Fremtidlige planer om avl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Fremtidlige planer om avl

Post by iselinfl »

Jeg tenker litt på å avle på rotte litt etter hvert, men ønsker selvfølgelig å skaffe litt mer info fra erfarene rotteeiere først.

Jeg har lest gjennom emnene her og NTFs avlsveiledning, men alikevel er det enkelte ting jeg lurer på.
Dette er det jeg har hørt og lest litt rundt om her, og på andre nettsteder, så dermed ønsker jeg rettelse på om noe er feil og gjerne litt egne erfaringer rundt dette.

Hunn:
Minst 5mnd
Minst 300g

Hann:
Minst 12mnd
Minst 500g

Jeg skal ikke avle på agressive rotter eller rotter jeg har hatt andre problemer med som eks sykdommer.

Hann og hunn bør ikke stå mer sammen enn ca 5 dager.
Rotter er gravide i ca 21-23 dager og etter fødsel bør jeg sjekke til moren og ungene etter ca 3 timer. Se om moren har blødninger og ta en sjapp titt på ungene om de har melkestripe og at det ikke er noen dødfødte.
Etter ca minst 10 timer etter fødsel kan jeg begynne å veie og håndtere ungene. Men bør lavære at moren ser dette før etter ca 1uke pga instinkter.

Etter 3 uker er ikke lenger ungene avengig av morsmelk, men bør alikevel ha morens omsorg til ca 5uker alder.
Etter 5 uker må rottene skilles fordi de blir kjønnsmodne.

Som underlag er Yesterday news anbefalt (vis det var riktig navn)

Andre spørsmål jeg har.
- hvor mye bør hver rotte veie etter 1 dag?
- Jeg så at ungene bør veie minimum 80 gram og 5 uker ved salg. Er det 80g ved 5 uker? eller 80g ved fødsel?
- Når kan jeg sette ungene og moren tilbake i flokken? (har lest litt, men ønsker svar fra flere erfarene)
- Om jeg ikke får tak i RM forene, hva slags mat anbefaler dere da å gi moren under graviditeten og ungene i tillegg til proteinrik mat som egg?


Jeg har somsagt ikke planer om å parre noen rotter før jeg vet alt jeg må, men det er fremtidsplaner. Jeg blir å vente i en del mnd til, kanskje til slutten av året her. Så dermed begynner jeg å samle info allerede nå slik at jeg ar god tid på meg.

Er det andre ting dere også synes jeg bør vite blir jeg veldig glad om dere skriver det ned :)

Jeg har også forresten planer om å beholde de fleste rotter selv og ikke drive oppdrett på dem. Det blir nok antageligvis å hende at jeg selger/gir bort noen rotter om det blir for mange på ett kull iforhold til hva jeg har plass til, men hovedsaken er å beholde kull selv.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Larm »

Rottebabyer veier mellom 5-7g ved fødsel.
Vekt på 80g ved 5 uker er et absolutt minimum.
Min erfaring er at de ofte veier minst 120g ved 5 uker :D

Hvis du følger linken kan lese vekten til babyene i mitt C-kull, fra de var 1 uke til de var 5 uker: http://www.123hjemmeside.no/Larm/19656467
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Matmor »

Om jeg ikke får tak i RM forene, hva slags mat anbefaler dere da å gi moren under graviditeten og ungene i tillegg til proteinrik mat som egg?
Egentlig kan du bruke et hvilket som helst spesialfór beregnet på rotte, og akkurat under graviditet er det ikke så farlig om moren kan plukke ut de bitene hun helst vil ha. Antagelig er det en fordel. Kroppen hennes er nemlig innrettet etter å spise mer av det hun trenger spesielt. Hvis hun også har tilgang på fersk mat (grønnsaker, frukt, fisk o.l.) hver dag, får hun det hun har behov for. Det hun helst ikke skal ha mye av under graviditet (men ellers også) er det sammen som mennesker bør holde seg unna i tilsvarende omstendigheter: Mettet fett og tomme/raske karbohydrater.
:rottehode:

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by iselinfl »

ok, tusen takk til dere begge :)
Men iløpet av tiden frem til jeg skal avle på rotter er det mulighet for at jeg har meldt meg inn som medlem, så da blir hvertfall ikke mat noe problem :D

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Nikita »

Larm wrote:Min erfaring er at de ofte veier minst 120g ved 5 uker
Det kommer vel også veldig an på hvor mange det er i kullet?
Ser du hadde 6. Jeg har 15 og de veier nå 50 - 70 uke 4.
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Stine »

Om det er få unger kan det faktisk ofte bli slik a ungene blir små pga dårlig melkeproduksjon.

Mine veide i gjennomsnitt 130-140 gr ved 5 uker.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Nikita »

Ja. men er det normalt at mine små ikke veier mer en dette ved uke 4? De spiser masse grøt og ammer litt enda. Spiser masse kornblanding og care+ også.
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Stine »

50-70 gr er jo ikke noe ekstremt lite ved 4 uker, men ville nok beholdt jentene som er små til de er ca 6 uker hos mamma :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Miss Sofie

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Miss Sofie »

Nikita wrote:
Larm wrote:Min erfaring er at de ofte veier minst 120g ved 5 uker
Det kommer vel også veldig an på hvor mange det er i kullet?
Ser du hadde 6. Jeg har 15 og de veier nå 50 - 70 uke 4.
Jeg tillægger ofte ungers størrelse til mors egenskaber som mor.
I vores F kuld (nuværende kuld) har vi 12 unger - gennemsnitsvægten på 4 ugers dagen var 94,8g.
Den mindste vejede 87g og den største vejede 101g.
I det kuld vi har haft med lavest 4 ugers vægt var vores E kuld.
Der var 10 unger og de vejede 80,7g da de var 4 uger.
Så jeg tror ik altid det handler om hvor mange der er.
Men jeg vil gi dig ret i at det ofte kan hænge sådan sammen.
Hvis der fx kuld er en 4-6 uger i et kuld så er der ik ret mange om maden og de vil derfor ha mulighed for at blive større.
Der er en DK opdrætter der på nuværende tidspunkt har et kuld med 4 uger i.
Men vores F kuld med 12 unger vejede det samme som hendes 4 unger da de var 4 uger gamle.

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by iselinfl »

Jeg drar fram min gamle tråd for å slippe å lage ny som handler om planene mine om avl.

Nå har jeg lest og lært og bestemt meg for at avl på rotter er noe jeg føler og brenner for. Jeg har sett gjennom farger, tegnigner og ører.
Jeg har egentlig bestemt meg litt for at jeg ønsker å avle mest på
Silverfawn hooded/amercian berkshire dumbo
og Cinnamon hooded/american berkshire dumbo rotter :bravo:

Siden begge er recessiv så regner jeg med at jeg må ha både gutten og jenta som Silverfawn eller cinnamon og begge hooded og dumbo. American berkshire er en ufullstendig dominant variant!? Det betyr da at hvis jeg parrer american berkshire med en som er recessiv så blir det american berkshire? men hvis jeg parrer to ufullstendig dominant, foreksempel en european og en american berkshire, er det da 50% for at hver av tegningene kommer på kullet?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by Stine »

For å få frem Cinnamon hooded/berkshire, må foreldrene være enten cinnamon eller cinnamon bærere begge 2(cinnamon er jo mink genet, så det er egentlig det utrykket man bruker når cinnamon bæres, dvs mink bærer)
Og det samme er det med silverfawn.

For å få hooded eller berkshire unger, må foreldrene være enten hooded eller berkshire eller en av hver. American berkshire og european berkshire har ikke kjent arvegang så det er vanskelig å avle på kun american berkshire. Dog er det større sjans for å få amrican berkshire hvis det er noe highwhite i de rottene som parres, men det kan jo være littt risky med tanke på fare for megacolon.

Ellers vil jeg egentlig råde deg til å ikke bare avle på spesielle farger, da avl i Norge allerede er utrolig vanskelig og det er lite avlsegnede rotter, så om du bare skal avle på cinnamon og silverfawn kan du ikke regne med å få til å lage gode kull på noen år. Fokuser heller på å velge de beste rottene , med best gemytt og helse, så kan heller fine farger være en bonus om de dukker opp :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by iselinfl »

Se der ja, der lærte jeg enda mer nytt. Jeg vil ikke lavære å avle på andre farger, bare det å avle på gode rotter er en drøm for meg, men som du sier. Det å få disse fargene er ett stort bonus. Men om jeg finner To rotter med silverfawn eller cinnamon som egner seg til avl så er det helt klart noe jeg vil ha kull på.

Jeg vil i hver parring følge dyrevelferdsloven, det er også noe som er svert viktig for meg!

§ 25. Avl
Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.
Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:
a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller
som viderefører slike arveanlegg,
b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller
c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by wollf »

min nemesis var ekstremt liten da hun var 5 uker, men hun var alenebarn, mens mitt krydderkull som var på 16 var alle store og fine.

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by iselinfl »

Men så lenge de spiser og drikker og ser friske ut og vokser greit, så er det ikke alltid noe stort problem om dem er veldig små frem til 5 ukers alder?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Fremtidlige planer om avl

Post by wollf »

nei, men de bør ikke utleveres før de har oppnådd ideal vekten

Post Reply