Langtidsplaner for Fibergutter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Langtidsplaner for Fibergutter

Post by Matmor »

Jeg begynner allerede å lufte avlsplaner for Fiberguttene, siden det er mye som skal falle på plass før det blir noe av dem. Enderlige planer legges ikke før kort tid før parring.

Jeg håper å få brukt gutta mine til to kull en gang mellom 12 og 18 måneders-stadiet, altså ca. oktober 2011- mars 2012 avhengig av hva som finnes tilgjengelig av hunrotter. Om det blir samme han som brukes to ganger, eller to forskjellige hanner som brukes én gang kommer selvsagt an på hvordan de utvikler seg. Foreløpig har de alle fire taklet introduksjon i verste pøbelalder til en eldre kastrat og holder minimumskravet mitt eller bedre - men vi har jo sett at hanner kan slå om på et senere tidspunkt også.

For å unngå å spre genene deres på alt for mange slekter, slik at alt blir innavl i neste generasjon, er jeg mest interessert i å finne enten to hunrotter som er i nær slekt med hverandre (søsken eller mor og datter), eller rotter som ikke har så mange slektninger fra før av i det norske tamrottemiljøet.

Farger har lite å si, men jeg vil helst unngå albino, siamese, himalaya for å holde nogenlunde styr på farger, tegninger og bliss.
Jeg vil prøve å unngå bliss og husky-tegninger av samme årsak. Om rotta skulle bære disse fargene og tegningene er ingen katastrofe.

Hunrottene bør være av en rolig type da høyt aktivitetsninå/hyperaktivitet er et trekk i slekten på farssiden. Det bør også være lite (helst fritt for) jursvulster som kommer før 16 måneders alder, og hormonell adferd hos hunnene. M.a.o. ønsker jeg minimum helseopplysninger fra foreldres søsken på i alle fall en side, og helst mer, spesielt hvis det er kort mellom generasjonene på morssiden.

Fordelen med Fiberguttene ser foreløpig ut til å være:
Få nære slektninger i avl
Brukbart gemytt (den/de som brukes i avl vil være bedre enn "brukbare")
God gjennomsnitts- og medianalder på farssiden, god helsestatistikk på morssiden
Meget god oppfølging fra kunder til to generasjoner!

Jeg henviser ellers til trådene "7 g og Gummianka" og egne hjemmesider for informasjon.

Vet du om et kull eller importhunner som kan være interessante, så ta kontakt. Siden jeg er så tidlig ute er det godt mulig hunnene ikke er født ennå...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Langtidsplaner for Fibergutter

Post by torasrotter »

legger et innlegg på avlsdebatt...
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Langtidsplaner for Fibergutter

Post by Matmor »

Takk, tipset skal sjekkes ut. Det er bare å fortsette å skrive i tråden her hvis det skulle dukke opp mer.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Langtidsplaner for Fibergutter

Post by wollf »

pudding leter etter hanne, ungene til ion og draxxus kan kanskje brukes og jentene fra sverige som kommer...

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Langtidsplaner for Fibergutter

Post by Larm »

Marvel leter etter en hunn :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Langtidsplaner for Fibergutter

Post by Matmor »

Det blir for lenge å vente for første kull på Pudding i forhold til at Fibergutta skal bli et år, vel? Jeg kommer til å følge med på ungene etter Ion og Draxus pluss svensker. Men jeg tviler på at det blir aktuelt med kjønnsskifteoperasjon på gutta for å tekkes Marvel :thhpt:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Langtidsplaner for Fibergutter

Post by Larm »

Tenkte i forhold til Marlen sin :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Langtidsplaner for Fibergutter

Post by wollf »

får se da larm, er jo planer om å flytte mot bergen til høsten;)
bra vi kan ha en slik åpen diskusjon som dette.

Post Reply