Synes du det er greit å avle på spesielle varianter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply

Synes du det er greit å avle på varientene som er nevnt i førsteinnlegget?

Ja, alle variantene er OK
7
18%
Noen av dem er OK, andre ikke (spesifiser gjerne i tråden)
24
63%
Jeg synes ikke noen av variantene burde avles fram bevisst
7
18%
 
Total votes: 38

Canei
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 15 Jun 2008, 21:23
Location: Møre og romsdal

Post by Canei »

Når har ikke jeg lest grundig gjennom alle innleggene her, men hva er negativt med dumborotter? :?:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Miss Sofie: Men nå er det vel ingen her som har sagt at manx rotter ikke eier balanse, eller at de burde avlives? Det er kun blitt sagt at de har mindre balanseevne osv. enn en vanlig rotte med normal hale :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Den varianten jeg har størst problemer med å se at avles på er hårløse.. Det er så mange alvorlig feil som ofte er medfødt ved den varianten at jeg kan virkelig ikke se hvorfor man skal avle på de i det hele tatt.. Jeg så bare hvor mye vondt maxi hadde det når hun ble syk :cry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

torasrotter wrote:Den varianten jeg har størst problemer med å se at avles på er hårløse.. Det er så mange alvorlig feil som ofte er medfødt ved den varianten at jeg kan virkelig ikke se hvorfor man skal avle på de i det hele tatt.. Jeg så bare hvor mye vondt maxi hadde det når hun ble syk :cry:
Jamen hvad så med alle de hårløse/fuzz som ingen problemer har?
De 4 vi har/har haft, har ik haft helbredsmæssige problemer grundet deres manglende pels..
Altså der finder jo også argumenter for hvorfor man ik sku avle på rotter med pels - indgroede hår..
Men det er bare i så få tilfælde at man ik kan lave en generalisering.
Det jeg oftes ser i sådanne diskussioner er at folk generaliserer baseret på en enkelt hændelse.
Man er nødt til at se det større billede.
Og ja man hører jo om de hårløse der fx har øjenproblemer - men man hører jo ik om alle dem der ingen problemer har!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Miss Sofie wrote:Jamen hvad så med alle de hårløse/fuzz som ingen problemer har?
De 4 vi har/har haft, har ik haft helbredsmæssige problemer grundet deres manglende pels..
Altså der finder jo også argumenter for hvorfor man ik sku avle på rotter med pels - indgroede hår..
Men det er bare i så få tilfælde at man ik kan lave en generalisering.
Det jeg oftes ser i sådanne diskussioner er at folk generaliserer baseret på en enkelt hændelse.
Man er nødt til at se det større billede.
Og ja man hører jo om de hårløse der fx har øjenproblemer - men man hører jo ik om alle dem der ingen problemer har!
Poenget her er vel å se på prosentdelen av de hårløse som får problemer av noe slag, grunnet sin mutasjon (eller hva det nå er). Og den prosentdelen er nok mye høyere enn standard-pelsede rotter. Da hjelper det ikke å trekke frem alle de friske hårløse rottene, for det rettferdiggjør ikke at man avler bevisst videre på en variant som har flere problemer enn vanlige rotter har.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Det er ironisk at noen av de som skriver at hårlöse rotter ikke har noen problemer (som ikke rotter MED pels har) har lagt ut bilder av hårlöse rotter med stygge sår på kroppen som kommer fra deres burkamerater 8)

Jeg lurer på dette med blazed og splitt capped, hvordan kan en vite med sikkerhet om det er en blaze eller en splitt capped? Og da mener jeg ikke de som er tydlige, jeg mener de som er missmarked og som kan väre vanskelig å bestemme rett tegning på.
Mvh. Ann E.

