MC panik i Norge???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Larm »

Det har vært 3 kull med MC totalt fra samme slekten :wink:

Mummi-Toyo slekten er trygg, men jeg har ikke så mye informasjon om Angus sin slekt enda, bortsett fra at det ikke er noen kjente sykdommer som MC i den slekten heller :smile:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Ja nettopp.. Fra samme slekten :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

Greia er jo egentlig at MC ikke kan avles ut av HW genet, uansett hvor mye den er avlet på så er det jo ikke noe stor sjans MC så lenge det ikke blir gjort "høyrisikoparringer" som jeg vil kalle det ( HW +HW)
Jeg sier ikke at parringen deres er uansvarlig, for det mener jeg absolutt ikke den er med tanke på MC, men ville bare legge det til sånn generelt siden jeg ser dere nevner ganske mye at linjen(e) er mye avlet på :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

ja Stine godt poeng, og det er det jeg sikter til når jeg skrive gjennomtenkt avl :yumm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Heidi »

Ok, er ikke så glad for at spørsmålene mine har havnet under en overskrift som sier "MC panik i Norge" da jeg helt klart ikke vil kalle dette panikk. Jeg vil heller kalle det tilfeller av uopplysthet og forsøk på å dekke over et potensielt voksende problem. Å si at man vil prøve å forbedre norske rotter synes jeg strider totalt imot det å avle på linjer hvor risikoen for MC er tilstede. Har vi ikke nok problemer med rottene allerede? Luftveisinfeksjoner, aggressivitet, blødere, beinkreft, jursvulster, bare for å nevne noen av de sykdommene vi fortsatt sliter med og som ved fremtidsrettet avl kanskje kan unngås. Ønsker man fancy tegninger og synes det er greit at det går på bekostning av helse får man heller innrømme det.

Jeg ser dere nevner "trygge linjer". Det er ikke noen trygge linjer når det gjelder MC, men det finnes såklart linjer med større eller mindre sannsynlighet. Defor vil jeg gjerne høre detaljerte svar på mine spørsmål hver gang jeg ser noen vil avle på rotter hvor MC kan være et potensielt problem, nettopp for å vite om avlerne har tenkt igjennom dette. Har dere lyst til å gjøre det, bare for å vise at dere vet hva jeg snakker om? Hva jeg mener om deres valg av rotter er vel likegyldig, all den tid jeg ikke har tenkt å kjøpe noe fra dere, men synes dere ikke at dere trenger å vise at dere skjønner hva det er snakk om? Og forklare hvilken risiko dere tar, og hvorfor dere tar den? Jeg ser en og annen setning innimellom som svarer på noe av det jeg spør om, men vil gjerne ha klare svar, ikke masse unnskyldninger og utenomsnakk. Jeg kan ikke se at dere har skjønt hva jeg har spurt om.
wollf wrote:heidi... for at det er ikke headspot som gir mc rett og slett.
Hvordan nedarves headspot? Hva er kjent i genetikken her? Jeg mener nemlig du tar feil, men siden dette er din påstand skal jeg la deg få begrunne den.
wollf wrote:nå kjenner jeg godt til linjen til sorias slekt, og sofie kjenner den vel så godt. det er en godt brukt linje der mc pr dags dato ikke har forekommet.
Hvor mange generasjoner kjenner du, og hvor mange avkom har det vært? Hva har vært kjent om bakgrunnen til de kullene (i Norge eller i utlandet) hvor det har forekommet MC? Kan det sammenlignes på noen måte?
wollf wrote:jeg ser på dine anklager litt som om at du setter tvil på min avgjørelse som oppdretter. og det var som sagt en grunn til at vi ikke ville ha slikt ting på forum, men på pm. da dette skaper dårlig stemning.
Jeg har ikke kommet med noen anklager. Jeg har kommet med spørsmål. Jeg spurte Tora på pm og på forum, og fikk inntrykk av at hun syntes det var greit å diskutere det åpent, hun skriver jo også at det er viktig at diskusjonene kommer frem i lyset. Hvis du mener dette ikke angår andre kan du og jeg godt ta det på pm. Jeg skal ikke tvinge deg til å svare ;)
wollf wrote:HW er ikke farlig om man bare vet hva man gjør og velger riktige partnere.
fossil og rio fikk ingen utslag selv om mor er HW
Mener du at MC bare har forekommet i kull der man ikke visste hva man gjorde og "valgte feil partner"? At det kommer kull (ganske mange også) etter foreldre med high white eller whitespotting uten at det kommer MC er jo klart, MC er heldigvis ikke alltid enderesultatet av denne mutasjonen. Men det er alltid en risiko. Se litt på hvorfor MC oppstår, og hvorfor high white og whitespotting oppstår, så skjønner du kanskje hva jeg mener.
torasrotter wrote:Men det er mange som har sagt sin mening klart og tydelig i dette innlegget som selv har sagt at man må slakke på noen av kravene i Norge, da det er for få gode avlsmatrealer.
Ok, greit nok at dere vil "slakke på kravene", men er det ikke da greit å vise at man skjønner hva risikoen er?

Og takk til Matmor for konstruktivt bidrag! Jeg ser at det ikke er så mange som har skjønt dette med nedarving av MC, du forklarer ting bra. Jeg har gitt styret en MC-tekst (som du har sett før) og håper den blir lagt ut et sted snart, gjerne med link herfra, så kanskje flere skjønner hvorfor jeg spør som jeg gjør.

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by oliver;) »

Nå føler jeg at jeg må spørre.. Hvorfor er det fare for at det blir MC i kullet til Fossil hvis hun ikke parres med en med HW?
Prøver bare å skjønne litt rundt dette med James, sånn jeg har skjønt måtte både mor og far ha HW for at det skulle bli MC i kullet, eller har jeg skjønt det helt feil? :crazybonk:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

Tilater meg å qoute det Heidi har skrevet om MC :
Det er altså en risiko forbundet med å parre rotter med de ovennevnte
avtegningene, fordi de kan gi avkom med megacolon. I de fleste
tilfeller gjør de ikke det, og sjansene for å få avkom med megacolon
er lavere dersom bare en av foreldrerottene har slike avtegninger, enn
hvis begge har det. Men siden både forskning og erfaring viser at
megacolon oppstår også i linjer der det ikke tidligere har kommet til
uttrykk, og i linjer hvor bare den ene siden har noen av disse
avtegningene, er det viktig å være klar over dette når man driver med
rotteavl.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

noe man er klar over. ingen som har sagt det motsatte

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

Nå svarte jo jeg oliver;) wollf, det var ikke skrevet til deg.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by oliver;) »

Takk Stine.. :crazybonk:

Men skal vi droppe å bruke så bra linjer fordi det kan være en mulighet for MC i kullet? Skal vi ikke bruke de fine linjene vi har? Og ja jeg er HELT enig i at det er mye sykdommer blandt rotter i norge, og at vi ikke bør avle på rotter med mye sykdom på..
Men hvor stor sjangs er det for at kullet til Fossil får MC hvis hun parres med en uten HW? For hvis vi ikke skal avle på rotte med sykdommer, så har vi jo ingen? Eller?

Jeg prøver bare å skjønne hva som er greia her, rett og slett fordi dette med MC har berørt meg, det er ikke alle som forstår det som blir sagt fordi ikke alle har hatt rotter så lenge :cheerful: jeg må ha det med teskje :crazybonk:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

Nei, jeg synes ikke man skal slutte å avle på linjer bare fordi de har HW, men jeg synes man bør ta det som en betrakting når det kommer til avls valg og heller velge en rotte uten HW om det er mulig(som det jo ikke er i Wollfs tilfelle, siden begge avkom er HW)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

som det jo ikke er i Wollfs tilfelle, siden begge avkom er HW
:hmmm: hæ? nå henger jeg ikke med?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Det som er understreket er mine innlegg..
Heidi wrote:
wollf wrote:jeg ser på dine anklager litt som om at du setter tvil på min avgjørelse som oppdretter. og det var som sagt en grunn til at vi ikke ville ha slikt ting på forum, men på pm. da dette skaper dårlig stemning.
Jeg har ikke kommet med noen anklager. Jeg har kommet med spørsmål. Jeg spurte Tora på pm og på forum, og fikk inntrykk av at hun syntes det var greit å diskutere det åpent, hun skriver jo også at det er viktig at diskusjonene kommer frem i lyset. Hvis du mener dette ikke angår andre kan du og jeg godt ta det på pm. Jeg skal ikke tvinge deg til å svare ;)

Ja jeg er for å ta slike ting på åpne forum, men som sagt synes jeg dette er gått vel langt utover det jeg mente var meningen.. Jeg mener med det, at man skal jobbe sammen for å få bedre avlsmatrealer i norge.. Det føler jeg ikke det blir gjort nå.. Å sitte å påpeke ting man er uenig i gang på gang på gang er ikke konstruktivt.. Denne diskusjonen kommer ikke til å føre til noe annet enn en kald front mellom avlere, noe som igjen fører til at det er vanskelig å samarbeide.. Når folk er redde for å sette igang en parring, fordi det blir slengt så mye unødig dritt rundt, ja da er det godt for langt..

Ønsker man fancy tegninger og synes det er greit at det går på bekostning av helse får man heller innrømme det.

Er dette rettet mot noen spesielle?? For slike utsagn mener jeg kun fører til en ting, og det er folk som tar seg nær av det.. Og dessverre er det mange som sikkert vil føle seg truffet, som det egentlig ikke var rettet til..
wollf wrote:HW er ikke farlig om man bare vet hva man gjør og velger riktige partnere.
fossil og rio fikk ingen utslag selv om mor er HW
Mener du at MC bare har forekommet i kull der man ikke visste hva man gjorde og "valgte feil partner"? At det kommer kull (ganske mange også) etter foreldre med high white eller whitespotting uten at det kommer MC er jo klart, MC er heldigvis ikke alltid enderesultatet av denne mutasjonen. Men det er alltid en risiko. Se litt på hvorfor MC oppstår, og hvorfor high white og whitespotting oppstår, så skjønner du kanskje hva jeg mener.

Jeg synes helt ærlig at det har ingenting å si hva vi skriver, for du vrir og vender på det uansett.. Det er alltid en viss rissiko, men det er det ved ALL avl!! Jo vi har nok problemer med linjene i norge fra før av, og derfor spør jeg: Skal vi la være å bruke noen flotte linjer som kunne hjulpet bestanden vår kun pga avtegn?? Hvis man setter rotta som er Whitespotted sammen med en rotte med gode linjer, og som ikke har Whitespotting, ja da minsker man rissikoen betydelig.. Er det noe mer ansvarlig å sette igang en parring på en linjen man VET bærer aggressivitet og svulster??
torasrotter wrote:Men det er mange som har sagt sin mening klart og tydelig i dette innlegget som selv har sagt at man må slakke på noen av kravene i Norge, da det er for få gode avlsmatrealer.
Ok, greit nok at dere vil "slakke på kravene", men er det ikke da greit å vise at man skjønner hva risikoen er?

Å si "dere" i denne setningen synes jeg blir feil, da den ikke var rettet mot meg selv.. Det er mange ting jeg er uenig i, og det er mange parringer jeg gjerne skulle ha sagt mitt om.. Men hvem er jeg til å stille slike krav?? Jeg har ingen rett til det.. Vil du ikke slakke på kravene vi har?? Ville du ikke brukt Duffy (håper det går greit at jeg tar eksempel i henne), kun fordi hun mangler noen få gram?? For da må jeg bare si heidi, hvis det er dine krav og vi skulle fulgt de, ja da måtte vi alle kjøpt oss katt for vi hadde ikke hatt rotter i Norge da..

Og takk til Matmor for konstruktivt bidrag! Jeg ser at det ikke er så mange som har skjønt dette med nedarving av MC, du forklarer ting bra. Jeg har gitt styret en MC-tekst (som du har sett før) og håper den blir lagt ut et sted snart, gjerne med link herfra, så kanskje flere skjønner hvorfor jeg spør som jeg gjør.
Det er ikke så lett å sette seg inn i for de som ikke avler på slike rotter, men teksten ligger jo også på min hjemmeside, så det er bare å linke til den om du vil.. Frem til styret får lagt den ut på hjemmesiden..

Jeg synes også vi skal tenke oss litt om.. Ja, jeg er for at kjipe spm tas i det åpne, men alt er relativt.. Vi hadde masse problemer på forumet før styret stengte kulltråden, og Kikky fikk masse problemer da hun prøvde å legge ut en parring.. Nå ser det ut som vi er på vei ned samme vei, og det eneste det resulterer i er at kulltråden blir stengt igjen.. Er det virkelig sånn at vi ikke klarer å avle her i Norge uten å måtte "glefse" etter andre avlere?? Nå setter jeg ting litt på spissen, rett og slett fordi jeg er møkka lei av diskusjonen.. Det at du heidi sier at jeg/vi (er ikke sikker på om du siktet til både meg og wollf) "unngår" spm dine og kommer med bortforklaringer beklager jeg.. Kan hende jeg ikke har formulert meg godt nok, men for å si det slik: JA jeg er klar over risikoen ved Whitespotting avl, og ja jeg kommer til å fullføre parringen.. Begrunnelsen for dette står klart og tydelig i kulltråden min, og hvis det er et svar du ikke er enig i så får heller det være.. Det er allikevel sånn det er.. Jeg ser ikke poenget med å måtte gjenta meg..

Jeg mener bare at hvis du virkelig brenner så mye for dette som jeg har forstått (dette med å opplyse om Mc, og få det "ut blant folket") så gjør du det på feil måte.. Det vil ikke komme noe annet enn hissige svar og fornærmede tryner ut av denne tråden, hvis den fortsetter på denne måten.. Du kan jo kanskje skrive noe om nedarvingen og genetikken til MC her i tråden, slik at det er letter å forstå..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by oliver;) »

Jeg er helt enig med deg Tora, få ut info om MC, og samarbeid for å få bra rotter... :cheerful:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

wollf wrote:
som det jo ikke er i Wollfs tilfelle, siden begge avkom er HW
:hmmm: hæ? nå henger jeg ikke med?

Både Rio og Fossil har HW om jeg ikke tar heelt feil? :crazybonk:

**edit** så nå på et bilde av Rio. Synes jeg husket at han hadde headspot jeg, men husket visst feil :oops:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply