ida

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Oppdrett

ida

Post by Oppdrett »

hei halle sammen

jeg har planer om å starte som oppdretter :? .....jeg har hett erfaringer med 3 rotte kull men alikevel ønsker jeg å få råd av dere proffe oppdrettere :) .

jeg kan det meste om avel .og valg av avels dyr..

men er det noe viktig dere der ute kan fortelle meg???

jeg føler nemelig at jeg bør vite mer får å kunne sette meg inn i selve avelen..

jeg vil helst ikke skade rottene på noen måte eller gjøre noe feil...


Tahhnemmelig får svar
Hilsen ida

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det var ikke så lett å finne ut hva du er ute etter i innlegget ditt. Du sier at du vet det meste, og har erfaring, men du etterlyser noe du bør vite. Det er ikke alltid så lett å svare på, men jeg synes at NTF sin avlsveiledning tar for seg det meste, så det er bare å lese den ut og inn. Der finner man svar på utrolig mye.

http://awas.nvg.org/rats/NTF/avlsraad/veiledning.html
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og i tillegg kan du lese det jeg har skrevet om avl i faq'en:
http://awas.nvg.org/faq/

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Dessuten kan det jo være nyttig å tenke gjennom målene for oppdrettet. Hva ønsker du å oppnå? Hvilke verdier står du for?

Hvordan stiller du deg til antall rotter per eier? Skal man satse på å ha få avlsdyr til tross for at mange rotter ikke kan brukes til avl eller skal man satse på å ha mange rotter hjemme, slik at man har flere valgmuligheter? Passer det du kommer fram til med dine forutsetninger?

Det er mange spørsmål man bør stille seg selv før valgene tas.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

ida

Post by ida »

hei....

jeg har tenkt mye på hvorfor jrg vil bli oppdretter...og det er vel fordi jeg har vert mye borti rotter med dårlige gener og som er aggressive.....

har lest NTF avels vei ledning og har fått greipå mye om avel ...har lest Heidis rotte faq og har lert mye....

jeg tenker veldig mye på å bli oppdretter men fortsatt er jeg ikke helt sikker....det er jo et veldig stort annsvar å drive med avel...så jeg tenker mye over det å bli oppdretter.....

hilsen ida... :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hei Ida! Da gjør du hvertfall mye mer enn mange andre som setter unger på rottene sine! At du vil hjelpe til med å forbedre temperament og helse hos rottene er veldig positivt. Men det gjør også at det blir mye vanskeligere å finne gode avlsrotter, og man må virkelig se kritisk på seg selv og sine egne rotter før man bestemmer seg for en parring. Det er ikke nok at man selv synes en rotte er søt og snill, eller at man bare mååå ha et kull på denne rotten fordi man selv vil beholde en unge. Det gjør også at man kanskje ender opp med mange færre kull enn det man gjerne vil ha, fordi man ikke finner passende avlsrotter.

ida

Post by ida »

Hei!!!! jeg er klar over at det vil bli vannerskelig å finne passende avels rotter ja....Jeg har to rotter fra samme linje ...de har aldrig vert aggresive mot andre rotter ,eller mennesker ...de er to jenter da ...Men får å bli oppdretter må mann jo også ha gode hannrotter..det vil ikke bli lett å skaffe..Men det er jo bare å prøve å finne hannrotter fra en god linje...
Ingen planer er helt klare enda...

Hilsen ida :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Skal man tenke taktisk er det nesten viktigere å ha gode hanner enn hunner, siden hanner må være minst 12 mnd for å kunne brukes i avl, mens hunner kan brukes når de er 5 mnd. gamle og "varer ikke" så lenge som det hannene gjør!!

Det er litt av noen puslespill som skal gå opp! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked