MC panik i Norge???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Avl og MC debatt?

Post by Heidi »

torasrotter wrote:Som avler SKAL man alltid avle etter temp og helse, men siden det spørres spesifikt om hvilke farger som kan forventes i landet vårt i fremtiden så vil jeg opplyse litt :cheerful: Her er det jeg foreløpig vet om:

Det vil forhåpentligvis også komme kull på Fossil Image i regi av ratrace.. Der vil det komme rex.. I fargene Russian blue, russian blue agouti og agouti om vi finner en matchende hanne.. Dette kullet vil komme når fossil er gammel/stor nok..
Hvordan tenker du i forhold til MC her?
torasrotter wrote:Ellers så vurderer jeg å bruke broren til Toledo, Leon som er en Dove hooded mm. m. headspot dumbo på min Chanel Image som er en Cinnamon hvis hun er fin nok i vekt.. Hun er fra Zero's oppdrett.. Der vil det være mulighet for mink.. Dette kullet i regi av meg :yumm:
Og her?

Jeg sendte deg en PM nettopp også ang. det annonserte kullet, med samme spørsmål. Du kan gjerne svare i denne tråden eller lage en egen for diskusjon omkring avl på rotter med headspot eller andre overmarkeringer, i forhold til MC, hvis du vil. Du fikk for en stund siden en kort oversikt av meg om risikoen for nedarving av MC, og jeg er litt spent på hvordan du vil bruke den infoen.

Miss Sofie

MC panik i Norge???

Post by Miss Sofie »

Jeg ved godt, at det er en meget ømt emne jeg tar op.
Men jeg er nødt til at spørge...

Er der en MC panik i Norge?
Jeg synes bare, at så snart der er snart om lidt dårlig mave eller en rotte med en anderledes aftegning, så er der tale om MC.
Det er ingen hemmelighed at MC er ganske skrækkeligt og at det virkelig er noget man skal frygte.
Men jeg synes måske bare, at man kan komme til at male fanden på væggen lidt for hurtigt og lidt for ofte.

MC kommer i forbindelse om HW x HW parring!
Vi har fx en blazed dreng (Zen-Rats Timon). Han er ikke HW. Hans blaze er recessiv og derfor ikke dominant HW.

Vi har i DK mange forskellige aftegninger, som endnu ikke er i Norge (men det kommer jo sikkert med tiden).
Og jeg kan stadig ikke huske et tilfælde af MC i DK indenfor de senere år.
Dette er selvom disse rotter med pletter, blazed, headspots osv bruges i avl.

Hvad er jeres mening om dette?

Jeg beklager meget hvis jeg træder nogen over tæerne - det er ikke det, der er meningen.
Men det her er et emne jeg har tænkt længe over, og som jeg synes er værd at diskutere på en rolig og fredelig måde.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

graia er vel kansje at det for en stund tilbake siden var et MC tilfelle som spredte seg landet over. og ble avlet videre på.
man er selvfølgelig redd for å få disse linjene i sin flokk eller egene linjer.
men også for at det er en sabla ugrei sykdom

det ligger masse info om de linjene her:
http://sites.google.com/site/rotteslott ... ede-kullet

ellers vil jeg si at det er ikke like godt rutinert oppdretter miljø i norge som i dk. der har dere et mer opplyst mijø for avlere. i norge er det MANGE hobby oppdrettere som jeg kaller dem, de som tar dyrebutikk rotter og avler på. vet ikke om det er like vanlig i dk?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by wollf »

heidi det er jeg som skal bruke fossil. og jeg har god oversikt på familie og valg av hanne.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

Ja, disse linjene er veldig godt spredt desverre :kjempetrist:
De siste årene har det vært mange tilfeller av MC og når det er en så skummel sykdom er det jo klart at folk er litt på vakt. Også fordi "hovedlinjen" hvor det kom MC fra var fra DK.
MC kan jo også komme uten at det har noe med HW og gjøre, selv om det oftest kommer i sammheng med HW + HW parringer.

Og Timon kan jo også hende at han er HW (synes jeg ser et par hvite hår i pannen til Lira?)pga min Almeria er det (hun er datter av LUX Drachme) og de er jo.. ehh.. Søskenbarn blir det vell?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by Stine »

Vil bare legge til at Fossil er nok dominant HW, om du ikke vist det. Almeria er det (fant det ut pga avtegningene i kullet hennes) og siden hun er tanten hennes er nok Fossil også det :blrp:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by wollf »

ja... takk for info.

Miss Sofie

Re: MC panik i Norge???

Post by Miss Sofie »

Stine wrote:Og Timon kan jo også hende at han er HW (synes jeg ser et par hvite hår i pannen til Lira?)pga min Almeria er det (hun er datter av LUX Drachme) og de er jo.. ehh.. Søskenbarn blir det vell?
HW er dominant.
Da Timon er efter Lira som er almindelig berkshire - uden headspot eller andet plet værk - og en almindelig blue hooded er hans blaze recessiv og derfor ik HW.
Som regel er en capped ik en HW aftegning men "blot" white spotting.
Lira's far og Drachme's far var capped og der var uminddelbart ikke HW bag hans forældre.
Derfor er det heller ik sikker Almeria er HW (og Villa for den sags skyld).
I det eksempel som Wolff (http://sites.google.com/site/rotteslott ... ede-kullet) ligger der dominant blaze bag moren = HW. Derfor burde hunnen også (efter min mening) ha været parret med en han med kendt baggrund for at undgå.
Selv går jeg ik vanvittigt meget ind for avl på den dominante blaze netop i frygt for MC.

Jeg synes blot det er underligt, at der fødes væsentlig flere kuld hos opdrættere i DK med "sjovere" aftegninger end i Norge - og her kommer der ikke MC.
Det er mere meningen om dette jeg er ude efter.
Egentlig blot et spørgsmål jeg ønsker besvaret om hvorfor der ik angiveligt kommer så meget MC i Norge men ik i DK.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

det er ikke min link lux. og soria er jo søster til din villa og stines amelia.
fossil er parret med krokan og han har jeg en god del info om så fint om du spørr.
ellers har jeg avls planer for fossil, men jeg har enda ikke sagt noe om hvilken hanne

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

og så er det veeeeldig begrenset med hanner i norge eller hunner med en godt kjennt bakgrunn. og de vi har er for gammle eller for mye sykdommer og aggresjon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

skjønnte litt mer nå. gud jeg har søndagshue. den linken og den hjemmesiden er ikke min lux. den tilhører toras rotter

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

LUX:

Jo, Almeria er HW. Hun har fått unger som er Split Cap-Stripe og det må komme av enten HW eller chinchilla spotting. Og Almeria har jo helt klart ikke chinchilla spotting, så da må det være HW ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Miss Sofie wrote: Som regel er en capped ik en HW aftegning men "blot" white spotting.
Lira's far og Drachme's far var capped og der var uminddelbart ikke HW bag hans forældre.
Derfor er det heller ik sikker Almeria er HW (og Villa for den sags skyld).
Det trenger ikke være MC med i bildet selv om der er taling om highwhite.. highwhite er bare en tegning med mye hvitt i seg, og kan også forekomme uten Mc,.
I det eksempel som Wolff (http://sites.google.com/site/rotteslott ... ede-kullet) ligger der dominant blaze bag moren = HW. Derfor burde hunnen også (efter min mening) ha været parret med en han med kendt baggrund for at undgå.
Selv går jeg ik vanvittigt meget ind for avl på den dominante blaze netop i frygt for MC.
Dette var et kuld jeg satte sammen før jeg hadde hørt om MC,.. Det var nogen der heldigvis tipset mig underveis, men det var tidlig i min oppdrett, og jeg er totalt enig i at jeg burde brukt en annen hanne.. Dog skal det være sagt at jeg fikk tips og råd underveis fra Cats, og jeg spurte henne også om hva hun syntes om parringen, og ikke en gang nevnte hun MC for mig..

Jeg synes blot det er underligt, at der fødes væsentlig flere kuld hos opdrættere i DK med "sjovere" aftegninger end i Norge - og her kommer der ikke MC.
Det er mere meningen om dette jeg er ude efter.
Egentlig blot et spørgsmål jeg ønsker besvaret om hvorfor der ik angiveligt kommer så meget MC i Norge men ik i DK.
Så må du huske på at der er bare et enkelt tilfelle av MC der har vært i norge, og det er dette kuld.. Når jeg satt iging denne parringen gjorde jeg lite bakgrunsjekk på Cats Amelia. I eftertid har der kommet frem at det har vært tilfeller av MC opptil flere ganger bakover i hennes slekt.. Dessverre gjorde jeg absolut ikke en god nok jobb som avler, og gjorde det mange gjør-- Jeg satt sammen en fin rotte med en annen fin rotte.. Og tenkte meg heller ik særlig om.. Fordi jeg ikke fikk tatt tak i dette kuldet tidlig nok er det nu spredt for alle vinder.. Det er derfor vi moske skriker litt MC, for vi vill finne ud om det mulig kan være min f linje som har spredt sig... Håper det fik litt oppklaring, og om det er noget mer du lurer på, bare ta kontakt! :cheerful: Det er KUN mig der har hatt MC kuld i nyere tid, så det er vel ikke så mange andre som vet så mye om det.. Alt står dog i rapporten min om du har lest den?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

f kullet.... :nottelling:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by torasrotter »

Fordi Almeria er Highwhite ( noe jeg ikke har fått beskjed om ) kommer jeg til å tenke meg om litt mer før de settes sammen, men jeg mener og tror at et av målene våre bør være å avle rotter som kan være highwhite, uten at det kommer MC.. Det jeg gjorde feil med mitt forige kull var rett og slett at jeg ikke sjekket godt nok opp i linjene.. Disse linjene er det blitt avlet mye på, og jeg har ikke kunnet finne noen tilfeller av MC i noen av linjene.. Det er som lux skriver i Mc tråden: " Jeg synes blot det er underligt, at der fødes væsentlig flere kuld hos opdrættere i DK med "sjovere" aftegninger end i Norge - og her kommer der ikke MC".. Vi må her til lands jobbe med å avle frem rotter med fine tegninger, som ikke gir MC.. Dog skulle jeg ønske jeg kunne sette hele parringen på hold, slik at jeg kunne sett ann ungene fra Almeria, men om jeg gjør det vil ginger bli for gammel til at jeg rissikerer det, og det er synd å ikke bruke de gode linjene vi har i norge.. For min del må dette gjerne diskuteres hvor som helst, men jeg trodde styret stengte kull trådene for en grunn?? For å unngå at slike diskusjoner/spekulasjoner oppstår.. Det står også i tråden at alle er hjertelig velkomne til å ta slike ting på PM, mail eller msn om de ønsker det.. Men om det er ønskelig å ta det i en egen tråd, så kjør på :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply