Starte rotteoppdrett

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
RocctheFox
Pinky
Posts: 2
Joined: 04 Feb 2017, 21:44
Kjønn: Kvinne
Contact:

Starte rotteoppdrett

Post by RocctheFox »

Har vært drømmen siden første gang jeg holdt en rotte og drive oppdrett av dem :)
Bare elsker alt ved dem og ønsker å bidra til det norske tamrotte flokken ^^

Driver og samler info, noe jeg har gjort i 13 år nå og brukt veldig mye tid på å lese meg opp. Bruker dagene nå på å lese meg opp igjen og har lest igjennom forumet her og på matmor.info, ratguide.com og alle andre steder jeg er kommet over

Tenker å starte om 2-3 år da jeg virkelig ønsker å få satt meg inn i dette samt undersøkt oppdretter utenlands etter "perfekte" avlsdyr

Tenker og hente rotter fra enten Danmark eller Tyskland og har også vurdert England(men usikker pga fly. Blir evt da og kjøre via Frankrike i undervanns tunnelen)
Grunnen til at jeg vil impotere rotter er for å øke rottemangfoldet i Norge, få inn nye gener :)

Planene er og ha en avlsflokk på minst 5 rotter(2 gutter og 3 jenter) Dette for at ikke jentene skal bli stående alene med unntak av hun som er drektig/går med unger
Drømme situvasjonen er at alle rottene kommer fra hver sin linje(ikke i slekt)

Holder til ved Drammen for de som ønsker å vite det.
Men vil gjerne ha tips til hvor jeg kan lese mer :)
Og synspunktene deres på en til oppdretter her på Østlandet :)
Askeladdens Rotteoppdrett

utmeldt

Re: Starte rotteoppdrett

Post by utmeldt »

Kjekt å lese at du tenkjer å starte oppdrett, og at du tenkjer grundig gjennom saken før du setter i gang.
Eg driver ikkje med oppdrett, men skulle eg ha planer om det ville eg, i tillegg til å lese meg opp på avl/genetikk, teke kontakt med dei som allereie driver med oppdrett, både for å dele erfaringer, innhente ny kunnskap og evt inngå samarbeid. Anbefaler at du får deg ein mentor. Eg ville ha teke kontakt med ein NTF oppdretter. viewtopic.php?f=5&t=17375

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Starte rotteoppdrett

Post by Vimsy »

Er enig med Iwona her.

Høres ut som om du allerede har vært innom de mest aktuelle sidene. I tillegg er det fint å google etter forskningsartikler.

Nye, seriøse oppdrettere er veldig velkomne!!

Vær forsiktig med hvilke land du importerer av pga klausuler i kjøpekontrakt eller deres syn på avl. Det er mange som driver med kvantitet fremfor kvalitet, dessverre.

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply