Råd om avl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Råd om avl

Post by Ingerid Øksnevad »

Har to herlige rottejenter, Mentos og Vanilje (f. 010613). Ønsker et kull på en av dem i løpet av vinteren og ønsker råd om hvordan det er riktig å gå frem?

Begge er kjøpt på Bekkestua Zoo, har vært helt friske og er sosiale og veldig snille. De er unge enda, og jeg har skjønt de bør bli over 6 mnd før de parres. Men, tenkte det var lurt å komme igang med å planlegge litt. Alle råd mottas med takk :-)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Råd om avl

Post by Anniken.HH »

Det står mye på Matmor sin hjemmeside
http://matmor.info/ (Oppdretterskolen)
Hvis ikke har jeg lest en del på hjemmesidene til andre oppdrettere eller også her på NTF sin hjemmeside :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Råd om avl

Post by Tonje Lenore »

hannrotta skal være over 1 år før du parrer han med ei hunnrotte.
Sjekk ut NTF sin avlsveiledning, og sjekk ut matmor sin side som ble nevnt, super side med masse informasjon. :cheerful:

http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett.php
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Råd om avl

Post by Ingerid Øksnevad »

Takk for svar :-)

Mange nyttige tips å finne på nettet.

Jeg ønsker ikke å selv skaffe meg en hannrotte. Er det noen som vet om noen i rimelig avstand som har en de er interessert i å låne bort? Hvordan gjøres i så fall dette vanligvis?

Jeg bor i Ytre Enebakk, snaue 3 mil på utsiden av Oslo.

Hadde en hetterotte og et kull når jeg var ungdom. Er nå en godt voksen mamma med to gutter på 7 og 9 år. Disse to herlige jenterottene våre er et familieprosjekt. Gutta koser og aktiviserer rottene flere ganger om dagen. De har blitt en fast del av lekselesing og tv-titting. Kjempegøy. Har to store prosjekter om dagen:

1) lære dem å svømme
2) lære dem å oppsøke mennesker om de er på gulvet. Håper jo å kunne ta dem med ut til våren og vi må være sikre på at de søker trygghet hos oss om de skulle bli skremt.

Disse to jentene er en grå hetterotte og en helt grå. Dvs den helt grå begynner nå å bli litt lysebrun på sidene, så jeg vet ikke om det er riktig at hun er grå. De var 14 i kullet, mange med grå hetter, to hyskyer og resten helt grå. Målsetningen med et kull er todelt; 1) Gutta har blitt så opptatt av disse to jentene at jeg ønsker meg min egen rotte Har veldig lyst til å ha en som er født hjemme hos oss. 2) at guttene skal få lære mer om løpetid, drektighet, fødsel, preging osv. I deres og materielle styrte verden" får de lite erfaring med slike ting.

Kjempegøy å ha rotter igjen :-)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Råd om avl

Post by Matmor »

Hva du får av tilbud om hanner kommer nok litt an på hva du tenker deg med kullet. Det er noen av oss her inne som er mer enn middels opptatt av at kullene blir fulgt opp med kundekontakt o.s.v. :)

Det er en stund siden Skaubytrollet var aktiv her inne, men hun bor ikke så langt unna deg, tror jeg. Hvis du kan få fatt i henne er det mulig du kan få noen praktiske tips av noen som er i nærheten.

Grå hetterotter som ikke er husky er trolig det vi kaller blue eller russian blue. Har du noen bilder av jentene, og har den som er helt grå og begynner å bli brun på sidene hvit flekk på magen eller brystet? Det er nemlig sjelden at en rottemor som får hooded-rotter (altså en med hette-tegning) også får en som er helt uten hvitt på magen.

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Råd om avl

Post by Ingerid Øksnevad »

Takk for svar :-)

Skjønner godt at dere som bruker mye tid på rottene er opptatt av at de som avler gjør det fornuftig og at linjene følges opp. Jeg eier og driver en av norges største hundeskoler og har MYE meninger om hunder, raser og avl! Det er jo også grunnen til at jeg leter etter en hann her ute på forumet. Noen av klassekompisene til gutta mine har også rotter, og også en hann. Men, det er også en dyrebutikkrotte som ingen vet noe om. Og, jeg tenkte at om dette er noe jeg synes er så gøy at jeg vil gjøre mer av det fremover bør jeg krysse mine "perfekte :-)" rottejenter med en med stamtavle. Så har jeg et så godt utgangspunkt som mulig for videre avl.

Skjønner imidlertid godt om dere er skeptiske til å låne bort en hann til en som bare "plutselig" har dukket opp på forumet her :-)

Jeg skal forsøke å kontakte Skaubytrollet, hun holder til i Ski ser jeg. Håper å få noen gode råd av henne også.

Du har helt rett. "Vanilje" som begynner å bli brun har en hvit flekk på brystet.

Legger ved bilde av dem her :-)

Image

Image

Image

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Råd om avl

Post by Ingerid Øksnevad »

Ang fargene til disse jentene mine;

Den grå "Vanilje" begynner å bli brun der søsteren er hvit. Så nå ser det ut til at hun får grått hode og rygg, mens sidene og magen blir brun.... er det vanlig?

Ser også at søsteren som har grå hette blir brunere i det grå....

Spennende! Noen som har tips om hvordan disse blir i fargene til slutt? De er nå 3 mnd gml...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Råd om avl

Post by Matmor »

Det er fryktelig vanskelig å se farger på skjerm. Min er i alle fall ikke godt nok kalibrert til å si sikkert hva rottene er - og det kan være forskjell på farger på bilder også, avhengig av lyset.

Hvis du napper forsiktig ut noen hår ved nakken på den brune vil du få ut både underull og dekkhår. Dekkhårene kan ha bånd med farger. Vanligvis er det et hvitt felt innerst på hårene, men i tillegg kan det være forskjellige bånd med brune og sort-brune sjatteringer på dekkhårene. Både farge på dekkhår og farge på underull og lengden på de hvite båndene innerst og om det er andre bånd er til hjelp hvis man skal fargevurdere en rotte.

Øyenfargen betyr også noe. Det er for eksempel to typer mink rotter hvor pelsen kan se helt lik ut (det er store fargevariasjoner på begge), men den ene har mørk brune "sorte" øyne, og den andre har et litt rødbrunt skjær. Det synes best når de er små og kan være borte allerede i 8 ukers alder, så hvis man ikke ser det på en 3 måneder gammel rotte er man like langt!

Post Reply