7 g og Gummianka

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by tantepose »

Jeg har hørt om badeanden siden jeg kom inn i ntf,kan noen grave fram et bilde av den berømte damen? :aww: ....hun fortjener kanskje en statue snart? :giggle:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by oliver;) »

Fy søren matmor! Du har virkelig funnet all inno som det er å grave frem :cheer:
Dette var spennende:) Synes ikke denne parringen er noe mer risikabel enn noen annen parring :goofy:
Men jeg kan jo ikke mye om dette her da :rofl:

Du forklarer også på en måte som gjør det veldig lett å skjønne :cool: Og dette er noe du har tenkt nøye igjennom :happy:
Lykke til med kullet :bravo: :gruppe:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

jo mer man finner jo mer rusk er det. tror nok mange ukjennte linjer vi har er det like mye møtt og slikt i, vi bare vet ike om det

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Det blir litt på siden av hva tråden egentlig handler om, men når det gjelder Olifants og High White:

Nei, Olifants har så vidt jeg vet ikke en high white tegning. Han har ikke et eneste hvitt hår i pannen, og den sannsynligste forklaringen på den brutte hetten hans og åpne vesten er at han er hh<c> eller hh hm<short>hm<short>. Aller mest sannsynlig hh<c>.

Faren til Olifants, Mimer, kan ha vært high white på grunn av den lille, lysere panneflekken han hadde som baby men ikke voksen. I så tilfelle arvet han det etter sin variegated far. (Det er delte meninger om variegated er high white - jeg mistenker at det kan ha en sammenheng.) Panneflekken kan også være recessiv, noe jeg tror er mer sannsynlig. Av ungen til Mimer var det nemlig bare én av 11 med headspot.
Jeg har ikke særlig god oversikt over Mimers farsside, men i følge Babbett har det ikke vært sett MC der. Det har det på hans morsside hvis man går langt nok bakover og ut til siden. Og det er virkelig et stykke...

Mimers mor var ikke high white, heller ikke mormoren. Mormorens far hadde derimot et dominant blaze. Dette hadde han fra sin mor, som kunne ha arvet High White fra begge sine foreldre.
Olifants farmors morfars morfar fikk et olderbarn (via en annen gren) med MC i Tsjekkia. Dette var i et typisk high white slekt full av blazes og odd eyed rotter.
Olifants farmors High White mosterdatter fikk en unge med MC i kullet sitt, og flere unger med veldig tydelige high white markeringer. Dessverre ble det avlet videre på en av ungene med de rare markeringene til tross for advarser. I kullet etter den "rare" rotten var det flere unger med MC.

Så jeg har godt håp om å ikke se MC i kull etter Olifants :jepp:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

Av ungen til Mimer var det nemlig bare én av 11 med headspot.
høres sikkert dumt ut nå, men om det er en av 2 da? hva er oddsen for at den er dominant da?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Neida, det er morsomme regnestykker :) I alle fall når man har nettkalkulatorer for slikt. :giggle:

Vel, sjansen for å få 2 eller færre unger med headspot hvis det var dominant nedarving er
P(X<=2) 0,03, dvs. skjer i 3 av 100 kull med 11 unger

sjansen for å få 2 eller færre unger med headspot hvis det var recessivt nedarvet
og farens var heterozygot for recessivt blaze
P(X<=2) 0,455, dvs. 45,5% altså helt vanlig, skjer nesten halvparten av gangene i et kull på 11 unger

sjansen for å få 1 eller færre unger med headspot hvis det var dominant nedarving er
P(X<=1)0,006, dvs. 0,6%
Det er mulig, men skjer bare i 6 kull av 1000 tilfeller med kull på 11 unger

sjansen for å få (edit:) en eller færre unger med headspot hvis det var recessivt nedarvet
og farens var heterozygot for recessivt blaze
P(X<=1) 0,197 dvs. 19,7% altså slett ikke usannsynlig, skjer ca. 1 av 5 ganger i et kull på 11 unger

http://stattrek.com/Tables/Binomial.aspx

Hvis jeg da ikke har glemt statistikken min helt.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by Heidi »

:akt: Statistikknerd! Det digger jeg! Ser rett ut for meg og. Uten å ha sett Mimers panneflekk så synes jeg det høres sannsynlig ut det du sier om at den er recessivt nedarvet, og ikke forbundet med high white eller whitespotting, siden du sier "lysere" og ikke "hvit". Er også enig i sannsynligheten for at hw/ws kan være innblandet i variegated, ihvertfall ganske ofte.

Dette: hh<c> eller hh hm<short>hm<short> skjønner jeg ikke mye av. Jeg følger ikke med på hvilke tilleggsbetegnelser som brukes på hoodedgenene hos folk, vil du forklare hva du bruker dem som?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

h<c>h<c>=capped
h<c>h= hooded mismarked (broken hood with open waistcoat), dvs. en hooded rotte hvor ryggstripen er brutt opp i flekker og det går en hvit stripe fra brystet til haken på rotta
h<c>H= dårlig berkshire med veldig ujevn magetegning

Sheila Sowter har skrevet en artikkel om tegningene i Pro-rat-A, tidsskriftet for NFRS. Hun har drevet avl på capped rotter i noen år. Mutasjonen er ikke beskrevet i vitenskaplig litteratur - bortsett fra at R. Robinson antagelig brukte med rotter som hadde allelen (og noe annet, enten variegated eller H<Ro>) da han skrev artikkelen om hooded extreme.

hm<s> står for "hooded modifyer short" som er en allele på et gen i nærheten av hooded-genet.
hm<l> står for "hooded modifyer long" som vel er den "vanlige" allelen som gir full lengde på hooded-stripen. Den er beskrevet vitenskaplig. Fordi genene for hooded modifyer og hooded ligger så nær hverandre nedarves allenene på samme kromosom som oftest sammen.
Den vitenskaplige artikkelen så ikke på hvordan hm<s> og hm<l> påvirker fargene hos berkshire-rotter eller eventuelt self, dessverre.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by torasrotter »

Kan jeg spørre litt om dette fra hjemmesiden din?? "Med så mange recessive trekk og i og med at Russian blue var en sjelden farge i Norge på den tiden stammer de sannsynligvis fra et innavlskull hos privat avler." Har du funnet ut noe mer om det?? Hadde jo vært utrolig gøy om vi kunne fått litt mer info om bakgrunnen til disse jentene våre :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Jeg har gått tilbake til gamle innlegg på NTF og danske forum, og gamle Finn-annoser/dyrenett-annonser (jeg har et lite arkiv av dem...) for å se hvordan det stod til med Russian blue i Norge på den tiden da rottene ble født, og et halvt til et år før. Folk var litt ville etter den fargen da, fordi den var så sjelden. Det var noe import via NTF-medlemmer, og så dukket det opp noen få annonser for Russian blue i Kristiansandsområdet m.m.

Dette var altså et kull med russian blue, himalaya, rex, dumbo, ruby eye, som bar mink eller mock mink... :crazy: Tror ikke det kom fra Imazoo for å si det slik :suspicious:

De fleste som importerer rotter av sjeldne farger får ikke med seg så mange fra oppdretter. Når det er få rotter av en farge i Norge, og fargen er recessiv, er det vanskelig å reprodusere fargen uten å drive innavl. Derfor tror jeg det er sannsynlig at de er produsert ved innavl, men jeg kan selvsagt ikke si noe sikkert.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by torasrotter »

Hihi du har et lite arkiv :cheesy: Ja det er bra noen tenker langsiktig :grin: Jo jeg må si det høres ganske så logisk ut.. Var jo ikke akkurat mye av de fargene i Norge før nå de siste årene (er jo forsåvidt ikke mye av de nå heller), men du har ingen anelse om hvem som kan ha drettet de?? For jeg regner med det ligger en stamtavle bak, siden det var de fargene det var blant brødrene :huh: Hvem var det som hadde RB i norge på den tiden, og var det noen i nærheten av Tønsberg?? For om det faktisk ligger informasjon bak er det jo absolutt noe iallefall jeg er intr i å finne ut av :bashful: Dessverre er det jo utrolig vannskelig å finne ut slike ting i ettertid, og spesielt etter så lang tid :oops: Men du har jo vært inne i dette miljøet en god stund, så du sitter på myyye mer informasjon enn de fleste..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

innavl eller linje avl?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by Larm »

Ratchet fikk et stort og ett lite øye, samt en kul på siden av halsen. Dette var IKKE en jursvulst, og det var ikke en lymfekjertel. Hva det var er jeg ikke sikker på, men ingen av de tingene.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by Heidi »

Jeg hadde en russian blue på et tidspunkt: http://awas.nvg.org/rats/aapje.php
Vet ikke om det sammenfaller med det tidspunktet som Matmor har undersøkt, men det var hvertfall ikke mange rb i Norge da jeg hentet ham fra Nederland. Han gikk aldri videre i avl da han var en "snorker" hele livet. Synd, for et sånt gemytt er sjelden å se i dag.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: 7 g og Gummianka

Post by anita »

innavl eller linje avl?
Linjeavl er innavl; ikke av det tetteste slaget, men innavl er det. Og det er jo poenget med det hele.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply