Spørsmål om løpetid

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Spørsmål om løpetid

Post by Anniken.HH »

Jeg har selv ikke jenterotter, og har derfor ikke mye erfaring med løpetid.
Men jeg har fått med meg at noen har veldig tydelig løpetid, og andre ikke.
Samt at det å få hannrotter inn i et hus hvor det vanligvis bare er hunnrotter kan ''fremprovosere'' løpetid.

Spørsmålet da er: Er denne fremprovoserte løpetiden like ''sikker'' som vanlig?
Eller blir det nesten innbilt løpetid fordi det kommer en kar i hus?
Vil hunnrotter samkjøre løpetid, slik mennesker samkjører menstrasjon hvis kvinner bor lenge sammen?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Spørsmål om løpetid

Post by Marit Fosen »

Det er feil å snakke om en innbilt løpetid. En løpetid er reell enten den er fremprovosert eller i syklus. Derimot har vi innbilt drektighet, noe som forekommer på de fleste pattedyr.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Spørsmål om løpetid

Post by Anniken.HH »

Regna med det, men måtte bare spørre da tanken først hadde kommet
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by kikky »

Løpetid er løpetid som Marit skriver, men viktig hvis de skal parres at de får stå en stund sammen da eggløsning ikke skjer med en gang.

Innbilt svangerskap er ikke så vanlig som folk tror, men abort/absorbasjon av fostrene er relativt vanlig. Skjer dette til stadighet kan det være tegn på at noe ikke stemmer. Bakterier, svulster, virus osv.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by Hoyst_87 »

Er innbilt svangerskap mindre normalt hos rotter enn hos hund? Hos hund (akkurat dette er faktisk likt som hos ulv, selv om de er veldig forskjellige på mange andre punkter), som er flokkdyr, er det jo en normal hormonsyklus for at alle tispene skal kunne produsere melk til valpene som kommer, og ta seg av dem sammen, selv om det gjerne er bare 1 tispe i flokken som får valper.

Jeg forsto det som at det var slik hos rotter også, at det er vanlig med innbilt drektighet etter en parring for å kunne være med og fostre opp et kull med unger? Normalt sett vil jo gjerne alle hunnene bli parret samtidig, og de som ikke blir drektige vil hjelpe de andre med å fôre og oppfostre unger?

Eller har jeg misforstått fullstendig?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by kikky »

Rotter er ikke hunder, veldig lite sammenlignbart =)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by malap »

Rotter og hunder er dyr, så at det ikke er sammenlignbart er jeg uenig i.
Det er rett som du skriver med hunder, hvertfall. Jeg har ikke så mye peiling om det på rotter, men selv om det er forskjellige arter så har alle dyr mye til felles.
Malena

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Spørsmål om løpetid

Post by Anniken.HH »

I forhold til det med hunder syns jeg det kan virke ulogisk.
Hunder har jo bare et par løpetider i året, og sånn sett kan jeg skjønne at de ønsker ekstra ''ammer'' - og hvis det er tilfellet at ulver også aborterer forstere fordi ingen andre er drektige, er det ikke rart det er få ulver i Norge!
Men hos rotter er det jo noe helt annet.
De har jo løpetid omtrent hver 4 dag, og kan bli drektige igjen allerede få timer etter fødsel.
Så syns som sagt at det er ulogisk.

Men jeg kan se en logikk i at de absorberer babyene hvis det er feks. uorden i flokken.
Da ville det jo ikke være trygt å bringe babyer dit
Men jeg vet ikke. Er ikke mitt sterkeste felt, dette :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by malap »

Anniken.HH wrote: Hunder har jo bare et par løpetider i året, og sånn sett kan jeg skjønne at de ønsker ekstra ''ammer'' - og hvis det er tilfellet at ulver også aborterer forstere fordi ingen andre er drektige, er det ikke rart det er få ulver i Norge!

Men jeg kan se en logikk i at de absorberer babyene hvis det er feks. uorden i flokken.
Da ville det jo ikke være trygt å bringe babyer dit
Men jeg vet ikke. Er ikke mitt sterkeste felt, dette :)
Forstår ikke helt hva du mener med å abortere fostere, var det ikke snakk om innbilt svangerskap nå?
Det kan hundedyr få uten å ha blitt befruktet, dvs. uten å abortere fostere (jeg vet ikke om de gjør det i det hele tatt, ikke hørt om det hvertfall). De blir innbilte for å hjelpe til med valpene i flokken, uten å ha blitt parret selv også.
Jeg har 2 tisper som har hatt dette flere ganger (uten parring).

Angående rotter så vet jeg ikke noe særlig om innbilt svangerskap.

MEN poenget mitt var bare at dyr kan sammenlignes med mye, selv om de er forskjellige arter ; )
Malena

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by kikky »

rats and mice, which have short, rapidly recurring reproductive cycles, do not normally exhibit pseudopregnancy
http://ajplegacy.physiology.org/content/167/3/586
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Spørsmål om løpetid

Post by Anniken.HH »

malap wrote:
Anniken.HH wrote: Hunder har jo bare et par løpetider i året, og sånn sett kan jeg skjønne at de ønsker ekstra ''ammer'' - og hvis det er tilfellet at ulver også aborterer forstere fordi ingen andre er drektige, er det ikke rart det er få ulver i Norge!

Men jeg kan se en logikk i at de absorberer babyene hvis det er feks. uorden i flokken.
Da ville det jo ikke være trygt å bringe babyer dit
Men jeg vet ikke. Er ikke mitt sterkeste felt, dette :)
Forstår ikke helt hva du mener med å abortere fostere, var det ikke snakk om innbilt svangerskap nå?
Det kan hundedyr få uten å ha blitt befruktet, dvs. uten å abortere fostere (jeg vet ikke om de gjør det i det hele tatt, ikke hørt om det hvertfall). De blir innbilte for å hjelpe til med valpene i flokken, uten å ha blitt parret selv også.
Jeg har 2 tisper som har hatt dette flere ganger (uten parring).

Angående rotter så vet jeg ikke noe særlig om innbilt svangerskap.

MEN poenget mitt var bare at dyr kan sammenlignes med mye, selv om de er forskjellige arter ; )
Ok, da misforsto jeg, men jeg syns nå fortsatt argumentet står enten det er aborterte fostere eller innbilt svangerskap
Det virker svært ulogisk
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by malap »

Det kan godt hende, jeg tør ikke uttale meg for mye om akkurat dette.
Men da fikk jeg hvertfall frem poenget mitt ; )
Malena

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by kikky »

malap wrote:Det kan godt hende, jeg tør ikke uttale meg for mye om akkurat dette.
Men da fikk jeg hvertfall frem poenget mitt ; )
Hva var poenget ditt?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by malap »

At flere forskjellige dyrearter kan sammenlignes på mange områder, også med oss (vi er jo også dyr).
Men akkurat på dette området vet jeg ikke.
Malena

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål om løpetid

Post by kikky »

men det var dette "området" det var snakk om i tråden og det var det jeg kommenterte til =)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply