rotteslekter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

rotteslekter

Post by Anniken.HH »

Så jeg satt og tenke, og kom fram til at ikke jeg hedde svar på det jeg lurte på, men det er det nok flere her inne som her :)

hvor mange rotteslekter er det som blir avlet videre på?
Da tenker jeg ikke at to søstre som får hvert sitt kull starter en ny linje. Jeg lurer på hvilken linjer som fortsatt kan brukes i avl uten fare for innavl
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotteslekter

Post by Matmor »

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår spørsmålet ditt. Bruken av ordet "linje" er problematisk, for det betyr egentlig at man snakker om en gruppe sterkt innavlede rotter i utgangspunktet. Mine engelske importer og deres innavlede avkom kan sies å komme fra linjer. men de andre rottene jeg har, og som de andre oppdretterene du ser har lagt ut kull, har ikke linjer. De har rotter som er mer eller mindre beslektet.

Det jeg tror du prøver å spørre om er: "hvor lett er det å finne partnere som er ubeslektede nok til stamtavlerotter i Norge". Svaret på det er at innimellom sliter vi, og at det er årsaken til at vi importerer og/eller bruker rotter med ukjent bakgrunn. I og med at NTF krever at avvik fra avlsveiledningen føres opp i salgsannonser for rotteunger, og innavl er avvik fra avlsveiledningen, regner vi ut innavlsprsent for de kullene som produseres. Med unntak av de linjekullene jeg har produsert er den vanligvis ikke høyere enn 6.25, og ofte 2 eller under.

Jeg vet ikke om det hjelper, siden jeg ikke er helt sikker på hva du spurte om.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: rotteslekter

Post by Anniken.HH »

det var akkurat det jeg spurte om xD
KLarte bare ikke formulere det, tydeligvis, takk ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: rotteslekter

Post by Anniken.HH »

Anniken.HH wrote:Så jeg satt og tenke, og kom fram til at ikke jeg hedde svar på det jeg lurte på, men det er det nok flere her inne som her :)

hvor mange rotteslekter er det som blir avlet videre på?
Da tenker jeg ikke at to søstre som får hvert sitt kull starter en ny linje. Jeg lurer på hvilken linjer som fortsatt kan brukes i avl uten fare for innavl
Som Matmor påpekte er linjer når det er innavl i bildet.
Jeg mente mer hvor mange ''familier'' det var, men det blir liksom litt rotete ettersom det blir så mange grener fra hver familie ^^'
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotteslekter

Post by Matmor »

Jeg kan jo ta med det som jeg har vært i direkte kontakt med, i alle fall. De andres innbyrdes slektskap er ikke noe jeg går rundt og husker på, selv om jeg kan finne ut av det ved å søke i databasen.

Det er rottene som stammer fra Ailanis kull - så vidt jeg vet er det bare et av de kullene hun lagde som fortsatt blir reprodusert. Jeg har fortsatt et par etterkommere, og Larm og HeleneH har avlet videre på unger jeg har produsert med denne bakgrunnen. Larms og Helenes kull er såpass nær beslektet at det regnes som innavl å parre disse. Men Lyngrottene hadde et kull med etterkommere fra en annen gren av slekten etter Ailanis kull, og de er såpass fjernt beslektet at det ikke er innavl lenger å parre dem med etterkomerene etter Ratrace's og mitt Stjernekull.

Så har jeg RED-sleketen, og Golden himalayan-slekten. Alle RED-rottene er nær beslektet, men slekter ikke på noe annet vi har i Norge. Ennå. Når det gjelder Golden Himalayan-slekten gjelder det samme for disse. De har en fjern slektning her i en Irish-gutt, men slektskapet er så fjernt at det normalt ikke ville regnes som innavl å parre ham med noen av Golden-jentene, selv om de sannsynligvis har ganske mange gener til felles. Grunnen til at de antagelig har mange gener felles selv om familiene ble splittet for mange generasjoner siden, er at begge sider av splitten er tungt innavlede.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: rotteslekter

Post by wollf »

Jeg har
Absinth slekten
Katoz slekten
Krydderlinjen
Soria slekten

Av de fire er det kommet mange kull.
Stjernekullet er i slekt med soria slekten. Og krydder slekten sin mor. Det er snakk om så lite at det er ubetydelig i avls sammenheng.

Post Reply