Hjelp.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

tusen takk for rolig ord. Ja her får jeg bare holde godt øye på vekta og håpe at hun bare tuller med meg.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp.

Post by wollf »

kan skje den beste. fleste av oss har fått ups kull. slikt skjer, rotter er smarte

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Dem er langt fra dumme, blir som gubben sa her det da, nå slipper du i såfall og lete eter nye burkompiser til hanne for nå har han sørget for det selv. hihi.
Jeg tro det er jeg som har tatt dette hardes av alle her da, men etter mange gode ord herifra så tar jeg det mer med ro.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg må bare spørre litt til jeg da. sto og siftet på jente i sta og tilfeldig hvis så kom Trulte på hyllen over der jeg derv. ( nå skal jeg prøve og forklare så får dere spørre hvis dere ikke forstår hva jeg mener)
Hun sitter da på hyllen og jeg ser at magen hennes lager noen bevegelser som kan minne om hikke bare to stykker så ble det en kort pause også kommer det ny beveglse. Hun tiiter rart på meg og begynner og vaske seg somingen tin har hent. jeg så samtidig at hun pustebevgelsen var normale da.
Trulte er den som jeg kan kalle sjefen av jenten men jeg ser også at hunnå har overlatt denrollen til Vesal i det siste på en stille og rolig måte og hun ser ut til og syns det er godt at søster steller henne og duller med henne kommer bort til Vesla og skla ha stell og kos rett som det er nå. så virker hun utrolig tung i bevegelsen og vil helst bare være i huset som står neders.
Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro jeg?
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp.

Post by Matmor »

Det du så på magen hennes er nok bare muskeltrekninger. Jeg tror ikke eventuelle babyer er store nok til å kunne sparke så kraftig. Men det høres ut som hun tror hun er drektig i alle fall. Har du bur du kan bruke til fødebur hvis det er full klaff? Eller kan du få lånt av noen? Hvis du venter til etter dag 17 risikerer du at du ikke får tak i det du vil ha.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg har bur heldig vis tenkte jeg skulle bruke det gamle bure til jente bare uten hyllene og alt dille det står her tomt og nyvasket så jeg føler meg litt heldig. som egentlig har alt. Ekstra vannflaske og skåler og alt her i hus så eneste jeg magler nå er noe jeg kan bruke som hus i fødebure, men der tenkte jeg at jeg skal bruke sko esker eller noe slikt.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp.

Post by Matmor »

Skoesker er fint :) Hvis de er av dem gammeldagse typen er det veldig lett å løfte av lokket når man må sjekke ungene.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Så bra da ser det ut somom jeg tenker i rett bane her.
Ja jeg vet jeg virker som overnervøs og hysterisk her men som sakt det er føste gang jeg har med gravide rotter og rottebarn og da vil jeg gjerne være mest mulig opplyst og forbredt på det somkansje ventes her i huset.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Stine »

Hvordan går det med henne? Har hun gått mer opp i vekt?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

hun har godt opp litt mer, men hun li forhold til søstren sin så er hun ikke så veldig aktiv liker best og lage reder og gjemme mat rundt om kring i husen dem har i bure. Hun har noe slike nykker som jeg ikke får ta i henne engang så hun tusler egentlig for se selv kan man si, men jeg prøver jo og kose mye med henne i bure da selv om hunikke er helt villig.
i går haddde hun litt tid i bure vi har gjort klar men da gikk hun bare og lette etter søstern sin så jeg lurer på hvorda jeg skal løse den delen.
Søstern er jo så omsorgfull også hun steller og dulle mye med henen. så jeg er usikker på om hun bare tuller med meg eller om hun er det. uanset så tar jeg ingen sjanser her.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Stine »

Ja, det kan høres litt ut som gravidoppførsel. Men om du er heldig kan du også bare være innbilt gravid.
Hvor mye har hun gått opp tilsammen da?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg ska si at jeg syns det er lite men vi har godt opp nesten 150 gram, men hun ser jo ut som om hun veier mye mer.
så jeg håper i det lengste at hun bare innbilder seg hele greia. Var liksom ikke unger jeg hadde i plane på disse her da, men enkelte ting kan jeg vel ikke styre.
Men hannen han oppfører seg så enormt rart hver gang hun kommer ut av bure han grynter og snøfter som en gris og sitter og venter til han får se henne og snust på henne da er alt greit og da slutter han slik gjør hanikke med den andre. da bryr han seg ikke engang.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp.

Post by Stine »

150 gr på 14 dager??? Det er enormt mye, har aldri hørt om rotter som har gått opp så mye på så kort tid.

Det vanlige ved 14 dager er fra 30-60 gr ca. Ved fødsel pleier de å veie rundt 100 gr og litt mer. Sikker på at det skjeddde på nyttårsaften?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Er det jeg begynner og bli litt usikker på jeg også for når sønn til gubben kom nå sier han at hannen hadde gjort akkurat det sammen 27. desember også altså 3 jule dag. Men han hadde bare løftet han ut og over i sitt eget bur og glemt og si det til meg.
Så mulig det kan ha hendt før også.
Uff det er jo snart tiden det da.
Heldig vis at jeg har det meste klart alt da.
så jeg tar nok ikke noen sjaser her og setter henne i føde buret i helgen så er jeg sikker.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Hjelp.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg forstår ingen ting av den rotta jeg har nå som jeg mistenker er gravis, nå har hun oppført seg som om hun virkelig skulle hvert gravid helt til i går, da var vi helt normali igen uten om vekten da, samme i dag når jeg sto opp da var hun sitt gode gammle igjen.
Skla kose og leke og klatrer rundt som om ingen ting har hent. Har til og med hvert på maisfiske i fuglebade dem har til bure.
Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro jeg, sitter og vuderer en tur til dyrlegen i morgen bare for å være sikker på at alt er som det skal med henne?
Så hvis noen har noen tips så tar jeg gjerne i mot
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply