Oppdretter-spørsmål..

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Oppdretter-spørsmål..

Post by Titovn »

Har lyst på å skaffe rotte fra oppdrettere. Vet det ikke er så mange i Norge, og bor i Vestfold, så vet om Matmor sitt oppdrett :cheer: Men har prøvd å søke opp litt noen andre i vestfold eller i nærheten, men uten serlig treff. Kan kanskje bare være med å mine dårlige søke-egenskaper?

Lurer på hvordan det er dette med å importere rotter fra Sverige og Danmark? Er dette noe man må da dra å hente selv, generelt sett? Altså, jeg regner med det, men jeg lurer på hvordan det funker sånn sett, siden jeg ønsker rotter fra hvertfall sverige :cheer: Danmark kan være litt mer problematisk, + at vi ikke har egen bil til å komme oss rundt med, men mora til samboeren min kan kanskje kjøre til en viss grad også hvis vi betaler for bensin pengene..

Hadde vært flott med litt svar, vil gjern eha noen rotter fra oppdrettere, ikke bare dyrebutikkrotter :rofl:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Stine »

Det er desverre ingen flere oppdretter i Vest-fold, men det er flere rundt om i landet. Det er som regel lett å finne transport, mange reiser rundt. Jeg reiser bla minst 2 ganger i året til Østlandet for å feks hente rotter. Det er kanskje like lett, eller lettere, som å importere.
Oppdretterlisten:

viewtopic.php?f=5&t=9358

Om du skal importere fra Danmark eller Sverige, må du først sende inn et importskjema til mattilsynet. Når du henter, skal rottene ha blitt sjekket senest 24 timer før avreise av en distriktisvetrinær, og ha fått vetrinærattest. Når de kommer hjem, skal rottene så være 30 dager i karantene. Dvs ikke i sammen luftrom som andre rotter. Dersom rottene dør eller blir syke i denne perioden skal det meldes fra til mattilsynet.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Matmor »

Det holder ikke å sende importskjemaet, man må få tillatelsen også. Saksbehandlingen ved mattilsynet koster ca. kr. 1000,- Og saksbehandleren her i Vestfold er a) temmelig uvitende om eget regelverk (eller var det til jeg fikk forklart det pr. telefon), og b) absolutt ikke villig til å bruke skjønn. M.a.o. blir du nektet import hvis du gir korrekte opplysninger. Det er bare hvis han tror du har bodd i utlandet og importerer egne rotter ved flytting at du vil få tillatelse til å importere noe annet enn laboratorierotter. Til gjengjeld aksepterer det lokale mattilsynet at du har hjemmekarantene på rottene, dvs. at de kan stå i samme hus/rom som andre rotter du måtte ha, så lenge du ikke har kontakt med andres rotter. Om det er lurt er en annen sak...

Hvis du kan tenke deg laboratorierotter er det billigere å importere dem, og enklere også, enn å få dem fra privat oppdretter i Danmark eller Sverige. To laboratorierotter med transport til Oslo (hvor de må hentes innenfor bestemte klokkeslett på en bestemt dag) koster omtrent det samme som å få behandlet en importtillatelse fra Mattilsynet. Jeg har bestilt rotter på denne måten, det samme har Stine og en del andre. Hvilken rottestamme du bestiller fra er viktig, men det kan jeg eventuelt hjelpe deg med. Hittil har jeg bare bestilt Wistar (albino), men jeg er blitt tipset om en hooded-stamme som skal egne seg godt til kjæledyr. Laboratorierotter er i alle fall svært trygt i forhold til smitte.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Titovn »

Takk for svar :cheer:

Vi får vel tenke litt på dette med labrotter hvertfall, men om det blir noe form for import for øyeblikket, er tvilsomt. Da blir det vel heller å dra litt rundt i landet og få tak i rotter :cheerful:

Igjen, takk for svar :cheesy:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

MissGuardian

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by MissGuardian »

Ikke for å kuppe tråden dinTitovn..
Men kan labrotter tilføre noe positivt til oppdrett? Kan det f.eks øke levealderen?
Ikke rart det er så få linjer i Norge med sånne priser for en papirbit :sad:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Stine »

Jeg importerer gjerne uansett om det er dyrt, men det er mange dårlige linjer i Svrige/Danmark også, derfor jeg ikke gjør det :cheer: Jeg gjør nesten hva som helst personlig for å få inn nye gode linjer.
Labrotter lever lengre i lab(iallefall Wistar Galas som jeg og Matmot har rotter fra), men det er ikke sikkert de gjør det i vanlige kjælehjem. I lab har de bla ikke myco, som gjør at risken for å få lufveislidelser er myye mindre. Men det som er bra er at de er mye forsket på. Alle sykdommer er kartlagt, og det kan derfor være lettere å finne partner.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by wollf »

1000 kr??? jegh ar aldrig måttet betale noe for papirene...
er dette vanlig å måtte betale så mye? har sendt inn nye nå og de må jeg heller ikke betale for

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by wollf »

og det har aldrig vært noe problem å få det godkjennt heller. alt de har trengt er et skriv fra oppdretter som godkjenner at rottene er fra demms oppdtett, født og oppvokst før levering...
jegh ar blitt stoppet i tollen og fikk godkjennt papirene også

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by torasrotter »

JEg har heller ikke hatt noe problemer med det, men jeg har forstått det slik at det varierer veldig fra kontor til kontor :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Larm »

Jeg har betalt 550,- for papirer 1 gang, og ingenting en annen gang, så det varierer veldig ja.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Titovn »

LItt kjipt at slik import liksom kosetr veldig forskjelige fra hvor i landet man bor?? :/
Bor i Vestfold, så hvis det da stemmer dmo du, MAtmor sier, så kan vi bare glemme import nå :sadpace:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by wollf »

men må du sende det til ditt kontor? jeg har godkjennelse på 5 nå ,skal bare hente 2. så om du finner noen kan jeg hente for deg også

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Stine »

Husk at de må være fra samme oppdretter da :wink:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by wollf »

trengs ikke...skal hente fra to forskjellige selv. er bare å spssifisere at det er flere på søknaden... går nok helt fint skal du se

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Matmor »

men må du sende det til ditt kontor
Ja. Hvis jeg prøver å sende det et annet sted, ser de på avsenderaddressen og sender brevet til riktig kontor. Eller feil kontor... slik det skjedde med brevet om hvordan vi skulle søke om import fra Storbritannia.

Når det gjelder prisen på behandling av søknaden skrev jeg faktisk klagebrev en gang, med henvisning til at denne typen søknad ikke stod på listen over det Mattilsynet fikk ta betalt for. Og fikk til svar at selv om det fantes en slik liste sto det i skriv fra departementet at det var meningen at de skulle ta betalt for det en oppgave faktisk kostet. (Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skulle koste kr. 1000,- å behandle en slik søknad!)

Post Reply