EN oppdretters kunnskap.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

EN oppdretters kunnskap.

Post by Titovn »

På de fleste rottesider/forumer står det, at hvis man ønsker å starte et oppdrett, bær man grunnleggende/litt genetikk osv.

Hva forventer dere at en oppdretter har av kunnskap innen genetikk?
Hva mener dere er nok kunnskap innen dette emnet for at man kan starte et oppdrett?

LItt nysgjerrig her på hva andres meninger er :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: EN oppdretters kunnskap.

Post by Matmor »

Det er to måter å se det på: den ene er at man skal kunne genetikken for å klare å forutse hvilke farger og tegninger rottene kan få i en parring, slik at man klarer å planlegge "spennende" kull med mye variasjon eller sjeldne varianter.

Den andre er at man skal kunne genetikken for å vite hvilke tegninger og farger som kan føre til bestemte sykdommer, helseplager, nedsatt fertilitet etc, slik at man er på vakt overfor disse problemene. Og for å vite om arvelige sykdommer og skavanker som IKKE er forbundet med farger og tegninger, som det er mange fler av. Å ha et forhold til statistikk så man kan si noe om sannsynligheter. Og å vite hvilke faktorer man faktisk kan arbeide med over få generasjoner med planmessig avl, og hvordan det kan gjøres. Dessuten å ha innsikt i hva man ikke kan gjøre så mye med.

De fleste som lærer seg "grunnleggende genetikk" tenker dessverre bare på den første. Det er den andre som er viktig...synes jeg.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: EN oppdretters kunnskap.

Post by Titovn »

Tusen takk for svar :cheer:

Ja, er nok nr. 1 som folk tenker mest på.. Jeg personlig syns også at nr. 2 er viktigst - utseende er bare et bonus.

Har selv lyst til å bli en oppdretter, men jeg stresser ikke. Tar meg god tid til å lære om rottene og da avl også selvfølgelig :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Post Reply