7 g og Gummianka

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

jeg har ikke noe i mot den linjen men er skeptisk for at den er så mye omtalt. skulle egentlig bruke gutta fra alanis selv så jeg har lite jeg skulle sagt:P

og de gutta er 2,6 mnd eller mer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Jeg vet det, Wollf, men siden det med Gummianka'en er så lenge siden er det faktisk ikke så mye informasjon ute på nettet lenger. Sånn bortsett fra at en god del avlere dømmer alle etterkommerene nord og ned uten å legge ut informasjon om hvor stor andel av rottene som har fått helseproblemer - og om de i det heletatt kan settes i sammenheng med Gummianka'en. Derfor synes jeg det er på tide at det kommer noe mer søkbart om problemer eller ikke-problemer i slekten. Jeg skal se om jeg kan få gått løs på informasjonen om jursvulstene i neste omgang, litt senere i dag.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by tantepose »

Ailani sier:< "Jeg må bare si at jeg selv nå har brukt en del tid på å undersøke denne gummianka linjen, og ja det er noe groms i den. Men det jeg også kan se er at dette gromset kommer inn sammen med nye rotter. Altså en ny rotte blir parret inn i linjen og så kommer det et kull med mye groms. Ser også at disse nye rotten er parret igjen med en annen som ikke har noe med linjen å gjøre og også der kommer samme gromset til synet i kullet. Så min konklusjon er at de kullene som man ser mye adferdsproblemer og sykdom mest sansynelig kommer fra andre rotter fra andre linjer." >

Det må jo nødvendigvis være endel andre rotter blandet inn her etterhvert.Hvorfor tillegges de mindre betydning enn Gummiankan?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: 7 g og Gummianka

Post by anita »

Det kommende kull får Gummianka i 8.generasjon, etter hva jeg forstår - mengden Gummianka som flyter i deres årer skulle da bli 0,39%, eller 3,9‰ forutsatt utavl. Da blir det veldig optimistisk å tro at man klarer å bevare alle Gummiankans negative og påståtte egenskaper når det resterende er 99.61% utenforstående blod. Jeg ville trodd vi skulle hatt mye bedre rotter enn vi har hvis alle gode stammødre skulle ha en slik innflytelse. Eller hva?
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Man skal i alle fall ha veldig uflaks for å sitte igjen med bare de dårlige egenskapene!

Nåvel, jursvulster. Her er det et kjempeproblem: Jeg har ikke nok data. Jursvulster dukker vanligvis opp etter ett års alder, ofte etter 1 1/2, og mange rotter avlives først etter at de er to år gamle for denne tilstanden. Det er ikke mange kullene hvor vi har opplysninger om (nesten) alle rottene etter 1 års alder. Og det er påfallende få hunrotter i flere generasjoner bakover! Det pleier jo å være hunrotter som får jursvulster, selv om hanner også kan utvikle dem. Men vi får se hva som finnes.

Vibes kull er for unge til at man kan forvente noen jursvulster ennå.
Elvebarna: 1 jursvulst rett etter 12 måneders alder. Det er tidlig, og lite ønskelig, men kommer det fra Gummianka'en? Det tviler jeg sterkt på. Det er mye mer sannsynlig at det kommer fra farmorens side. Farmor ble avlivet pga. jursvulst nr. 2 13 måneder gammel, og to av søstrene hennes hadde tidlige svulster. En hadde jursvulst 12 måneder gammel, en annen ble avlivet pga. svulst 14 måneder gammel.
Grunnen til at det er mest sannsynlig at det kommer derifra er både at kullene ligger nærmere i tid enn Gummiankaen, og at det faktisk ikke har vært "mye" jursvulster på Olifants morsside de siste par generasjonene. Det var en av årsakene til at jeg valgte Safari i sin tid...

I Pontiac-kullet kjenner jeg til én jursvulst ved ca. 20 måneder. I Ailanis C-kull var det tre jenter som ble avlivet pga. jursvulster, men bare én som fikk det tidlig (avlivet ved 14 måneder). De andre to ble henholdsvis få dager fra 2 år, og godt over to år før svulstene ble for plagsomme.
Ailanis D-kull har jeg ikke oversikt over jursvulster i - de har vært litt for langt ute i slekten til at jeg har prøvd å følge opp når Ailani ikke har oversikten selv. Men kanskje andre kan fylle på med opplysninger? Sånn for å få en mest mulig komplett oversikt over tidlige jursvulster i norske rotter med Gummianka'en (og veldig mange andre) i stamtavlen?

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by oliver;) »

torasrotter wrote:Kanskje det hadde vært en idè å ha et eget lukket forum, der kun de som er avlere har tilgang?? For å kunne planlegge og samarbeide seg i mellom, uten å måtte opplyse folk om ting man ikke vet ennå.. Så slipper man at det hele tiden ligger nye poster om parringer, som blir forandret og endret på fordi man ikke er sikker når man poster den :cheerful:
Et kullforum hadde vært topp, men hvorfor skal det være skjult? mener bare at alle kunne få tatt del i og fått med seg de positive og negative tingene ved et kull. Å diskutere rundt parringer er veldig viktig, men det er flere her på forumet som kjøper i fra dere oppdrettere, og hvis alle kan få lese alle synspunkter blir det kanskje letter å velge seg kull og oppdretter? :cheerful:

Eller er jeg heeeelt på jordet? :crazybonk:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

legg ut en tård på avl og genetikk:)

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: 7 g og Gummianka

Post by anita »

Et kullforum hadde vært topp, men hvorfor skal det være skjult?
Unn nå oppdretterene et arbeidsrom uten åpent innsyn for hele verden - det er ikke vanskelig å velge seg oppdrettere ute i forumet her; bare det å følge med på hva de skriver og velge i forhold til det. Resten av det man trenger finnes på hjemmesider og gjennom personlig kontakt :jepp:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Aggresjon i Gummianka-etterkommere i Norge

Tja, her er noe av problemet at folk for det første er helt uenige om hvilke rotter som har vært aggressive, så at miljøfaktorar opplagt betyr veldig mye (omplasseringer, størrelsen på gruppen med rotter, om det er hunner i nærheten...) dernest at man mangler oversikt over alle rotter, og selvfølgelig at vi ikke har noen tilstrekkelig omfattende statistikk på hva som er "vanlig" når det gjelder aggresjon. I støre grad enn andre rotter havner rotter med stamtavler hos oppdrettere som har større grupper, og grupper med begge kjønn, enn kjælerotter uten stamtavle.

I Sarah's Afrikanske elver har ingen av rottene vært aggressive mot mennesker, og hvis noen av dem har vært involvert i aggresjon mot andre rotter har de klart å gjøre det uten at skyld kunne bevises... Én han er kastrert på grunn av dominans. Det er mulig at han ville ha utviklet seg i aggressiv retning hvis han ikke hadde blitt tatt ut av gruppen sin og kastrert, men det vet vi ikke.
At én rotte fra et kull ikke går bra sammen med artsfrender er ikke noe spesielt i det heletatt. I alle fall ikke i Norge...

I Pontiac-kullet var det to hanner med adferdsproblemer - igjen dominans, ikke aggresjon. Det ene tilfellet viste seg først etter omplassering. En ble kastrert, en annen vurdert kastrert, men avlivet pga. bur/bosituasjon.

I Ailanis C-kull ble tre hanner kastrert. En av dem ble klassifisert som "hormonbombe", jeg vet ikke hva som var problemet med de to andre.

I Ailanis D-kull har jeg ikke opplysninger om kastrering eller aggresjon. Noen som har?

Hvis det var noe aggressivt å arve kan det se ut som om det er i ferd med å tynnes ut...
Og hvem sier at det nødvendigvis kom fra Gummianka'en?
Aggresjon nærmere: viewtopic.php?f=5&t=6431&hilit=russian+blue

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by Stine »

Matmor wrote: Ailanis D-kull har jeg ikke oversikt over jursvulster i - de har vært litt for langt ute i slekten til at jeg har prøvd å følge opp når Ailani ikke har oversikten selv. Men kanskje andre kan fylle på med opplysninger? Sånn for å få en mest mulig komplett oversikt over tidlige jursvulster i norske rotter med Gummianka'en (og veldig mange andre) i stamtavlen?

Jeg lurer på om Ratchet fikk en jursvulst? Eller så var det en annen svulst. Det er så og si umulig å finne ut hvor alle ungene fra D-kullet er. En del har blitt omplassert, men får ikke tak i tidligere eier og dermed vet ingen hvem som eier de nå(eller om de i det hele tatt lever):

Og ang aggresjon: Minst 1 han fra Ailanis D-kull er kastrert. Det er Kharanos som var/er Kikky eller Hege sin.Vet ikke om han lever lengre heller, han står iallefall ikke på hjemmesiden deres mer.. Men det er vell bare å kontakte en av de for å finne ut.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

H3gZi's og Kikky har valgt å arbeide med rotter som har Gummianka'en i slekten. Jeg synes nå egentlig at det burde være dem som sa at slekten IKKE var bra, som skulle klare å finne opplysningene som støttet det, siden Ailanis D-kull ikke er et kull jeg har hatt spesiell grunn til å undersøke bakgrunnen på :wink:
Men ja, jeg skal spørre. Det er dumt om det blir stående feil her, slik som med Ratchets "jursvulst".

Ad Ratchet:
Hun fikk en merkelig kul på siden av hodet, nedenfor øret. Tok henne med til veterinær og fikk fjernet kulen men hun døde mens hun våknet opp. Veterinæren hadde tydeligvis gjort en dårlig jobb da han lukket såret, så hun døde av sirkulasjonssvikt. Veldig unødvendig
neppe noen jursvulst...men så vidt jeg har fått vite var det en svulst. Veterinæren som opererte sendte den ikke inn til analyse.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Beklager Stine, jeg burde ikke ha trykket "OK" så fort som jeg gjorde. Jeg kom på at rotter har jo jurvev de merkeligste steder. Det er ikke noe i veien for at Rattchets svulst kunne være en jursvulst - det er bare et tilfelle av "vi får aldri vite hva det var", annet enn en raskt voksende svulst. Som er trist nok i seg selv.

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by oliver;) »

anita wrote:
Et kullforum hadde vært topp, men hvorfor skal det være skjult?
Unn nå oppdretterene et arbeidsrom uten åpent innsyn for hele verden - det er ikke vanskelig å velge seg oppdrettere ute i forumet her; bare det å følge med på hva de skriver og velge i forhold til det. Resten av det man trenger finnes på hjemmesider og gjennom personlig kontakt :jepp:
Helt sant :cheerful: Det burde de :wink:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by torasrotter »

anita wrote:
Et kullforum hadde vært topp, men hvorfor skal det være skjult?
Unn nå oppdretterene et arbeidsrom uten åpent innsyn for hele verden - det er ikke vanskelig å velge seg oppdrettere ute i forumet her; bare det å følge med på hva de skriver og velge i forhold til det. Resten av det man trenger finnes på hjemmesider og gjennom personlig kontakt :jepp:
Helt enig.. Man får jo et viss inntrykk av oppdretterene på forumet, og via postene dems.. De fleste oppdrettere er ganske aktive på forum.. Det som er fordelen med å ha det skjult er nettopp det at det offentlige trenger feks. ikke vite om alle de hannene man vurderer til sin neste hunne, men det er allikavell greit å kunne diskuterer det blant de som har litt mer "peilling", hvis man kan si det sånn uten at det blir frekt :aww:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Melding fra Kikky tikket akkurat inn:
Kharanos fra Ailanis D-kull ble avlivet pga. adferd etter omplasseringen.
Og Shebelle fra Sarah's afrikanske elver har fått en (foreløpig) liten jursvulst.
Vel, med en gjennomsnittlig rottealder på 18 måneder generellt kan jeg ikke egentlig ikke klage på elvebarna. Kullet er 16 1/2 måned, og ingen er døde ennå.

Okay, på tide å gå løs på pituitærsvulstene.
Pituitærsvulster er en av den vanligste dødsårsakene hos rotter, men hvis man ikke vet hva man skal se etter er det ikke sikkert at dødsårsaken blir oppdaget. Forekomsten av pituitæsvulster er avhengig av hva rottene fóres med. Det anbefales fór som har lavt fettinnhold, aminer og nitrater.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/100/2/177

Fra Debbie Ducommon's bok:
The incidence in my unspayed female rats has been 20% and in my male rats 7%.
Jeg antar at Ducommon har kunnskap nok til å gi rottene sine en sunn diett, så hos andre kan nok forekomsten være høyere. Faktisk, hos Wistarrotter kan forekomsten være opp til 50% hos hunnene - men de får dem sent, og mange av svulstene er så små når rottene dør av andre årsaker at de ikke har vist symptomer. De små svulstene oppdages først ved obduksjon.

Jo større kroppsmasse på rottene, desto større sjanse for pituitærsvulst.
http://toxsci.oxfordjournals.org/cgi/co ... ct/2/3/145

I og med at diagnosen ikke alltid er likefram å stille, at få rotter obduseres og at kostholdet har betydelig innflytelse på omfanget er det ikke lett å sammenlikne to rottekull. Sammenlikningen forutsetter også at man har oversikt over alle rottene i et kull fram til de dør... Og hvor mange kull gjelder det?

I alle fall, Sarah's Afrikanske elver-kullet er gammelt nok til at man kunne begynne å se pituitærsvulster. Jeg har sett symptomene hos en hanrotte fra en annen slekt i 16 måneders alder før. Foreløpig har jeg ikke fått tilbakemelding om slike problemer (jeg sendte ut forespørsel om helse- og gemyttendringer rett før planene om parring ble annonsert.) Dette er et kull hvor rottene opplagt har høy kroppsmasse.

Pontiac-kullet har ett tilfelle av bekreftet pituitærsvulst, det var moren til Sarah's afrikanske elver, som rakk å bli 18 måneder. Det er to mulige tilfeller av pituitærsvulst som er kjent, men H3gZi's har ikke noen gang fått bekreftet andre symptomer enn at rottene sluttet å spise og ble avlivet 14 måneder gamle. Det er tidlig for pituitærsvulster å vise seg, men ikke umulig tidlig. Det som er merkelig er at pituitærsvulster vanligvis er å se hos hunner - så at to brødre skulle få det samtidig og så tidlig høres rart ut for meg. Dessuten ville jeg trodd at en kompetent veterinær kjente igjen andre symptomer hvis det dreiet seg om langtkommet pituitærsvulst. Men det er ikke godt å si hva veterinæren faktisk visst om den slags svulster. En infeksjon kan også ta vekk apetitten.

Det eneste som kan sies sikkert er at det var at fire rotter av 11 fra dette kullet døde før de ble 18 månede gamle, hvorav 1 ble avlivet for jursvulst og minst 1 for pituitærsvulst. For to av de 11 har det ikke vært mulig å oppnå kontakt med eier.

Jeg har igjen for lite kjennskap til Ailanis d-kull til å si stort om pituitærsvulster. De tre døde jeg vet om hadde en svulst i nakken (mulig jusvulst), adferdsprobleme og allergi/luftveisproblemer. Det skal leve to hanner hos SunShine og en han hos Stine. Hannene hos SunShine ble for kort tid siden karakterisert som friske. De resterende rottene skulle være hos Rosalinda, Caroline og Lilly. Lilly har H3gZi's og jeg forsøkt å få fatt i uten hell. Caroline og Rosalinda vet jeg ikke hvem er en gang.

Ailanis C-kull, var det noen der som hadde tegn på pituitærsvulst? Jeg vet ikke om noen. Alv hadde noe som økte trykket på øyet hans, men så vidt jeg vet ikke andre tegn til pituitærsvulst.


Jeg ser ingen systematiske tegn til høy forekomst av jursvulster i tidlig alder som skal stamme fra Gummianka'en - de som er stammer sannsynligvis fra Mimers morsside.
Jeg ser ingen forhøyet babydødelighet.
Jeg ser ikke at det er spesielt høy forekomst av pituitærsvulster i materialet - den kan være høy i ett av fire kull, men diagnosen er høyst usikker.
Jeg kjenner ikke til aggresjon mot mennesker i disse kullene. De kastrerte hannen har et helt klart oppførselsproblem, men mange av dem har vært gjennom mye i form av omplasseringer og store grupper med hunner i nærheten. Aggresjon som resulterer i skaderpå andre rotter er det lite av.

Så vidt jeg vet ble gjennomsnittsalderen for Ailanis C kull bra i forhold til 18 måneder for fire av ungene ble over to år og noen lever ennå, Elvebarna ligger også godt an siden ingen er døde ennå. Det er vanskeligere å vite noe om gjennomsnittsalderen til Pontiac-kullet og Ailanis D-kull fordi det er såpass mange rotter vi ikke har oversikt over - og fordi ikke alle rottene er døde ennå!

Derfor håpere jeg at noen kan fortelle meg hvorfor det er så forferdelig dårlige kull etter Gummianka'en i Norge, eller slutte å mase om denne badeanden... Et eller annet skal jo rottene dø av. Hvis noen mener vi vet alt for lite om disse kullene til å trekke slutninger vil jeg gjerne se tilsvarende dokumentasjon fra andre rotteslekter over tre generasjoner og fire over gjennomsnittlig store kull... :confused:

Post Reply