Matmor wrote:
Personlig selger jeg heller til en 15-åring med tillatelse fra foreldrene (etter å ha snakket med foreldrene og funnet ut at de er ansvaret bevisst) enn en 18-åring som fortsatt bor hjemme, hvis jeg mistenker at rottene ikke er populære... men det er nå min mening. Jeg tror det er mye større sannsynlighet for at rotta får det bra hvis foreldrene er med på laget enn hvis de motsetter seg rotteholdet!
Såklart er en 15 åring med foreldrene med på spillet bedre en en hjemmeboende eller nyutflytta 18åring med dårlig råd og lite tid+ mulige sure foreldre pga rottekjøp , men nå har det seg slik at jeg ikke selger til slike personer(det trodde jeg var en selvfølge) Jeg har en ganske omfattende utplukkingsprosess av kjøpere og jeg er veldig trygg på at de som har havnet på lista mi også har tid, råd og lyst på rotter. Jeg ville ikke solgt til dem dersom noen av disse tingene manglet det sier seg selv! :cheerful:
Jeg har satt 15 år som aldersgrense fordi jeg personlig ikke føler meg komfortabel med å selge til en 12-13 år gammel unge, sorry men slik er det bare og det kan jeg gjøre veldig lite med :cheerful:
Jeg synes ikke at voksne skal kjøpe smådyr som leker til ungene sine! Men det stiller seg såklart annerledes dersom det er en voksen som ønsker seg rotte og det er en unge eller fler i husstanden, for da kjøpes ikke rottene som et leketøy til ungene men som et kjærledyr for de voksne som også ungene kan ha glede og ta lærdom av, et kjærledyr for hele familien med andre ord.
Dette betyr at om en 15 åring med foreldre har lyst til å kjøpe rotter hos meg så er det mulig med rett mengde info og noen timers samtale på telefon, stort nok bur og godt nok utstyr, også må jeg ha magefølelsen også. men jeg selger absolutt ikke rotter som leketøy til unger yngre en det! Jeg har hatt veldig mange som ønsker en rotte til sin 10-13 år gamle datter eller sønn slik at de kan ha noe å styre med, da anbefaler jeg heller en playstation. Den går ikke for lut og kaldt vann dersom ungen mister interessen :thhpt:
Men dette er hvordan JEG velger å drive oppdrett og jeg respekterer at andre har sine egne metoder, personlig frihet og mangfold er en fin ting :jepp: