end andre rotter, medmindre den er blevet aflivet pga. øjenproblemer, som netop er den hyppigste ulempe ved nøgenrotter. Men dermed ikke sagt, at nøgenrotter altid har øjenproblemer.
Jeg har kun selv ejet en enkelt nøgenrotte, som jeg hentede i Holland. Han havde aldrig øjenproblemer og var aldrig syg og blev aflivet pga. alderdom, mæt af dage og godt over 2 år gammel.

Sådan, så håber jeg den myte er aflivet ;)

Til spørgsmålet omkring dumborotter og ørernes placering, så har jeg fundet en interessant artikel, som jeg dog desværre ikke har fået oversat til dansk endnu, men det er mit næste projekt: http://www.ratbehavior.org/DumboRatMutation.htm
ah, jeg har så lest dette på et annet forum og personen som skrev det er en jeg stoler på :)
That is not the reason why fuzz rats doesn't live as long as other rats, it's due to a kidney failure they're born with. The failure is most progressive in male rats, and that is the reason why male rats longivity is shorter than female fuzz rats.
Men så må du eller den person jo kunne forklare, hvorfor vi ikke har oplevet det hos nogen af de fuzz eller andre typer nøgne rotter vi har i feks Danmark?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg søkte litt rundt og fant dette på wikipedia
However, the leading cause of death among fz/fz rats is ultimately a progressive kidney failure that begins around the age of one. Even in germ-free conditions, all males and 80% of females will die from kidney failure. Their average lifespan is 17 months for males and 20 months for females.[5]
http://en.wikipedia.org/wiki/Fancy_rat

men leser så at dette er på laberatorie rotter.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

For å ta et litt søkt eksempel til denne tråden:

En nydelig liten babyjente blir født, hun fødes uten evne til å se. Altså er hun blind. Klarer hun å leve med sitt handicap? Ja, så definitivt. Hun lærer seg alt hun må og bør, for å leve sitt liv optimalt. Ville hun kansje hatt det enklere om hun ble født med syn? Også ja, så definitivt.

Spørsmåle til hvordan og hvem man avler på blir for meg da: Selv om en rotte kan leve uten hale, uten pels, krøllete værhår og tilsynelatende ha det bra, trives og tilpasse seg, har man ikke et ansvar for å avle slik at naturens forutsetninger er de beste?

Ville jeg bevisst avle fram varianter hvor man er usikker på eventuelle hadicap? Nei. Jeg trekker paraleller til oss mennesker, og ingen av oss ønsker at barna vi bærer skal få lyter, skader eller handicap som kan være problematisk for dem, selv om de klarer utfordringen. Jeg ville tenke avl ut fra hva som gir rottene et best mulig liv, ikke avle i forhold til hva jeg tror de vil kunne lære å mestre.

Og i slike sammenhenger er det lov å tro og mene noe, selv om man ikke har førstehåndskunnskaper. Å være føre var, er et godt prinsipp om man tenker avl.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Jeg er dels enig med alle her. Jeg skjønner hva Tonje vil fram til, men jeg mener at dersom en rotte blir født uten hale, er det mer urettferdig å avlive den enn å gi den en sjangse til å klare seg. Om noen mennesker blir født uten et bein, klarer det seg fint uten det ene beinet. (Blir litt vanskelig å ta noe eksempel med balanse på mennesker, he he.)
Jeg syns alle fortjener en sjanse, det finnes jo katter uten haler også, og så vidt jeg veit klarer disse seg like bra i trærna. Nå snakker jeg om når de er født slik.

Post Reply