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Tonje! wrote:
Miss Sofie wrote:Jamen hvad så med alle de hårløse/fuzz som ingen problemer har?
De 4 vi har/har haft, har ik haft helbredsmæssige problemer grundet deres manglende pels..
Altså der finder jo også argumenter for hvorfor man ik sku avle på rotter med pels - indgroede hår..
Men det er bare i så få tilfælde at man ik kan lave en generalisering.
Det jeg oftes ser i sådanne diskussioner er at folk generaliserer baseret på en enkelt hændelse.
Man er nødt til at se det større billede.
Og ja man hører jo om de hårløse der fx har øjenproblemer - men man hører jo ik om alle dem der ingen problemer har!
Poenget her er vel å se på prosentdelen av de hårløse som får problemer av noe slag, grunnet sin mutasjon (eller hva det nå er). Og den prosentdelen er nok mye høyere enn standard-pelsede rotter. Da hjelper det ikke å trekke frem alle de friske hårløse rottene, for det rettferdiggjør ikke at man avler bevisst videre på en variant som har flere problemer enn vanlige rotter har.
Altså så længe der ik forelægger procentlige beviser så kan du ik henvise til dette!!
Du hører om alle dem med problemer - men ik om dem uden problemer.. Og det kan slet slet slet ik gi dig et realistisk billede af procentdelen.
Jeg avler ik selv hårløse eller fuzz (og vi har heller ik tænkt os at gøre det) men jeg er pt ejer af 2 fuzz piger.
Måske er det også pga deres vidunderlige temperament at jeg ik dømmer dem for deres manglende pels. Men jeg mener bare ik man kan gøre det op på den måde...
Ellers ku man jo blive ved... Hvis man skærer alle over en kam så vil det faktisk betyde at man slet ik kan avle nogen som helst varianter..
De rødøjede har jo nedsat syn. De topørede har ik så god hørelse som dumbo'erne men dumbo'erne kan ik vende ørene tilbage grundet forskellen i kraniet. Både rex og glathårede rotter kan få indgroede hår som kan gi betændelsestilstand i kroppen. De hårløse kan lettere bekæmpe en infektion i et sår da de ik har så meget pels der kan slæbe skidt ind i såret, men samtidig er de hårløse mere udsatte for sår fra burkammier.
Der er bare så mange for og imod - og det gælder alle varianter af rotter.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Bra Sagt Miss Sofie :thu:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

:thu: Godt poeng :akt:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Sigge

Post by Sigge »

Babbett: En splitcapped rotte starter med at have en notch fra ørerne og ned igennem cappen. Hvis den bliver helt gennembrudt, notchen, er der tale om at cappen er splitted.

En blazed rotte har splitningen fra munden og op igennem cappen, hvis den er capped, hvad jeg må gå udfra den er, hvis du mener det kan være et problem at se forskel på en splitcapped og en blazed rotte.

Det betyder at blazen slutter ved ørerne, hvor der er noget farve tilbage af cappen, hvor splitcappen har delt cappen helt i to dele ned igennem hovedet.

Ofte er en splitcapped splitted ned ad den ene side på en ikke symmetrisk måde, hvor en blaze typisk har en symmetrisk trekant.

