Gravid ? ?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kokosøtt

Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Jeg kjøpte ei ny jenterotte for ca ei uke siden.. :lovey:
Jeg kjøpte hun hjemme hos noen så hun kom ikke fra dyrebutikk :cheer:
Grunnen til at jeg er bekymra er at jentene og guttene ikke var skilt. :suspicious:
Hun var 5 uker, minus en dag, kan hun være gravid eller er det ALTFOR tidlig?
:sadpace:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Gravid ? ?

Post by Usagi-Zakura »

En rotteunge BURDE bo sammen med moren og søsknene sine til den er minst 5 uker. Har du noen grunn til å tro at hun er gravid?

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Usagi-Zakura wrote:En rotteunge BURDE bo sammen med moren og søsknene sine til den er minst 5 uker. Har du noen grunn til å tro at hun er gravid?
Jeg vet ikke, derfor spør jeg ! når blir de fruktbare? :crazy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gravid ? ?

Post by Matmor »

En hunrotte som er "tidlig ute" vil nok akkurat kunne bli drektig i en alder av 5 uker minus én dag, men det må også være noen som kan gjøre henne drektig. Hanrotter er senere utviklet enn hunrotter, så det er nok bare hvis hun har gått sammen med unge eller voksne hanner at hun har noen som helst sjanse for å være drektig. En av brødrene må ha en ekstremt tidlig pubertet for at det skal være mulig ellers. Biologisk sett er det kanskje mulig hvis broren har hatt en hormonforstyrrelse, men det er så lite sannsynlig at du burde kunne slappe av :rat:

Etter en uke ville du neppe kunnet se at hun var drektig, så hvis hun har fått stor mage har det nok andre årsaker :)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Gravid ? ?

Post by torasrotter »

I teorien så er det mulig, da rotter kan værefruktbare allerede ved 5 ukers alder..Men det er høyst usannsynlig.. Jeg har alltid hatt mine unger sammen med søsken helt til de er 5 uker og har aldri opplev graviditet.. De fleste oppdrettere anbefaler også at kullsøsken står sammen med mor til de er 5 uker uavhengig av kjønn :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Gravid ? ?

Post by torasrotter »

Oi det kom matmor meg i forkjøpet :crazy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Matmor wrote:En hunrotte som er "tidlig ute" vil nok akkurat kunne bli drektig i en alder av 5 uker minus én dag, men det må også være noen som kan gjøre henne drektig. Hanrotter er senere utviklet enn hunrotter, så det er nok bare hvis hun har gått sammen med unge eller voksne hanner at hun har noen som helst sjanse for å være drektig. En av brødrene må ha en ekstremt tidlig pubertet for at det skal være mulig ellers. Biologisk sett er det kanskje mulig hvis broren har hatt en hormonforstyrrelse, men det er så lite sannsynlig at du burde kunne slappe av :rat:

Etter en uke ville du neppe kunnet se at hun var drektig, så hvis hun har fått stor mage har det nok andre årsaker :)
Virker som hun har litt bollemage, men det kan være av maten...
Hun får Rat Nature, men hun skal begynne på Rat Complete, mens de gamle skal fortsette på Rat Nature :goofy:
Ønsker meg sånne små, nusselige rottebabyer :lovey:

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Når begynner man å se at de ar gravide?
Jeg vet at de skal unngå stress, er det noe mer... Renslighet, ekstra stell eller lingnene jeg kan gjøre, sånn i tilfelle :cheesy:
Hvis hun er gravid, HVIS, så vil jeg at hun skal ha det bra :grin:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gravid ? ?

Post by Matmor »

Jeg synes ikke du skal ønske deg at hun er drektig :trist: For det første er hun bare jentungen, denne vesle rotta. Det blir som om en 12-14-årig menneskejente som får barn. For det andre vet du ingen ting om faren. Det er ikke sikkert at han er noe bra papir... For det tredje risikerer du at du må ut med en mindre formue i veterinærregninger og utstyr, og sliter med å få solgt ungene etterpå.

Det er fullt av tråder her inne på Genetikk og avl, startet av eiere som frykter eller har oppdaget at rotta er drektig. Hvis du leser noen av dem tenker jeg du får svar på spørsmålene dine.

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Matmor wrote:Jeg synes ikke du skal ønske deg at hun er drektig :trist: For det første er hun bare jentungen, denne vesle rotta. Det blir som om en 12-14-årig menneskejente som får barn. For det andre vet du ingen ting om faren. Det er ikke sikkert at han er noe bra papir... For det tredje risikerer du at du må ut med en mindre formue i veterinærregninger og utstyr, og sliter med å få solgt ungene etterpå.

Det er fullt av tråder her inne på Genetikk og avl, startet av eiere som frykter eller har oppdaget at rotta er drektig. Hvis du leser noen av dem tenker jeg du får svar på spørsmålene dine.
Jeg ønsker ikke at hun er gravid, for det vet jeg at de ikke har godt av..
Men ønsker meg rottekull.. Vurderer å sette kull på hun når hun blir gamlere :grin:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gravid ? ?

Post by wollf »

jeg vil ikke anbefale det da du ikke vet noe om henne
les litt her

http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Men er det noen som vet noe tegn på at hun er gravid ?
En venninne av meg sa at når hun har en stripe på magen som ikke går bort av at du stryker på den, så er hun gravid..
'Hun har ei sånn stipe..
Begynner hun å nappe av seg pels?
Spennnene blir større og tydeligere?
Jeg bare lurer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gravid ? ?

Post by Matmor »

Jeg tror ikke en slik stripe er noe sikkert tegn, for jeg har ikke sett den på de to drektige hunnene jeg har hatt her, og jeg har heller ikke lagt merke til det på bilder av drektige rotter lagt ut på internett.
Faktisk er det ingen ting som er "sikre tegn" på at det blir babyer, annet enn små, rosa, pipende klumper i buret! Falsk drektighet er svært vanlig hos rotter som har vært parret.

Men bortsett fra
*vektøkning og
*økning i magemål
er det en del tegn som av og til sees hos drektige rotter/rotter som tror de er drektige, og som kan tyde på drektighet. Det er
*temperamentsforandringer
*hårløshet rundt nipplene
*økt redebyggingsaktivitet
*tretthet

Hvis hun ser drektig ut er det best å anta at hun er det. Sett igang å lese tips på forumet, men har du gjort noen forsøk på å kontakte hun som solgte rotta og hørt om hvilke hanner hunrotten din kan ha vært i kontakt med? Hun bør i alle fall få tilbakemelding om at slikt må hun ikke finne på hvis denne unge hunnen er solgt drektig.

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Ja, troor hun er gravid :trett:
Hun har litt bollemage, litt veldig bollemage, jeg kjenner sånne greier i magen hennes og hun har begynt å bli litt hippetihopp... Og hun begynt å gnage mer og fikser bolet og saker... Nipplene har blitt mer synlige... :sjokkert:
Men vet ikke, ikke sikker enda, skal jeg bytte bur?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Gravid ? ?

Post by torasrotter »

Ja sett henne for seg selv i et litt lavt bur, og med et lite hus inni og noe å lage rede av :cheerful: Det er lurt å ikke ha hengekøyer ol, i buret sånn at hun ikke føder i de,men i huset der det er trygt og varmt :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply