Genotyper??

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Genotyper??

Post by Nikita »

Noen som kan hjelpe meg med genotyper på mine rotter?

Black European Berkshire Dumbobærer.
Berkshire Husky Dumbobærer.
Siamese Rex Dumbobærer.
Champagne-Hooded.

Himalaya Dumbo
Blue Berkshire Dumbo

Hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg. Har kikket på noen sider med genotyper, men skjønner ikke stort av det :oops:
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Larm »

Nikita wrote:Noen som kan hjelpe meg med genotyper på mine rotter?

Black European Berkshire Dumbobærer.
aa Hh Dudu

Berkshire Husky Dumbobærer.
Hvis den er black banded så er det: aa hh roro Dudu
Hvis den er black berkshire husky, så er det: aa Hh roro Du du


Blue Berkshire Dumbo
aa gg Hh dudu

Hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg. Har kikket på noen sider med genotyper, men skjønner ikke stort av det :oops:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Genotyper??

Post by torasrotter »

Larm wrote:
Nikita wrote:Noen som kan hjelpe meg med genotyper på mine rotter?

Black European Berkshire Dumbobærer.
aa Hh Dudu

Berkshire Husky Dumbobærer.
Hvis den er black banded så er det: aa hh roro Dudu
Hvis den er black berkshire husky, så er det: aa Hh roro Du du


Blue Berkshire Dumbo
aa gg Hh dudu

Hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg. Har kikket på noen sider med genotyper, men skjønner ikke stort av det :oops:
Hvis den er agouti banded så er det: AA hh roro Dudu
Hvis den er agouti berkshire husky, så er det: AA Hh roro Du du

Vet du om siameseren og himalayaen er sort basert eller Agouti basert eller om den/de er noen annen farge??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Itchigo »

Står aa både for black og blue? Prøver å lære meg litt rottegenetikk :hm:
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Stine »

aa står for black, og aa gg er blue. Dette er fordi blue er en blackbasert farge :)

Alle farger er enten black eller agouti baserte.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Larm »

aa betyr egentlig IKKE-brun (agouti). Dersom rottene ikke har 2 like fargegener, så ser de svart ut så lenge genotypen er aa. gg er blue rbrb er russian blue (noen skriver også dd).
Grevlegutt bærer blue. Det fant vi ut da han fikk et kull med Bethari i mai. Genotypen hannes er da aa (ikke-brun) Gg (bærer blue) hh (hooded basert, i dette tilfellet heter det banded siden han er banded husky) roro (husky) Dudu (dumbobærer). Oppsummert: aa Gg hh roro Dudu

Noen eksempler på farge koder:
aa = black (ikke-brun)
aa gg = blue
aa Gg = black (bærer av blue)
aa rbrb = russian blue
aa Rbrb = black (bærer av russian blue)

Aa og AA = agouti (brun)
Aa gg og AA gg = blue agouti
Aa Gg og AA Gg = agouti (bærer av blue)
Aa rbrb og AA rbrb = Russian blue agouti
Aa Rbrb og AA Rbrb = agouti (bærer av russian blue)

Eksempler på øretyper:
DuDu = Toppøret
Dudu = Toppøret (bærer av dumbo)
dudu = dumbo

Eksempler på noen pelstyper:
rere = glattpelset
Rere = rex
ReRe = dobbelrex

Tegningsbeskrivelser:
HH = self (farge på hele kroppen, ingen hvite flekker)
Hh = Berkshire (du har american berkshire og european berkshire) (Hvite sokker på beina, hvite flekker/områder på magen)
hh = hooded (hette tegning, dvs farge på hodet og i en stripe nedover ryggen, resten er hvitt)

Hh i kombinasjon med husky (roro) = berkshire husky (farge langt ned på siden av kroppen til rotten)
hh i kombinason med husky (roro) = banded husky (tynnere stripe langs ryggen)

Roro = husky bærer
roro = husky

Her er en veldig god forklarende svensk side (klikk på genetikk)http://www.collaitzrotter.dk/collaitzro ... netik.html:

Og her er en dansk:
http://hem.bredband.net/glimmersr8or/
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Genotyper??

Post by Matmor »

champagne hooded burde være

aa pp hh
(homozygot for non-agouti, pink eye dilution og homozygot for hooded-allelen)

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Itchigo »

Black eyed white da? Altså ikke albino versjonen men den som mangler farge på pelsen. Komplisert med alle kodene, men en gang skal jeg nok skjønne det :P Med H betyr det mye farge og h liten farge på en måte? Sånn at HH betyr helt farget og Hh delvis farget og hh lite farget...:hm:
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Stine »

Om det er store eller små H`er har ingenting å si med mye ellerlite farge. 2 store bokstaver betyr at genet er dominant, en stor og en liten betyr at fargen/tegningen er ufullstendig dominant og 2 små bokstaver betyr at det er reccesivt.

Dvs
HH - dominant
Hh- ufullstendig dominant
hh- reccesivt

BEW har ingen genotype,fordi det er en overmarkert farget rotte med for mye white spotting.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Genotyper??

Post by Matmor »

2 store bokstaver betyr at genet er dominant, en stor og en liten betyr at fargen/tegningen er ufullstendig dominant og 2 små bokstaver betyr at det er reccesivt.
Ikke helt... På et gen er det alltid to alleler. Hvis de er like sier det seg selv hvilken allele som gir instruksjoner. Hvis de er forskjellige, spørs det hva som skjer... En stor og en liten bokstav betyr bare at allelene på genet er heterozygote (forskjellige), ikke at fargen/tegningen er ufullstendig dominant.

Ved en fullstendig dominant mutasjon spiller det ingen rolle om det er én eller to alleler av samme type på genet. Aa rotter ser likedan ut som AA . (Eller forskjellen er så liten at man virkelig må lete for å finne den.) Begge er forskjellige fra aa.

Når man har en ufullstendig dominant, f.eks. Hooded-allelene, blir rotter med to forskjellige alleler på genet en slags mellomting mellom de to ekstremene.
Hh er forskjellig fra HH, og begge er forskjellige fra hh. Det eneste som gjør at non-hooded (H) har stor bokstav, er at det er den vanligste typen allele (wild-type). Man kunne like godt sagt at hooded-allelen (h) var dominant! Men tradisjonen har vært, når det gjelder ufullstendig dominante, å gi den første avvikende allelen liten forbokstav, akkurat som med recessive alleler.

H<re> er en annen ufullstendig dominant. Hvis man skulle vært logisk skulle antagelig non-hooded hett H<non> eller H<+> eller H<wild> og hooded hete H<h> eller noe slikt. Men navnsetting er sjeldent helt logisk :) Forskere ha også sine babyer...

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Nikita »

Tusen takk for hjelpen alle sammen:) Setter stor pris på det :)

Hat et spørsmål til egentlig. Er off topic, men uansett.
Det jeg lurer på er hvordan oppdrettsrotter får de enkelte bokstavene før navnet?

Eksempel: Hørte om ei rotte fra Rugratz her om dagen, han het RR Peanut.
Det første jeg tenkte da var at RR var forkortelse for Rugratz.
Men stemmer det?
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Larm »

Ja, akkurat som VNR er for Vanillarats, jeg gir LL fordi jeg heter Lisbeth Larm (Larm`s oppdrett)...
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Stine »

Det skal sies at jeg har byttet fra RR til RugRatzz, grunnet at den var en ny avler som også begynte å kalle seg RR forran, og hadde i tilleg en i kullet som het akkurat det samme som det fra mitt ( RR Pumpkin).
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Genotyper??

Post by Itchigo »

Matmor wrote:
2 store bokstaver betyr at genet er dominant, en stor og en liten betyr at fargen/tegningen er ufullstendig dominant og 2 små bokstaver betyr at det er reccesivt.
Ikke helt... På et gen er det alltid to alleler. Hvis de er like sier det seg selv hvilken allele som gir instruksjoner. Hvis de er forskjellige, spørs det hva som skjer... En stor og en liten bokstav betyr bare at allelene på genet er heterozygote (forskjellige), ikke at fargen/tegningen er ufullstendig dominant.

Ved en fullstendig dominant mutasjon spiller det ingen rolle om det er én eller to alleler av samme type på genet. Aa rotter ser likedan ut som AA . (Eller forskjellen er så liten at man virkelig må lete for å finne den.) Begge er forskjellige fra aa.

Når man har en ufullstendig dominant, f.eks. Hooded-allelene, blir rotter med to forskjellige alleler på genet en slags mellomting mellom de to ekstremene.
Hh er forskjellig fra HH, og begge er forskjellige fra hh. Det eneste som gjør at non-hooded (H) har stor bokstav, er at det er den vanligste typen allele (wild-type). Man kunne like godt sagt at hooded-allelen (h) var dominant! Men tradisjonen har vært, når det gjelder ufullstendig dominante, å gi den første avvikende allelen liten forbokstav, akkurat som med recessive alleler.

H<re> er en annen ufullstendig dominant. Hvis man skulle vært logisk skulle antagelig non-hooded hett H<non> eller H<+> eller H<wild> og hooded hete H<h> eller noe slikt. Men navnsetting er sjeldent helt logisk :) Forskere ha også sine babyer...
A ha da skjønner jeg litt mer :) Kompliserte greier det her altså... Sikkert umulig å svare på, men hvorfor er det slik at Agouty er dominant egentlig? Greier brune rotter seg bedre i naturen? Men da må det jo ha noe med naturlig evolusjon som betyr at agouty ikke var dominant hele tiden :hm: Tror jeg bare tenker i ring nå...
Aurora

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Genotyper??

Post by Tellus »

Itchigo: A ha da skjønner jeg litt mer :) Kompliserte greier det her altså... Sikkert umulig å svare på, men hvorfor er det slik at Agouty er dominant egentlig? Greier brune rotter seg bedre i naturen? Men da må det jo ha noe med naturlig evolusjon som betyr at agouty ikke var dominant hele tiden :hm: Tror jeg bare tenker i ring nå...[/quote]

Det var vel i labratorier at rottene fikk andre farger enn agouti?? :x

Post Reply