I den artikel jeg lagde link ind af, er der flere beskrivelser på forskellige blazed rotter. Prøv at læse den. ;)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Miss Sofie wrote:
Tonje! wrote:
Miss Sofie wrote:Jamen hvad så med alle de hårløse/fuzz som ingen problemer har?
De 4 vi har/har haft, har ik haft helbredsmæssige problemer grundet deres manglende pels..
Altså der finder jo også argumenter for hvorfor man ik sku avle på rotter med pels - indgroede hår..
Men det er bare i så få tilfælde at man ik kan lave en generalisering.
Det jeg oftes ser i sådanne diskussioner er at folk generaliserer baseret på en enkelt hændelse.
Man er nødt til at se det større billede.
Og ja man hører jo om de hårløse der fx har øjenproblemer - men man hører jo ik om alle dem der ingen problemer har!
Poenget her er vel å se på prosentdelen av de hårløse som får problemer av noe slag, grunnet sin mutasjon (eller hva det nå er). Og den prosentdelen er nok mye høyere enn standard-pelsede rotter. Da hjelper det ikke å trekke frem alle de friske hårløse rottene, for det rettferdiggjør ikke at man avler bevisst videre på en variant som har flere problemer enn vanlige rotter har.
Altså så længe der ik forelægger procentlige beviser så kan du ik henvise til dette!!
Du hører om alle dem med problemer - men ik om dem uden problemer.. Og det kan slet slet slet ik gi dig et realistisk billede af procentdelen.
Jeg avler ik selv hårløse eller fuzz (og vi har heller ik tænkt os at gøre det) men jeg er pt ejer af 2 fuzz piger.
Måske er det også pga deres vidunderlige temperament at jeg ik dømmer dem for deres manglende pels. Men jeg mener bare ik man kan gøre det op på den måde...
Ellers ku man jo blive ved... Hvis man skærer alle over en kam så vil det faktisk betyde at man slet ik kan avle nogen som helst varianter..
De rødøjede har jo nedsat syn. De topørede har ik så god hørelse som dumbo'erne men dumbo'erne kan ik vende ørene tilbage grundet forskellen i kraniet. Både rex og glathårede rotter kan få indgroede hår som kan gi betændelsestilstand i kroppen. De hårløse kan lettere bekæmpe en infektion i et sår da de ik har så meget pels der kan slæbe skidt ind i såret, men samtidig er de hårløse mere udsatte for sår fra burkammier.
Der er bare så mange for og imod - og det gælder alle varianter af rotter.
Jeg mener vell egentlig at man skal se på enkelttilfellet, og det individet man ønsker å avle på og på familien til det / de individene..
Og ja jeg kan bare bekrefte at har man hatt en hårløs en gang er man frelst.. De er bare helt fantastisk søte og jeg savner min maxi hver gang jeg ser en hårløs :cry: Men jeg kunne aldri tenke meg å avle på de, da jeg er så redd for problemer med innadvendte dievorter, og inngrodd hår osv.. Men selvsagt hvis foreldrene er sykdomsfrie og det er få tilfeller i familien av disse problemene er det jo ingenting som sier imot å avle på de.. Bør jo egentlig bare følge samme prosedyre som på "vanlige" varianter.. Veie opp det positive mot det negative.. :akt:

Men det jeg lurer på er alle de her inne som driver med avl som sier de ville helst hatt kunn black og agouti men som allikevell har hatt mange kull med "fancy" farger.. Det er jo ikke akkurat mangel på agouti og black så hvis det er dette de vill ha, hvorfor ikke kun avle på dette da? :hm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

torasrotter wrote: Jeg mener vell egentlig at man skal se på enkelttilfellet, og det individet man ønsker å avle på og på familien til det / de individene..
Og ja jeg kan bare bekrefte at har man hatt en hårløs en gang er man frelst.. De er bare helt fantastisk søte og jeg savner min maxi hver gang jeg ser en hårløs :cry: Men jeg kunne aldri tenke meg å avle på de, da jeg er så redd for problemer med innadvendte dievorter, og inngrodd hår osv.. Men selvsagt hvis foreldrene er sykdomsfrie og det er få tilfeller i familien av disse problemene er det jo ingenting som sier imot å avle på de.. Bør jo egentlig bare følge samme prosedyre som på "vanlige" varianter.. Veie opp det positive mot det negative.. :akt:
Jeg er helt enig..
Jeg ku heller ik tænke mig at avle hårløs bl.a. pga de indadvendte dievorter som man kan risikere at de har. Dog er det ik alle hårløse der har det..
Umiddelbart har begge vores fuzz piger indadvendte dievorter men da de ik ska indgå i vores avl gør det jo ik noget. De ska bare være hygge-tøser.
Og dem der driver ansvarlig avl på hårløs/fuzz ku jo aldrig finde på at avle på en linie hvor der er sygdom - det er fuldstændig det samme som avl på en glathåret linie!
Men jo jeg kan sagtens følge dig..
Jeg synes bestemt ik det burde være bandlyst så længe vedkommende der avler dem har styr på det (og her tænker jeg i hvert fald på ét tilfælde) så gør det mig ik noget - jeg ku bare ik selv tænke mig at avle dem.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Miss Sofie wrote:Altså så længe der ik forelægger procentlige beviser så kan du ik henvise til dette!!
Du hører om alle dem med problemer - men ik om dem uden problemer.. Og det kan slet slet slet ik gi dig et realistisk billede af procentdelen.
Jeg avler ik selv hårløse eller fuzz (og vi har heller ik tænkt os at gøre det) men jeg er pt ejer af 2 fuzz piger.
Måske er det også pga deres vidunderlige temperament at jeg ik dømmer dem for deres manglende pels. Men jeg mener bare ik man kan gøre det op på den måde...
Ellers ku man jo blive ved... Hvis man skærer alle over en kam så vil det faktisk betyde at man slet ik kan avle nogen som helst varianter..
De rødøjede har jo nedsat syn. De topørede har ik så god hørelse som dumbo'erne men dumbo'erne kan ik vende ørene tilbage grundet forskellen i kraniet. Både rex og glathårede rotter kan få indgroede hår som kan gi betændelsestilstand i kroppen. De hårløse kan lettere bekæmpe en infektion i et sår da de ik har så meget pels der kan slæbe skidt ind i såret, men samtidig er de hårløse mere udsatte for sår fra burkammier.
Der er bare så mange for og imod - og det gælder alle varianter af rotter.
Har du statistikker og prosentlige beviser som bekrefter det motsatte, da? Hvis ikke, har vi begge to like stor "rett" til å mene det vi mener :) Basert på det jeg har lest og hørt rundt omkring, velger jeg å tro sterkt på at nakenrotter sliter med mere helseplager og praktiske plager enn rotter med hår. Som andre har nevnt i denne diskusjonen, så får vel hårløse rotter også lettere sår, rifter og skader. Pelsen har jo faktisk en viktig funksjon for rotta, akkurat som halen.

Og prøv og ikke ta denne diskusjonen personlig, bare fordi du selv eier nakenrotter :) Det er da ikke selve rottene det diskuteres mot her, men avlen på dem. Akkurat som at mange er i mot blandingsavl på hunder, selv om hundene i seg selv kan være søte og snille.

Det siste avsnittet ditt ble litt poengløst, skal jeg være ærlig. For så klart kan alle rotter, uansett variant, få helseproblemer. Ingen dyr er sykdomsfrie og frie for andre plager. Men det er viktig å avle bevisst videre på de variantene og linjene som er så frie for problemer som mulig :)

Ja, jeg er litt "streng" på dette. Men det er jeg ellers også, når det gjelder avl. For det er så mange kjæledyr og raser som er blitt avlet i hjel, og det er vondt å se på.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Sigge wrote:Babbett: En splitcapped rotte starter med at have en notch fra ørerne og ned igennem cappen. Hvis den bliver helt gennembrudt, notchen, er der tale om at cappen er splitted.

En blazed rotte har splitningen fra munden og op igennem cappen, hvis den er capped, hvad jeg må gå udfra den er, hvis du mener det kan være et problem at se forskel på en splitcapped og en blazed rotte.

Det betyder at blazen slutter ved ørerne, hvor der er noget farve tilbage af cappen, hvor splitcappen har delt cappen helt i to dele ned igennem hovedet.

Ofte er en splitcapped splitted ned ad den ene side på en ikke symmetrisk måde, hvor en blaze typisk har en symmetrisk trekant.

I den artikel jeg lagde link ind af, er der flere beskrivelser på forskellige blazed rotter. Prøv at læse den. ;)
Jeg har lest og prövd å forstå men blir ikke noe klokere...jeg forstår ikke alt du skriver heller. Jeg vet forskjellen på en vanlig blazed og en vanlig capped men det en ser ofte bilde av rotter som det virker ganske umulig å vite om det er en capped mm. eller en blazed mm.
Om en skal vite helt sikkert om det er en high white eller en white spottingrotte en har fremför seg så er det vel vanskelig om det er både blazed og splitt capped i samme kull :?:
Mvh. Ann E.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

"Måske er det også pga deres vidunderlige temperament at jeg ik dømmer dem for deres manglende pels"


det er såvidt meg bekjent ingen rottevenner som fordømmer en rotte pga utseendet. det er derimot endel som finner det riktig å konfrontere de som velger å støtte avl på disse, og som fortsetter å bagatellisere hårløse rotters helseproblemer.

jeg synes mye av argumentasjonen her er utrolig shallow.

Sigge: kilden min er Heidi her på forumet. har forsøkt å finne igjen de artiklene jeg har lest, men nei :oops: ...
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Post Reply