Er rotta gravid?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Takk for tips, ja jeg får prøve, håper det funker! :)

Jeg bor i Horten/Vestfold ^^

Men er litt forvirret.... Hun er enda feitere enn før og man kan se, når hun strekker seg, tegn til nippler i en rekke under pelsen... dette kunne jeg ikke se før. Hun ser litt... eh... bulkete ut...? x) Hun er også ganske lite aktiv. Har til og med litt problemer å hoppe opp på det lille huset hun bor i...
Men hun skulle jo ha fått ungene for lenge siden isåfall?
Er det fremdeles muligheter for at hun kan være gravid?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Er rotta gravid?

Post by Stine »

Om hun er gravid nå er det ikke fra dyrebutikken iallefall!

Rotter går gravide i kun 21-24 dager vanligvis og det er over en måned siden du skrev det første innlegget.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Eneste rotta hun har vært i kontakt med da er jo rotta mi som jeg hadde fra før?

Hvor gamle må de være før man tydelig kan se hvilket kjønn de er? Hvis det viser seg at lille, søte Lotta er en mann, så må jeg nok gi bort My forde, men det er mer positivt da... sånn egentlig... : ) Da har hun ihvertfall en grunn til bitingen :P

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Er rotta gravid?

Post by Stine »

Om hun(han) er en gutt vil det vises veldig tydelig! Allerede fra de er rundt 4 uker har de digre testikler under halen som man ikke akkurat kan unngå å se :P
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Ok, det er bra, da er det ihvertfall ikke en gutt :)

..så da kan hun umulig være gravid? bare litt lubben?

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Jeg tok henne på fanget i sta, noe jeg ikke har gjort på lenge. Det er litt vanskelig å få tak i henne fordi hun løper unna hendene mine, men hun viser ingen tegn til å ville bite etter de når jeg får henne i et hjørne og tar tak i henne. Jeg løfter henne forsiktig på fanget også går hun litt rundt der. :) Litt sånn "hvor er jeg" følelse, men ellers ganske rolig, etter bare noen minutter begynner hun å vaske og stelle seg oppå der, er ikke det et godt tegn? Men hun gikk av og til bort til fingrene mine, og den ene gangen bet hun. Jeg lot hånden bare være der, ga fra meg noen pipelyder til hun slapp. Det var som om hun gomla på fingeren.
Jeg begynte selvfølgelig å blø.
Hun gjorde egentlig ikke noe spesielt, fikk lov til å klappe henne osv, og hun klatra på meg uten å bite meg, unntatt den ene gangen på fingeren. Jeg stoler ikke helt på henne så blir litt nærvøs når hun nærmer seg bar hud, men det går egentlig helt fint :) Prøvde å gi henne noen godbiter, men de ville hun ikke ha.. :P

Men... jeg skjønner at det vil ta litt tid å få henne tam.. og jeg vet ikke engang om jeg gjør det riktig eller om det vil funke i det hele tatt så jeg tror jeg har bestemt meg for å gi henne bort...

For de som kan litt om rotter, gjerne har fler og som kanskje kan være interessert:

Hun er en søt, liten rotte. Søker oppmerksomhet hele tiden og er snill og grei bortsett fra dette med bitingen på fingre. En annen ting er at hun ikke er så glad i å bli løftet, løper litt unna hendene når hun skjønner hva som skjer. Men jeg tror at hvis dere gir henne tid til å bli kjent med dere så kan hun bli en veldig fin rotte! Hun går btw også kjempebra med den andre rotta mi nå, det var nok bare en slags fase? eller noe... :) Så tror nok hun vil bo med andre rotter, men det tror jeg de fleste vil ^^. Hun er litt smålubben, men det forsvinner nok bare hun får større bur og får løpe mer fritt på gulvet ^^
Det følger desverre ikke med noe da jeg ikke har så mye utstyr enda...
Bor i Horten i Vestfold.
Hvis du tror du kan ta vare på det lille nurket mitt, så plis ta kontakt! Jeg kan ha rottene i samme bur osv, men jeg kommer ikke til å kunne gi henne den oppmerksomheten hun trenger. Jeg vet at rotter ikke måå ha kontakt med mennesker så lenge de har andre rotter, men det er jo det som er best for dem?

Så plis, hadde vært kjempesnilt! Kan sikkert få vist noen bilder på mail eller noe om interesse ^^

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Er rotta gravid?

Post by Niana »

Lotta95 wrote:Jeg tok henne på fanget i sta, noe jeg ikke har gjort på lenge. Det er litt vanskelig å få tak i henne fordi hun løper unna hendene mine, men hun viser ingen tegn til å ville bite etter de når jeg får henne i et hjørne og tar tak i henne. Jeg løfter henne forsiktig på fanget også går hun litt rundt der. :) Litt sånn "hvor er jeg" følelse, men ellers ganske rolig, etter bare noen minutter begynner hun å vaske og stelle seg oppå der, er ikke det et godt tegn? Men hun gikk av og til bort til fingrene mine, og den ene gangen bet hun. Jeg lot hånden bare være der, ga fra meg noen pipelyder til hun slapp. Det var som om hun gomla på fingeren.
Jeg begynte selvfølgelig å blø.
Hun gjorde egentlig ikke noe spesielt, fikk lov til å klappe henne osv, og hun klatra på meg uten å bite meg, unntatt den ene gangen på fingeren. Jeg stoler ikke helt på henne så blir litt nærvøs når hun nærmer seg bar hud, men det går egentlig helt fint :) Prøvde å gi henne noen godbiter, men de ville hun ikke ha.. :P

Men... jeg skjønner at det vil ta litt tid å få henne tam.. og jeg vet ikke engang om jeg gjør det riktig eller om det vil funke i det hele tatt så jeg tror jeg har bestemt meg for å gi henne bort...

For de som kan litt om rotter, gjerne har fler og som kanskje kan være interessert:

Hun er en søt, liten rotte. Søker oppmerksomhet hele tiden og er snill og grei bortsett fra dette med bitingen på fingre. En annen ting er at hun ikke er så glad i å bli løftet, løper litt unna hendene når hun skjønner hva som skjer. Men jeg tror at hvis dere gir henne tid til å bli kjent med dere så kan hun bli en veldig fin rotte! Hun går btw også kjempebra med den andre rotta mi nå, det var nok bare en slags fase? eller noe... :) Så tror nok hun vil bo med andre rotter, men det tror jeg de fleste vil ^^. Hun er litt smålubben, men det forsvinner nok bare hun får større bur og får løpe mer fritt på gulvet ^^
Det følger desverre ikke med noe da jeg ikke har så mye utstyr enda...
Bor i Horten i Vestfold.
Hvis du tror du kan ta vare på det lille nurket mitt, så plis ta kontakt! Jeg kan ha rottene i samme bur osv, men jeg kommer ikke til å kunne gi henne den oppmerksomheten hun trenger. Jeg vet at rotter ikke måå ha kontakt med mennesker så lenge de har andre rotter, men det er jo det som er best for dem?

Så plis, hadde vært kjempesnilt! Kan sikkert få vist noen bilder på mail eller noe om interesse ^^
Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal gi henne bort.. Fordi du ikke har fått henne helt tam enda? Eller fordi du er redd for at hun skal bite? Har du henne alene, og hvor lenge har du hatt henne?
Min Pippin bet meg i fingeren en gang så jeg begynte å blø, men jeg fortsatte å håndtere han hver dag og kose/leke med han. Swarley liker ikke å bli løftet, som du skriver at din rotte heller ikke liker, det er kanskje bare sånn personligheten deres er.

Det er jo veldig synd hvis du gir opp på henne, nå som du selv skriver at hun har begynt å tolerere å bli satt på fanget osv.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Det er ikke det at jeg gir opp, for min del vil jeg veldig gjerne fortsette med henne.... :/

Nei hun står ikke alene nå, så sånn sett er det greit. Jeg har jo holdt på med henne en stund og egentlig er hun grei, er kun bitingen og da klarer jeg ikke helt å stole på henne.
Jeg har hatt henne i noen måndter nå og jeg skal selvsagt ikke gi opp enda, men jeg er nybegynner... jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere slike rotter. Hun har aldri vært redd meg btw. Har alltid kunne hatt henne på fanget ; )

og hun har ikke bitt meg bare en gang, men fem... :/. hun biter tak i fingeren med en gang hun får sjansen virker det som. Men er som sagt bare fingrene. Prøver å ikke ta bort hånden, men det blir jo en slags refleks...

Jeg håper at ingen tror at jeg bare gir henne opp og bytter henne ut pga en liten utfordring. Det er bare det at jeg føler at jeg ikke får noe bra forhold til henne... Men skal som sagt ikke gi opp enda selv om fingrene mine ser ut som kjøttkaker... : )

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Er rotta gravid?

Post by Niana »

Var ikke meningen å si at du gir opp for lett, eller er en dårlig eier på noen måte. Jeg bare skjønte ikke helt hva som var grunnen til at hun burde gis bort. Men jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å ha en agressiv rotte, vanskelig å knytte nærere bånd til henne om du føler du ikke kan stole på henne.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Ja, skjønner. Var kanskje ikke helt klar på hva jeg mente ^^
Menmen, jeg har faktisk fått litt respons på henne på finn, så får vi se hvordan det går : )

krissa
Pinky
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2011, 21:55
Location: Tromsø

Re: Er rotta gravid?

Post by krissa »

Har du funnet ut om du skal beholde henne? :)

Lotta95
Pinky
Posts: 16
Joined: 06 Aug 2011, 22:16

Re: Er rotta gravid?

Post by Lotta95 »

Ja, jeg har bestemt meg for å bli kvitt henne. :( Hun har blitt verre med den andre rotta mi, nå går de ikke sammen i det hele tatt.... Og selv om jeg har latt henne bite meg mange ganger for så å lage pipelyder så ser det ikke ut til at hun vil gi seg, tvert imot... Jeg har heller ikke fått noe respons på anonsen på finn, så jeg tror ikke jeg har noe valg... :(

Post Reply