Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by utmeldt »

Hei alle sammen :cheer:

Nå har jeg snakket med ei jeg kjenner via ildermiljøet som har drevet med rotteoppdrett tidligere, fikk servert noen påstander som jeg lurer på og tenkte kansje dere ville hjelpe da jeg virkelig vil ha rett info og finner noe av det hun sa lite trolig. Nå sier jeg ikke at hun lyger, men at jeg trenger mer en hennes ord for å tro at det hun hevder er sant :wink:

Hun sa bla. at hun hadde fanget en vill rotte og parret med en tam for å få en bedre linje. Men det har jeg egentli vanskelig for å tro iom. at man har avlet på rotter siden 1800 tallet for nettopp å få vekk noen av de egenskapene som ville rotter har. feks agressivitet, teritoriell atferd osv ? eller har jeg missforstått?
Ville det ikke tatt fryktelig lang tid å avle vekk den uønskede atferden som man finner hos ville rotter ? Mer en to år iallefall? (hun holdt på med oppdrett i to år)
Hun påsto også at hennes rotter hadde ei gjennomsnittlig levetid på 4,5 år og hun gjorde et stort nummer av at de var renraset Rattus Norvegicus :sarcastic:
Men er ikke alle Tamrotter av typen Rattus Norvegicus(brunrotte)? det er det jeg mener å ha lært og lest overalt...
Og har det vært vanlig med så lang levetid ?
Hun sa også at rottene hennes fra den linja ble 1,5 kg, men det er jo på strl med en ilder jo!!! :gasp:

:hm:

Noen tanker ?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by wollf »

Tenker det der er en stor posjon tull. Du har rett i det du sier. Ville ikke stolt på det. Har hun dermed vært oppdretter gjennom ntf og noen av hennes linjer finnes hos våre røtter er det ønskelig at du sender en pm så jeg får vite om det:-)

utmeldt

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by utmeldt »

Det var det jeg tenkte ja... Virka liksom litt merkelig hele greia.... uffe!! jeg som tenkte jeg hadde funnet meg en mentor :trett:
JAJA! Siden jeg ikke har planer om oppdrett før om noen år har jeg god tid til å finne en annen som er villig til å lære meg opp :grin:

Hun har ikke vert i forbindelse med NTF på noen måte, men kan godt spørre henne om hun vet hvor linja har sprett seg og om det er mulig at den er avlet videre på :cheer:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by Christi »

Det er jo ikke umulig selve det at hun har blandet ville R.norvegicus med tamme, de er jo ikke akkurat uvillige til å parre seg ...sa hun noe om gemyttet på avkommet ?

Det stemmer at avl på atferd har tatt lang tid, men det finnes jo variasjoner innen aggressjon hos ville rotter også.

Ang størrelsen vet jeg at det finnes labrottelinjer der 1 kg i voksenvekt er vanlig, så det er fullt mulig.

Det hadde vært interessant å høre mer fra hennes erfaringer med avl på villrotter - selv om det ikke er noe jeg ville anbefalt så er det spennende å høre om resultatene når "skaden" allerede har skjedd.

Til slutt ang alder : kjenner flere som hadde rotter for 10-15 år siden som ble langt over 3 år, jeg tror dårlig avl og økningen i kreft i tamrottebestanden har stor skyld for at levealderen har gått så drastisk ned. For 10 år siden var hverken rotter eller reptiler like populære som nå, så avl på rotter ble hovedsakelig gjort av interesserte og flinke oppdrettere.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by wollf »

Spør oppdretterne på ntf om mentor

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by Matmor »

De labrottelinjene hvor hannene veier 1 kg har ikke levetid i nærheten av 4,5 år... Sprague Dawley kan godt komme opp i 1 kg, men de har ikke godt av det. Levetiden deres er gjerne litt over to år hvis man passer på at de ikke eter for mye, så vidt jeg husker. Jeg vet ikke hvor gamle de enda feitere Zucker-rottene blir, men der er rottene med fedmemutasjonen sterile, og de har nedsatt immunforsvar i tillegg til en hel rekke andre sykdommer. (Harlan laboratorier )
http://www.blackwellpublishing.com/aphm ... 4&id=73223
Jeg er rimelig sikker på at gjennomsnittlig levetid ligger lavere enn for Sprague Dawley.

Og forskjellen mellom 1 kg og 1,5 kg er ganske stor :wink:
Så jeg finner både vekten og kombinasjonen av vekt og helse ganske usannsynlig.

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by Usagi-Zakura »

Er det i det hele tatt lovlig? Hun vil jo da holde et vilt dyr i fangenskap, noe som jeg er temmelig sikker på at er ulovlig. Jeg vet ikke hvordan det gjelder for avkom av et tamdyr og et villdyr men jeg tviler på at de blir særlig tamme.
Jeg tenker litt på ulvehunder som enkelte syns det er kult å ha, men selv disse vil aldri bli så tamme som en hund, og siden de ikke frykter mennesker kan de bli farligere enn en ekte ulv. (Ikke at rotter flest er farlige, men tviler på at det blir et veldig koselig kjæledyr).

utmeldt

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by utmeldt »

Jeg for min del tror at som Wolf sa " dette er en stor porsjon tull" :wink:

Hun sa at i tre generasjoner var rottene helt umulige og beintøffe men så ble de mildere siden hun brukte de mildeste dyra fra hvert kull i avl. noe som er logisk og funker over lang tid. Men det burde jo tatt mye mer en bare tre generasjoner for å avle vekk villrottas temperament!
Se på savannah katten, den er regnet som villkatt helt til F5. Først da begynner temperamentet å roe seg, men den er langt ifra huskatt enda.

Det er jo rimelig stor forskjell på 3 og 4,5 år da, jeg er klar over at tamrotter mer eller mindre er sundavlet og har dermed fått lavere levetid. men 4,5 år er mye når det er snakk om gjennomsnittsalder.

Når det gjelder vekta så mente hun at han hannen hennes var i ypperlig form og ikke feit enda han veide 1,5 kg. Noe jeg har vannskelig for å tro på desverre.

så over til det etiske med dette, å fange ei vill rotte ved hjelp av katt i sele og dermed sette den i bur for å drive avl på den er helt sinnsykt slemt gjort spør du meg!!
Ikke den etikk og moral man ønsker hos en oppdretter iallefall! :wink:

Takk for tipset ang mentor Wolf :grin:
Får høre om noen er interessert i å lære opp ei frøken oppi nord :cheer:
Litt OT men om jeg starter rotteri så blir det det Nordligste i hele Norge så vidt jeg veit , og gud vet at vi trenger oppdrettere her oppe!!! men det er flere år fram i tid da og mye kan endres på den tiden ^_^

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by Tonje Lenore »

Jeg vil også tatt mye av det som en stooor porsjon tull ja :wink:

Vil nok tro at det ikke skal være så vanskelig å skaffe mentor, syns det er fint også at du
engasjerer deg med å få det, da man får veldig mye ut av det i tillegg til riktig info :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by anita »

Usagi-Zakura wrote:
Jeg tenker litt på ulvehunder som enkelte syns det er kult å ha, men selv disse vil aldri bli så tamme som en hund, og siden de ikke frykter mennesker kan de bli farligere enn en ekte ulv.
Du tenker på ulvehybrider - ulvehunder inneholder ikke mer ulv enn det er fulgl i fuglehunder og elg i elghunder. Og det er vi alle glade for :happy:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by Niana »

anita wrote:
Usagi-Zakura wrote:
Jeg tenker litt på ulvehunder som enkelte syns det er kult å ha, men selv disse vil aldri bli så tamme som en hund, og siden de ikke frykter mennesker kan de bli farligere enn en ekte ulv.
Du tenker på ulvehybrider - ulvehunder inneholder ikke mer ulv enn det er fulgl i fuglehunder og elg i elghunder. Og det er vi alle glade for :happy:
Sånn helt tilfedligvis så må jeg nevne at min mor skal få seg irsk ulvehundvalp på søndag :lovey:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by Usagi-Zakura »

anita wrote:
Usagi-Zakura wrote:
Jeg tenker litt på ulvehunder som enkelte syns det er kult å ha, men selv disse vil aldri bli så tamme som en hund, og siden de ikke frykter mennesker kan de bli farligere enn en ekte ulv.
Du tenker på ulvehybrider - ulvehunder inneholder ikke mer ulv enn det er fulgl i fuglehunder og elg i elghunder. Og det er vi alle glade for :happy:
Ulvehybrider blir jo også kalt ulvehunder (tenker jo ofte på boka/filmen Ulvehunden, hvor hovedpersonen er 1/4 husky og 3/4 gråulv) men jeg vet at det er noe annet enn rasen irsk ulvehund.
Men for å få det klart; jeg tenkte på ulvehybrider.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by torasrotter »

Den er vell streng tatt halvt ulv halvt hund er den ikke det?? :crazy: Jeg er iallefall veldig glad for at Elghund ikke har elg i seg, det kunne fort blitt et veldig rart dyr :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by wollf »

Usagi-Zakura wrote:Er det i det hele tatt lovlig? Hun vil jo da holde et vilt dyr i fangenskap, noe som jeg er temmelig sikker på at er ulovlig. Jeg vet ikke hvordan det gjelder for avkom av et tamdyr og et villdyr men jeg tviler på at de blir særlig tamme.
Jeg tenker litt på ulvehunder som enkelte syns det er kult å ha, men selv disse vil aldri bli så tamme som en hund, og siden de ikke frykter mennesker kan de bli farligere enn en ekte ulv. (Ikke at rotter flest er farlige, men tviler på at det blir et veldig koselig kjæledyr).
det er ikke helt sant. har selv hatt en ulvehybrid, og det er den beste hunden jeg har hatt. mest trofaste også. men han hadde en del ville instinkter som var vanskelige, seperasjonsangst, mataggresivitet, fluktinstinkt, og nedgraving av mat var problemer hos han. men de samme problemene kan du finne hos vanlige hunder også. men derimot ville ikke en vanlig hund taklet alt det timber gikk igjennom på en like bra måte som han gjorde..

men er litt OT her.. sorry

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Merkelig samtale med tidligere oppdretter!

Post by wollf »

Code: Select all

Ulvehybrider blir jo også kalt ulvehunder (tenker jo ofte på boka/filmen Ulvehunden, hvor hovedpersonen er 1/4 husky og 3/4 gråulv) men jeg vet at det er noe annet enn rasen irsk ulvehund.
Men for å få det klart; jeg tenkte på ulvehybrider.
wolfdog er igjen noe annet enn ulvehund.
sarloos og tsjekkisk ulvehund er hunder, men bare nærmere beslektet ulv enn våre andre domestikerte hunder.

men for å være helt korrekt så er det ikke hybrider, de er forplantningsdyktige og kan derfor ikke kalles hybrid. på samme måte som en villrotte og en tamrotte ikke vil kunne alles hybrid. det er kun en mix, eller blanding mellom tam og vill

Post Reply